تاریخ انتشار : دوشنبه 22 فروردین 1401 - 10:18
8433 بازدید
کد خبر : 196465

علائم زمان تعویض لنت ترمز

علائم زمان تعویض لنت ترمز

می‌دانیم که هر خودرو هزاران قطعه‌ی مختلف دارد و کاکرد صحیح تمام آنهاست که بخش‌های مختلف را به حرکت درآورده و نیازهای سرنشینان را برآورده می‌کند. جابجایی، سرعت، آرامش، ایمنی و دقت در حرکت برخی از این نیازها هستند که هر خودروی ایده‌آل باید تامین کننده‌ی آنها باشد. لنت ترمز یکی از اصلی‌ترین قطعات خودرو

می‌دانیم که هر خودرو هزاران قطعه‌ی مختلف دارد و کاکرد صحیح تمام آنهاست که بخش‌های مختلف را به حرکت درآورده و نیازهای سرنشینان را برآورده می‌کند. جابجایی، سرعت، آرامش، ایمنی و دقت در حرکت برخی از این نیازها هستند که هر خودروی ایده‌آل باید تامین کننده‌ی آنها باشد. لنت ترمز یکی از اصلی‌ترین قطعات خودرو است که در بخش ایمنی و آرامش ایفاگر نقش مهمی است و کوچکترین لغزش از این قطعه منجر به اتفاقات ناگواری می‌گردد. بنابراین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند. اگر صاحب لوکس‌ترین و گرانترین خودرو هم باشید و بدانید که سیستم ترمز آن مطلوب نیست بدون شک هیچگاه سوار آن نخواهید شد. پس همواره باید این قطعه‌ی فنی را تحت نظر گرفته و به نشانه‌های آن دقت نمایید تا زمان تعویض لنت ترمز را به خوبی پیدا کنید.

باید به این نکته اشاره کنم که اگر شما بهترین مارک لنت ترمز را هم خریداری کرده اید باید به محض دیدن نشانه هایی که در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد برای تعویض لنت ترمز اقدام کنید و اما بهترین مارک لنت ترمز می تواند از مشکلات معمول سیستم ترمز خودروی شما جلوگیری نماید.

و اما بهترین مارک لنت ترمز چه برندی است و چگونه می توانید آن را تهیه نمایید؛ کلیک کنید تا اطلاعات کامل تری در این خصوص به شما ارائه دهیم. 

 

نشانه‌هایی برای پیدا کردن زمان تعویض لنت ترمز

راننده‌ی حرفه‌ای بودن صرفا به راندن با سرعت بالا، لایی کشیدن و یا تمیزکردن بدنه‌ی خودرو نیست. یک راننده‌ی خبره چشم‌ها، گوش‌ها، حس بویایی و حتی لامسه‌ی قوی‌ای دارد که از تمام این ابزارها در جهت کنترل خودرو بهره می‌برد. در هنگام رانندگی گاهی صدای ضبط را کم کنید و به خودرو دقت کنید. عوامل زیر نشانه‌هایی هستند که برای شما پیام‌های جدی‌ای خواهند داشت:

کشیده شدن خودرو به سمت چپ یا راست

توقف خودرو با تاخیر بعد از فشردن پدال

استشمام بوی سوختگی یا بوهای خاص دیگر

لرزش فرمان خودرو در هنگام ترمز

لق بودن یا سفت بودن بیش از حد پدال

مشاهده‌ی دود در نزدیکی چرخ‌ها

مشاهده‌ی گرده‌ی تیره رنگ روی رینگ‌ها

شنیدن صدای جیغ مانند هنگام ترمز گرفتن

شنیدن صدای ممتد حتی بدون ترمزگیری

چرب بودن رینگ‌ها و محدوده‌ی چرخ‌ها

پایین رفتن سطح روغن ترمز

چکه‌ی روغن از شلنگ‌های ترمز

تیره شدن روغن ترمز

نکات بالا همگی پیام‌آور بروز مشکلات مختلف هستند که یکی از دلایل نقص سیستم‌ترمز است. نقص لنت ترمز، دیسک چرخ و یا روغن ترمز منجر به بروز علائمی می‌گردند که در بالا به برخی از آنها اشاره کردیم.

زمان تعویض لنت ترمز

معاینه ظاهری برای فهمیدن زمان تعویض لنت ترمز

گذشته از عوامل ذکر شده بررسی بصری قطعات نیز کمک شایانی در رسیدن به پاسخ خواهد داشت و در اکثر مواقع مکانیک خودرو بهترین فرد برای انجام این قبیل بررسی‌هاست. باز کردن چرخ‌ها و کالیپر کار هرکسی نیست، اما مکانیک خبره به راحتی این امور را انجام داده و با بیرون کشیدن لنت‌ها به چکاپ اوضاع پدها و دیسک چرخ می‌پردازد. گاهی اوقات لنت ترمز مصرف چندانی نشده، اما به دلیل کج بودن و یا عدم نصب صحصح خیلی زود خراب شده و علائم تمام شدن لنت را نشان داده است. حتی اگر به تازگی لنت‌ها را عوض کرده‌اید و یا خودروی شما مسافت چندانی را طی نکرده اما بروز مشکل را حس می‌کنید به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا همه چیز به دقت بررسی شود. برخی از علائم ظاهری در بازبینی بصری عبارتند از:

خورده شدن لقمه‌ی لنت ترمز به صورت کامل

تمام شدن نیمی از لقمه‌ی لنت ترمز بخاطر نصب نادرست

شکسته شدن لنت

کنده شدن صفحه‌ی فلزی پشت لنت (شیم)

سوختگی لقمه‌ی لنت در اثر شوک حرارتی

شیشه شدن لنت ترمز

زنگ زدگی سطح لنت

و غیره که تمام مشکلات لنت ترمز و معایب دیسک چرخ را در لینک زیر می‌توانید مشاهده کنید:

ثبت تاریخ و مسافت طی شده

به یاد داشته باشید که همیشه یک دفترچه‌ی کوچک را در خودروی خود تعبیه کنید. پس از تعویض قطعات مختلف، روغن‌هاٰ شلنگ‌ها و تسمه‌ها تاریخ و کیلومتر خودرو را یادداشت کرده و صرفا به حافظه‌ی خود اکتفا نکنید. بعد از چند ماه نگاهی به دفترچه بیاندازید تا متوجه شوید که کدام بخش از خودرو نیاز به بازبینی مجدد و یا تعویض و تعمیر دارد.

به عنوان مثال لنت ترمز طول عمر مشخصی دارد که برای هر برند متفاوت است. لنت‌های ارزان و بی‌کیفیت سریعتر و لنت ترمزهای استاندارد و با کیفیت بین‌المللی دیرتر نیاز به عوض شدن دارند. یک لنت سرامیکی و استاندارد با کیفیت جهانی، بدون شک زمان طولانی‌تری عمر می‌کند و هزینه‌هایی مثل رفت و آمد به تعمیرگاه و یا دستمزد مکانیک را کاهش می‌دهد. در خرید قطعات و بخصوص قطعاتی که با ایمنی شما سروکار دارند دقت ویژه‌ای نمایید و بخاطر چند هزار تومان تفاوت جان خود و سرنشینان را به خطر نیاندازید.

یکی از مواردی که به عنوان یک راننده باید در خصوص خودرو‌ خود مورد توجه قرار دهید، بررسی سلامت لنت‌های ترمز آن است. اگر لنت ترمز خودرو فرسوده باشد، در هنگام ترمز گرفتن خودرو سریع متوقف نمی‌شود

 

راه‌های تشخیص تمام شدن لنت ترمز خودرو

سلامت کارکرد لنت ترمز اهمیت بسیار زیادی برای ترمز گرفتن سریع خودرو دارد. مسئله تعویض لنت ترمز در مناطق شهری به دلیل تراکم خودروها، از اهمیت بالاتری برخوردار است. اما چگونه باید از فرسایش لنت ترمز آگاه شویم؟  در ادامه در خصوص علائمی که به محض مشاهده باید اقدام به تعویض لنت ترمز کنید،‌ بحث خواهیم کرد.

 

علائم تمام شدن لنت ترمز

یکی از علائم تمام شدن لنت ترمز، صدای سوتی است که در هنگام ترمز کردن به گوش می‌رسد. علت سوت کشیدن لنت ترمز، آن است که در برخی خودروها سیستم ترمز به گونه‌ای طراحی شده‌است که در هنگام نازک شدن لنت ترمز، صدای سوت بلندی تولید می‌شود. مکانیزم تولید این صدا از طریق قرار دادن زبانه کوچکی در کنار لنت عمل می‌کند.

 

نشانه های تمام شدن لنت عقب ماشین

یکی دیگر از علائمی که خبر از زمان تعویض لنت ترمز می‌دهد، مربوط به وقتی است که ترمز می‌گیرید ولی ماشین با سرعت کمتری متوقف می‌شود. در حالت عادی وقتی ترمز می‌گیرید، باید ماشین فورا متوقف شود اما اگر لنت ترمز ساییده شود، سرعت این کار کاهش پیدا می‌کند.

 

علت سوت کشیدن لنت ترمز

اگر در هنگام کار کردن با پدال گاز و ترمز،‌در زیر پای خود احساس لرزش می‌کنید، باید خودرو خود را به نزد یک مکانیک ببرید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل ساییده شدن لنت ترمز است.

 

علت زود تمام شدن لنت ترمز

از جمله علائم تمام شدن لنت ترمز ۲۰۶ و سایر خودروها، مربوط به زمانی است که ترمز می‌گیرید و ماشین به یک سمت خاص کشیده می‌شود. در این مواقع لاستیک خودرو را بررسی کنید. اگر لاستیک‌ها دچار مشکلی نباشند، دلیل  کشیده شدن ماشین به یک سمت خاص،‌ ساییده شدن لنت ترمز است.

 

زمان تعویض لنت ترمز

در برخی خودروهای قدیمی، در سیستم ترمز عقب به جای لنت، ممکن است از کفشک ترمز استفاده شود. اگر در خصوص صحت عملکرد کفشک تردید دارید باید خودرو را به یک مکانیک باتجربه نشان دهید. کفشک‌های ترمز عقب را به طور معمول باید در هر ۴۸۰۰۰ تا ۶۴۰۰۰ کیلومتر یکبار تعویض کنید.

 

زمان تعویض لنت ترمز عقب ماشین

تخمین ضخامت لنت ترمز با نی نوشابه به منظور تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

برای تخمین ضخامت لنت ترمز ابتدا باید به روتور که روی ترمزهای جلویی قرار دارند، نگاه کنید. برای دیدن این روتورها باید از بین سوراخ‌های تایر به قسمت فلزی گردی که چرخ لاستیک روی آن قرار دارد، نگاه کنید.

 

زمان تعویض لنت ترمز پراید ، ال نود ، ۲۰۶ ، تیبا و…

قطعه فلزی بلندی را پیدا کنید که روی روتور فشار می‌آورد. این قطعه در کنار روتور قرار دارد و اصطلاحا به نام کولیس ترمز نامیده می‌شود. اگر به داخل این کولیس نگاه کنید، یک پوشش پلاستیکی را خواهید دید. این پوشش در واقع آستر لاستیکی لنت‌های ترمز خودرو شما است. البته برای این کار باید به دو نکته توجه کنید. نخست آنکه دقت این روش نسبت اندازه‌گیری دقیق ضخامت لنت ترمز کمتر است. مورد دوم آن که ابتدا باید صبر کنید تا مدتی از خاموش شدن خودروتان بگذرد تا قطعه خنک شود.

 

تعویض لنت ترمز هر چند کیلومتر است

در ادامه یک نی را بین کولیس ترمز و روتور قرار دهید. به کمک انگشت خود نی را فشار دهید تا به دیسک ترمز برخورد کند. و متوقف شود.

 

علائم تمام شدن لنت ترمز 

برای اینکه بتوانید ضخامت را با دقت کافی برآورد کنید، باید از ابزار اندازه‌گیری به نام کولیس استفاده کنید. دقت کویس از خط‌کش‌های معمولی بسیار بیشتر است.

 

زمان تعویض لنت عقب

به کمک یک قلم روی نی علامت بزنید و با کولیس آن را اندازه‌گیری کنید. عدد حاصل تخمینی از ضخامت لنت ترمز خودرو شما ارائه می‌دهد.

 

علائم تمام شدن لنت ترمز ۲۰۶

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که به منظور دقیق‌تر شدن محاسبه باید حدود ۵ میلی‌متر از عدد به دست آمده کم کنید تا عدد دقیق‌تری به دست بیاید. پس از کسر این عدد لنت ترمز شما در شرایط طبیعی باید حداقل ۸٫۵ میلی‌متر ضخامت داشته باشد.

 

نشانه های تمام شدن لنت عقب ماشین

اگر ضخامت به دست آمده کمتر از ۶٫۴ میلی‌متر است، زمان تعویض لنت عقب فرارسیده است. همچنین لازم به ذکر است که یک لنت نو معمولا چیزی در حدود ۱۳ میلی‌متر ضخامت دارد.

اندازه‌گیری دقیق ضخامت لنت ترمز به منظور شناسایی نشانه های تمام شدن لنت عقب ماشین

برای این منظور ابتدا باید به کمک جک، خودرو را کمی از زمین بلند کنید تا بتوانید لاستیک‌ها را جدا کنید.

 

علت سوت کشیدن لنت ترمز

 

پس از جک زدن زیر ماشین، به کمک آچار، پیچ‌های روی چرخ‌ها را باز کنید و چرخ را از روی روتور خارج کنید. حالا باید بتوانید روتور ترمز و کولیس روی آن را به راحتی مشاهده کنید.

 

علت زود تمام شدن لنت ترمز

به داخل سوراخ کولیس نگاه کنید تا لنت ترمز را ببینید. لنت در ظاهر شبیه دو ورقه لاستیکی است که به یکدیگر فشرده شده‌اند. در این حالت باید هر دو طرف لنت ترمز را اندازه‌گیری کنید.

لنت‌ها در عمق کویس روترو قرار دارند و نمی‌توان کولیس را برای اندازه‌گیری به داخل آن منتقل کرد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به کمک نوک یک پرگار، ضخامت لنت ترمز را اندازه گیری کنید.

راههای تشخیص تمام شدن لنت ترمز خودرو

پس از آن دهانه پرگار را به کمک کولیس اندازه‌گیری کنید تا اندازه دقیق ضخامت لنت ترمز را مشاهده کنید. اگر عدد به دست آمده کمتر از ۶٫۴ میلی‌متر باشد، زمان تعویض لنت ترمز پراید ، ال نود ، ۲۰۶ ، تیبا و … است.

مسائل متداول جهت پی بردن به بهترین زمان تعویض لنت ترمز

چه کنیم تا عمر لنت ترمز خود را افزایش دهیم؟

عوامل موثر در افزایش عمر لنت ترمز

بهترین زمان تعویض لنت ترمز چه زمانی است؟

چرا چراغ روغن ترمز روشن می شود؟

نکات کلیدی هنگام انتخاب بهترین زمان تعویض لنت ترمز

چه کنیم تا عمر لنت ترمز خود را افزایش دهیم؟

عوامل زیر به افزایش عمر لنت ترمز کمک کرده و سبب تغییرات جدی در بهترین زمان تعویض لنت ترمز می شوند:

  • رانندگی ایمن

  • کاهش بار خودرو

  • کاهش ترمز ناگهانی

  • عدم ترمز گرفتن در سرعت بالا

 

۱- رانندگی ایمن

حرکات نمایشی از جمله لایی کشیدن از بین خودروها یکی از دلایل اصلی افزایش استهلاک لنت ها است.

۲- کاهش بار خودرو

اگر خودرو شما جهت حمل بار مناسب نبوده از جابه جا کردن وسایل سنگین جدا خودداری کنید.

۳- کاهش ترمز ناگهانی

سعی کنید به یکباره ترمز نکرده و ترجیها از گاز کمتر و یا نیم کلاچ برای کاهش سرعت استفاده کنید.

۴- عدم ترمز گرفتن در سرعت بالا

توصیه ما به شما این است که در مسیر های پرترافیک قبل از رسیدن به محل تجمع ترافیک کم کم ترمز گرفته و کاهش سرعت تدریجی داشته باشید.

 عوامل موثر در افزایش عمر لنت ترمز

قانون مشخصی برای تشخیص بهترین زمان تعویض لنت ترمز مرسوم نیست و راننده موظف بوده که از حال خودرو خود، متوجه شده که چه زمانی بهترین زمان تعویض لنت ترمز خودرو است اما با وجود نبود یک دستورالعمل مشخص معمولا پس از هر ۸۵-۹۰ هزار کیلومتر لنت ترمز به فرسودگی نزدیک شده و بهتر است تعویض شود البته لازم به ذکر است که بهترین زمان تعویض لنت ترمز برای هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت بوده و این عدد صرفا جهت مثال غالب است.

 حالا زمان آن است که بدانید بهترین و با کیفیت ترین برند لنت ترمز را چگونه در سریع ترین زمان تهیه نمایید. فروشگاه لنت لاین بزرگترین و معتبرترین فروشگاه تخصصی لنت ترمز است که با ثبت سفارش در این سایت لنت خودروی خود را درب منزل تحویل خواهید گرفت؛ در ضمن این فروشگاه تمامی محصولات با تضمین کیفیت و اصالت کالا به دست خریداران می رساند. 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر 5میلیون⭐️

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

 

New punjabi songs

 

سامانه خودنویس

 

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

 

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

 

تشک دو نفره

 

 

دکتر علی پرند

 

 

 

 

 

 

https://nipoto.com/ethereum

 

 

 

 

شرکت کیمیا همرنگ

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید تابلو برق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسرارالشفاء

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح