کد خبر : 133012
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 نوامبر 2021 - 23:44
-

تغییرات آب‌وهوایی و افزایش فصل تابستان

تغییرات آب‌وهوایی و افزایش فصل تابستان

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس نتایج تحقیق جدید منتشرشده توسط اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، تا پایان این قرن، تابستان تقریبا ۶ ماه در نیمکره شمالی ادامه دارد. به گزارش ارث، کارشناسان گزارش می‌دهند که بدون تلاش برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی، تابستانی پایدار می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر کشاورزی، سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد. با شروع دهه ۱۹۵۰،

تغییرات آب‌وهوایی و افزایش فصل تابستان

ایسنا/خراسان رضوی بر اساس نتایج تحقیق جدید منتشرشده توسط اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، تا پایان این قرن، تابستان تقریبا ۶ ماه در نیمکره شمالی ادامه دارد.

به گزارش ارث، کارشناسان گزارش می‌دهند که بدون تلاش برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی، تابستانی پایدار می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر کشاورزی، سلامت انسان و محیط زیست داشته باشد. با شروع دهه ۱۹۵۰، چهار فصل با الگویی قابل پیش‌بینی و نسبتا یکنواخت در سراسر نیمکره شمالی ظاهر شد. اما اکنون، تغییرات آب‌وهوایی باعث نامنظم شدن فصول شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که طول و مبداء زمان غیرقابل پیش‌بینی فصول، طبق معمول تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای در دهه‌های آینده را حتی شدیدتر خواهد کرد.

یوپینگ گوان (Yuping Guan)، محقق ارشد این مطالعه، اقیانوس‌شناس فیزیکی در آزمایشگاه اصلی ایالتی اقیانوس‌شناسی گرمسیری، موسسه اقیانوس‌شناسی دریای جنوب چین و آکادمی علوم چین اظهار کرد: تابستان‌ها به دلیل گرم شدن کره زمین طولانی‌تر و گرمتر و زمستان‌ها نیز کوتاهتر و گرمتر خواهند شد.

به منظور اندازه‌گیری تغییرات در طول و شروع چهار فصل در نیمکره شمالی، محققان داده‌های تاریخی روزانه آب‌وهوا را از سال ۱۹۵۲ تا ۲۰۱۱ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند. این گروه آغاز تابستان را شروع دما با گرمترین میزان یعنی ۲۵ درصد در آن بازه زمانی تعریف کرد و آغاز زمستان را با درجه حرارت در سردترین میزان در نظر گرفتند. در مرحله بعدی، متخصصان از مدل‌های تغییر اقلیم برای پیش‌بینی نحوه تغییر فصول در آینده استفاده کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که در طول دوره مطالعه، تابستان از ۷۸ روز به ۹۵ روز گسترش یافت، درحالی‌که زمستان از ۷۶ به ۷۳ روز  و بهار از ۱۲۴ به ۱۱۵ روز و پاییز از ۸۷ به ۸۲ روز کاهش یافت. به طور کلی، بهار و تابستان زودتر فرا رسید، درحالی‌که پاییز و زمستان دیرتر آغاز شد.

بیشترین تغییرات شامل تغییرات فصلی در منطقه مدیترانه و سراسر فلات تبت بودند. محققان پیش‌بینی می‌کنند که بدون تلاش برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی، زمستان کمتر از دو ماه به طول خواهد انجامید و طول مدت فصول انتقالی بهار و پاییز در باقی‌مانده این قرن کاهش می‌یابند.

گوان بیان کرد: نتایج مطالعات متعدد پیشین نشان دادند که تغییر فصل باعث ایجاد خطرات قابل‌توجه در محیط‌زیست و سلامتی می‌شود. به‌عنوان مثال، پرندگان در حال تغییر الگوهای مهاجرت خود هستند و گیاهان در زمان‌های مختلف گل می‌دهند که باعث ایجاد عدم تطابق بالقوه بین حیوانات و منابع غذایی آن‌ها می‌شود. تغییرات فصلی همچنین می‌تواند برای محصولات و گیاهان جوانه‌زده هنگام وقوع چشمه‌های کاذب یا طوفان‌های برفی دیررس بسیار مضر باشد. علاوه بر این، هوای گرم طولانی‌مدت، فصل گرده و آلرژی و همچنین مدت زمان پایداری پشه‌های ناقل بیماری و حرکت آن‌ها به سمت شمال را افزایش می‌دهد.

کنگو ژو (Congwen Zhu)، محقق موسمی در آزمایشگاه کلیدی هواشناسی ایالتی و موسسه سیستم آب‌و هوا که در این مطالعه نقشی نداشت، خاطرنشان کرد: تغییر در فصول می‌تواند منجر به وقایع شدیدتر جوی شود. تابستان گرمتر و طولانی‌تر وقایع مکرر و شدیدتر در دمای بالا مانند امواج گرما و آتش‌سوزی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: زمستان‌های گرمتر و کوتاهتر ممکن است باعث بی‌ثباتی شود که منجر به هجوم سرما و طوفان‌های زمستانی می‌شود، دقیقا مانند طوفان‌های برفی اخیر که در تگزاس رخ داد.

اسکات شریدان (Scott Sheridan)، دانشمند آب‌وهوا در دانشگاه ایالتی کنت آمریکا عنوان کرد: این یک نقطه شروع خوب برای درک پیامدهای تغییر فصلی است. من فکر می‌کنم فهمیدن این‌که این تغییرات باعث تغییر چشمگیر فصلی در فصول خواهد شد احتمالا تاثیر بسیار بیشتری بر نحوه درک تغییرات آب‌وهوایی دارد.

نتایج این مطالعه در نشریه  Geophysical Research Letters  منتشرشده‌ است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مجله سرگرمی و فناوری دیج مگ

قیمت یاب خریدینو

قیمت کامپیوتر گیمینگ

قیمت سیستم گیمینگ

لمینت متحرک دندان

قیمت فنس

قیمت خرید پترولیوم کک

عباس نادر روان شناس

پشتیسار

قیمت باطری ماشین

تدریس خصوصی زبان انگلیسی

وارد کننده صاعقه گیر الکترونیکی ساختمان

کلید حرارتی زیمنس (خرید از وارد کننده)

پکیج ویدئویی آموزشی قراردادهای EPC ( نشریه 5490

نمایندگی فروش تجهیزات آتش نشانی

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح