کد خبر : 162372
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دسامبر 2021 - 17:00
-

کرونا آیین‌های مرگ را تغییر داده است

کرونا آیین‌های مرگ را تغییر داده است

آیین‌های مرگ در نتیجه ویروس کرونا یا با تغییر مواجه شده‌اند و یا اشکال جدیدی از آن ظهور کرده است. به گزارش ایسنا، پژوهشکده مردم‌شناسی در نشست «پویایی و تغییر آیین‌ها در عصر کرونا» به بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا بر حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی خلاق و هنرهای سنتی پرداخت و

کرونا آیین‌های مرگ را تغییر داده است

آیین‌های مرگ در نتیجه ویروس کرونا یا با تغییر مواجه شده‌اند و یا اشکال جدیدی از آن ظهور کرده است.

به گزارش ایسنا، پژوهشکده مردم‌شناسی در نشست «پویایی و تغییر آیین‌ها در عصر کرونا» به بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا بر حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی خلاق و هنرهای سنتی پرداخت و  به تغییراتِ برخی آیین‌ها و بازگشت برخی سنت‌ها در این دوره اشاره کرد.

با این وجود، حسین میرزایی ـ استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: آیین‌های ایرانی چون بسیار کهن و ریشه‌دار هستند توان تاب‌آوری و انعطاف بالا داشته و در تمام تاریخ، خود را با بحران‌ها سازگار کرده‌اند و در این دوره نیز شاهد سازگاری آیین‌ها با بیماری کووید۱۹ به‌ویژه با استفاده از فضای مجازی بوده‌ایم.

اما رضا تسلیمی طهرانی ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ـ که پژوهشی در زمینه آیین‌های مرگ در دوره کرونا داشته، معتقد است: آیین‌های مرگ از دو منظر تعویق آیین و ظهور اشکال جدید قابل بحث است.

او تعویق آیین مرگ را در مراسم تطهیر، تدفین، ترحیم و یادآوری، متمرکز دانست و از مشکلات روحی بازماندگان چون «سوگواری معیوب» سخن گفت و نقش کاهش بروکراسی مرگ را به مجازی شدن آیین‌های مرگ ربط داد.

ژیلا مشیری ـ مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردمشناسی ـ نیز به بیان چند نمونه از روایت‌های اتنوگرافیک مرگ به روش مردم‌نگاری برخط پرداخت و پس از آن،  بحران آیین‌های مرگ را فراتر از بحران متوفایان بر اثر ویروس کرونا که مساله آلودگی پدیده مرگ و گورستان در عصر اپیدمی است، دانست.

نتایج تحقیقات پژوهشکده مردم‌شناسی نشان می‌دهد هرچند که آیین‌های مرگ با تغییراتی روبرو شده است، اما آیین‌های دیگر، سازگاری و تاب‌آوری داشته‌اند. ژانت بلیک، حقوق‌دان و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی از اهمیت تاب‌آوری در دوره کرونا از طریق بازگشت به صورت‌های اصیل سنت‌ها سخن گفت و افزود: تمام جوامع در طول تاریخ از طریق میراث ناملموس، توان مقاومت خود را در برابر  بحران‌های مختلف بالا برده‌اند.

نویسنده کتاب حقوق میراث فرهنگی بین‌المللی برای مثال به تجربه پخت نان در خانه اشاره کرد و افزود: در حالی که دیگر در روستاهای ما نان نمی‌پزند، یک نشان از بازگشت به تجربه‌های قدیمی و صورت‌های میراث ناملموس و زنده را با تکرار تجربه نان‌پزی در خانه در دوران کرونا شاهدیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ثبت آگهی رایگان

ثبت برند

سم برای موش

دفع موریانه

سم برای ساس

سم برای سوسک

کنسرت معین زندی کیش 10 اسفند 1403 ( خرید بلیط )

مونتاژ برد الکترونیکی

تور گوا نوروز 1404

آسانسور

رژیم کتوژنیک

نمایندگی لباسشویی اسنوا

اجاره خودرو

نمایندگی بوتان کرج

عصر موزیک

تعمیرات لپ تاپ

ایرواشر

تور کربلا هوایی

ای آی موزیکال

خرید لوله و اتصالات با بهترین قیمت و کیفیت

قیمت روغن سیر سیاه

قرص لاغری جی سی

عطر لطافه

آزمایشات طب کار بدو استخدام

میلگرد بستر

میز اداری

ثبت شرکت

شیرگازی اذر

بانک کتاب

روبیک موزیک

خرید گرماتاب

دوربین سیمکارت خور ارزان

رتبه بندی شرکت

مانیتور دنا

پشتیبانی بانک رسالت

چوب پلاست

پشتیبانی سامانه کاتب

پشتیبانی سامانه کاتب

سئو سایت پزشکی

تشک دو نفره

اجاره خودرو

خرید صندل عمده

زير نويس ساز

اهمیت استفاده از رپورتاژ

شیشه ماشین

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی