کد خبر : 131013
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 نوامبر 2021 - 22:37
-

سیزده را به سلامت به‌در کنیم

سیزده را به سلامت به‌در کنیم

بعد از 12 روز تعطیلات نوروزی، امروز قرار است مراسم اختتامیه این تعطیلات در دامان طبیعت برگزار شود، روزی که از آن به‌عنوان روز طبیعت یاد می‌شود. به  گزارش ایسنا، منطقه زنجان، با اینکه سیزده‌بدر امسال هم همانند پارسال حال و هوای زنجان سرد و بارانی است، اما زنجانی‌ها ثابت کرده‌اند که مردمانی خوش‌سفر هستند، حال

بعد از 12 روز تعطیلات نوروزی، امروز قرار است مراسم اختتامیه این تعطیلات در دامان طبیعت برگزار شود، روزی که از آن به‌عنوان روز طبیعت یاد می‌شود.

به  گزارش ایسنا، منطقه زنجان، با اینکه سیزده‌بدر امسال هم همانند پارسال حال و هوای زنجان سرد و بارانی است، اما زنجانی‌ها ثابت کرده‌اند که مردمانی خوش‌سفر هستند، حال اینکه این سفر قرار نیست در چند ساعت طی شود و مقصد همین حوالی است. امروز دامان طبیعت قرار است میزبان خیل عظیمی از مردم ایران‌زمین باشد، مردمی که قصد دارند سیزده خود را در روز طبیعت به‌در کنند و آماده یک سال تلاش و کوشش شوند.

امروز روزی است که کمتر کسی در خانه می‌ماند؛ چرا که عده‌ای معتقدند برای دور‌ كردن نحسی این روز باید از خانه خارج شوند و سیزده‌بدر كنند تا نحسی روز در طبیعت به‌در شود، به همین خاطر روز سیزدهم فروردین، كمتر كسی در منزل می‌ماند و در ساعت اول روز، خیابان‌ها شلوغ و پر‌رفت و آمد است. پارك‌ها و مناظر طبیعی اطراف شهر پذیرای میلیون‌ها نفر است و خانواده‌ها با صفا و صمیمیت در كنار هم می‌نشینند و گویی بهترین روز سال همین روز است.

وجود حیات طبیعی که منابع اصلی آن در جنگل‌ها است، در زندگی امروز بشر اهمیت خاص خود را دارد، اما دور افتادن انسان از طبیعت باعث شده است تا مشکلاتی که امروزه گریبان‌گیر حیات طبیعی کره زمین باشد، کمتر در نزد جوامع مختلف مورد توجه قرار گیرد و به طور حتم با تداوم این روند، روزی فرا خواهد رسید که انسان دیگر هم‌زیستی همانند طبیعت برای خود نخواهد یافت و آن روز، روز نابودی انسانی است که بدون توجه به طبیعت، در نابودی آن تلاش وافر داشت، بدون آنکه خود به این موضوع واقف باشد.

همه ما دوست داریم در این روز با درست کردن آتش، گرمای دوچندانی را به شادی‌های‌مان ببخشیم، اما یادمان باشد که بهتر است در این روز از ایجاد آتش در نزدیکی گیاهان خودداری کنیم. از طرفی خانواده‌ها باید مراقب کودکان خود نیز باشند تا به خاطر تفریحات خود، لانه‌های حیوانات و پرندگان را تخریب نکنند. علاوه بر این، دوست‌داران طبیعت باید در این روز، پس از استفاده از مکانی که در آن مستقر شده و به تفریح در کنار خانواده می‌پردازند، آن محیط را به حالت اولیه خود برگردانده و از تخریب طبیعت جلوگیری کنند.

امروز روزی است که از آیین‌های ویژه‌ای که در طول تاریخ پدید آمده و کم‌کم چهره سنت به خود گرفته، برخوردار است و این آیین‌ها تقریباً در جای‌جای ایران اسلامی به صورت مشترک در نزد مردم به انجام می‌رسد که از آن جمله می‌توان به آیین گره زدن سبزه اشاره کرد که این مراسم را به‌ویژه دختران و پسران دم بخت انجام می‌دهند که در آن برای بستن پیمان زناشویی نیت می‌‌کنند و علف گره می‌‌زنند.

مشهور است که واژه سیزده‌بدر به معنای «در کردن نحسی سیزده» است، اما وقتی به معانی واژه‌ها نگاه کنیم، برداشت دیگری از این واژه می‌توان داشت. «در» به جای «دره و دشت» می‌تواند جایگزین شود. یکی از معانی واژه «به»، «طرف و سوی » است. مانند اینکه می‌گوییم «به فروشگاه». پس با نگاهی کلی می‌توان گفت واژه «سیزده بدر» به معنای «سیزدهم به سوی در و دشت شدن» است که همان معنی بیرون رفتن و در دامان طبیعت سر کردن را می‌دهد.

با اینکه دوست داریم سبزه سفره هفت‌سین را امروز به دل طبیعت بسپاریم، اما فراموش نکنیم بهترین کار برای احترام به طبیعت این است که سبزه‌ها را در پارک‌های عمومی شهر و نیز در میادین خروجی شهر که برای این منظور مخازنی جهت جمع‌آوری سبزه‌های عید و تبدیل آن‌ها به کود سبز تعبیه شده بیاندازیم؛ چرا که با این کار می‌توانیم گامی موثر در پاک‌سازی محیط و بهره‌برداری صحیح از منابع برداریم، علاوه بر آن طبیعت نیز که امروز همه ما میهمانش هستیم از این کار خرسند خواهد شد.

یادمان نرود همین ماهی‌های قرمزی که زمانی جزو سین‌های سفره عید بودند و امروز با ما همسفر شده‌اند تا ما را در ایستگاه آخر تعطیلات همراهی کنند، نباید در طبیعت رها شوند. ماهی‌های قرمز عید، هر چند شادی‌بخش سفره‌های عید است، ولی همین ماهیان منابع بالقوه آلودگی مخازن آب پشت سدها و دیگر آب‌های عمومی از جمله رودخانه‌ها، قنوات و … هستند، زیرا بسیاری از این ماهیان دچار انواع بیماری‌ها یا آلودگی‌ها هستند، پس بهتر است آن‌ها را در استخر پارک‌ها رها کنیم.

اما اگر قصد روشن کردن آتش را داریم، شاخه درختان را نشکنیم، آتش افروخته را به حال خود رها نکنیم، با درختان مهربان باشیم، بوته‌ها را لگدمال نکنیم. مراقب باشیم این روزها فصل رویش است، پس به هنگام طبیعت‌گردی، بیشتر به زیر پای‌مان توجه کنیم و جمله پایانی اینکه طبیعت در دهه‌های اخیر، دل خوشی از آدمی ندارد، امروز را با طبیعت همان‌گونه رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار کنند.

مریم نوری ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح