کد خبر : 174722
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 دسامبر 2021 - 18:39
-

آخرین وضعیت دو لایحه سرنوشت‌ساز شهری

آخرین وضعیت دو لایحه سرنوشت‌ساز شهری

در صورت نهایی شدن ۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، عملا شهرداری‌ها به سمت دولتی شدن پیش می‌روند و شوراها را هم در موضوع اداره شهرها بی اختیار می‌کند. به گزارش ایسنا، کمال مرادی، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، درباره آخرین وضعیت دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها

آخرین وضعیت دو لایحه سرنوشت‌ساز شهری

در صورت نهایی شدن ۲ لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، عملا شهرداری‌ها به سمت دولتی شدن پیش می‌روند و شوراها را هم در موضوع اداره شهرها بی اختیار می‌کند.

به گزارش ایسنا، کمال مرادی، دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، درباره آخرین وضعیت دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها توضیح داد: در تبصره ۵۲ قانون بودجه سال ۱۳۶۹ کل کشور مطرح شد که شهرداری‌ها خودکفا شوند و دولت موظف به ارایه لایحه خودکفایی شهرداری به مجلس شد. از آن زمان حدود ۴۰ سال گذشته و این لایحه با عنوان لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها حدود ۲ سال است که از سوی دولت تهیه و به مجلس ارایه شده است.

به گفته وی، گرچه مواد و تبصره‌های این لایحه همه اهداف و پیش‌بینی‌های مدنظر شهرداری‌ها را تامین نمی کند اما؛ حرکت رو به جلویی است که در آن برخی درآمدهای جدید شهرداری‌ها شناسایی شده و برخی منابع درآمدی موجود هم اصلاح شده است.

مرادی با بیان اینکه بعد از تصویب لایحه درآمدهای پایدار در مجلس شورای اسلامی و تغییراتی که روی آن اعمال شد شورای نگهبان به برخی از ماده‌ها ایراد وارد کرد، گفت: شورای نگهبان درباره ایرادها، وارد مصادیق نشد و به صورت کلی مطرح کرد که سه ماده این لایحه مغایر با اصل ۱۰۰ قانون اساسی است چرا که در این ماده تاکید شده «وظیفه شوراها نظارت است». این در شرایطی است که در گذشته این مساله مورد ایراد شورا نبوده است، اما حالا اعتقاد بر این است که شوراهای شهر نمی‌توانند مسئول وضع عوارض شهری باشند.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران از ادامه رایزنی‌های برای به سرانجام رسیدن خواست شهرداری‌ها خبر داد و بیان کرد: مجموعه نظام شورایی و شهرداری‌ها با اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی هستند تا آنها را نسبت به جایگاه شوراها در اداره شهرها و شهرداری‌ها به عنوان موسسه‌ عمومی غیردولتی متقاعد کنند.

مرادی گفت: ایرادهای شورای نگهبان به دو لایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که مورد اعتراض شهرداری‌ها و شوراهای شهر کشور است به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده دبیرمجمع هم نامه ای به شورای نگهبان و مجلس ارسال کرده و این سیاست را به نوعی مغایر با سیاست‌ها کلی ابلاغی دانسته است.

او ادامه داد: در همه نشست‌های مشترک با نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر این سوال مطرح بود که از سال ۱۳۶۵ تا به امروز که قوانین متعددی درباره شوراها تصویب و از سوی شورای نگهبان هم تایید شده، به این موضوع ایرادی وارد نشده بود اما؛ امروز برداشت شورای نگهبان از اصل ۱۰۰ قانون اساسی درباره وظایف و جایگاه شوراها متفاوت از گذشته است. آنچه که سبب نگرانی شوراها و شهرداری‌های کشور است مساله تضعیف جایگاه این دو نهاد است. درواقع اگر لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به همین شکل تصویب شود عملا اختیارات موجود در وضع عوارض که بخش مهمی در اداره شهرهاست مسکوت گذاشته و این اختیار به وزارت کشور و یا بخشی از دولت داده می‌شود.

دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران بیان کرد: در صورت نهایی شدن این لایحه، عملا شهرداری‌ها به سمت دولتی شدن پیش می‌روند و شوراها را هم در موضوع اداره شهرها را بی اختیار می‌کند.

مرادی به ماده ۵۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده که مورد ایراد شورای نگهبان بود اشاره کرد و توضیح داد: شورای نگهبان به لایحه مالیات بر ارزش افزوده هم همین ایراد گرفته است. با این تفاوت که در لایجه درآمدهای پایدار، پس از آنکه شورای نگهبان ایرادهای خود را مطرح کرد، مجلس هیچ لایحه جدیدی برای آنکه اختیارات وضع عوارض را به وزارت کشور بدهد، ارایه نکرده است، به همین دلیل این لایحه مسکوت ماند، اما درمورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده مجلس ماده ۵۳ مصوبه خود را اصلاح کرد و هم اکنون در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است.

بر اساس گزارش سایت شهر، برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، قانون معین می‌کند.

انتهای‌ ‌پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مجله سرگرمی و فناوری دیج مگ

قیمت یاب خریدینو

قیمت کامپیوتر گیمینگ

قیمت سیستم گیمینگ

لمینت متحرک دندان

قیمت فنس

قیمت خرید پترولیوم کک

عباس نادر روان شناس

پشتیسار

قیمت باطری ماشین

تدریس خصوصی زبان انگلیسی

وارد کننده صاعقه گیر الکترونیکی ساختمان

کلید حرارتی زیمنس (خرید از وارد کننده)

پکیج ویدئویی آموزشی قراردادهای EPC ( نشریه 5490

نمایندگی فروش تجهیزات آتش نشانی

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح