تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 22:00
332 بازدید
کد خبر : 209175

دتکتور گاز چیست؟ کاربرد اهمیت و مشاوره خرید

دتکتور گاز چیست؟ کاربرد اهمیت و مشاوره خرید

  دتکتور گاز یکی از تجهیزات حیاتی در خانه‌ها، محیط‌های کاری و مکان‌های عمومی می‌باشد. این دستگاه‌ها طراحی شده‌اند تا غلظت گازهای مختلفی را در هوا اندازه‌گیری کنند و در صورت شناسایی گازهای خطرناک، هشدار دهند. دتکتور گاز در انواع خانگی، پرتابل و ثابت تولید می‌شوند. اصول کار دتکتور گاز سنسور یا حسگر که یکی

 

دتکتور گاز یکی از تجهیزات حیاتی در خانه‌ها، محیط‌های کاری و مکان‌های عمومی می‌باشد. این دستگاه‌ها طراحی شده‌اند تا غلظت گازهای مختلفی را در هوا اندازه‌گیری کنند و در صورت شناسایی گازهای خطرناک، هشدار دهند. دتکتور گاز در انواع خانگی، پرتابل و ثابت تولید می‌شوند.

اصول کار دتکتور گاز

سنسور یا حسگر که یکی از بخش های مهم و کلیدی در آشکارساز های گازی به شمار می‌رود، به صورت مداوم تغییرات در محیط را نظارت می‌کند. این تغییرات ممکن است شامل افزایش غیرمنتظره غلظت گاز یا تغییرات در ویژگی‌های فیزیکی گاز باشد. سپس برد الکترونیکی دتکتور گاز، داده‌هایی را که توسط سنسورها جمع‌آوری می‌شود، تحلیل می‌کند. اگر دستگاه تشخیص دهد که غلظت گاز به حد خطرناکی افزایش یافته یا نشت رخ داده است، آن را به صورت آلارم هایی به کاربر اعلام می‌کند. این هشدار به افراد اجازه می‌دهد تا محیط خطرناک را ترک کنند. بعضی از دتکتورها دارای نمایشگر هستند و می‌توانند غلظت گاز و وضعیت دستگاه را نشان دهند. این تجهیزات پیشرفته حتی دارای قابلیت نمایش مقادیر اندازه‌گیری شده در چند ساعت گذشته بصورت گرافیکی هستند.

کاربردهای دتکتور گاز

  1. استفاده در منازل: دتکتور گاز در منازل برای شناسایی گازهای خطرناک مانند گاز طبیعی (متان، بوتان) استفاده می‌شود. در صورتی که غلظت گاز شهری و گازهای سمی مانند دی‌اکسید کربن (CO) به مقدار خطرناک افزایش یابد، دتکتور گاز هشدار می‌دهد. به همین دلیل این تجهیزات برای حفظ امنیت ساکنین منازل مسکونی ضروری هستند.
  2. صنعت و کارخانه‌ها: در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ها، دتکتورهای گاز برای شناسایی گازهای خطرناک مانند گازهای سمی، انفجاری، یا قابل اشتعال کاربرد دارند و برای جلوگیری از حوادث ناشی از نشت گاز و انفجار کمک می‌کنند. صنایع و کارخانه‌ها همیشه در معرض گازهای خطرناک هستند و استفاده از دتکتورهای گاز برای تشخیص خطر امری ضروری است.
  3. کاربردهای آزمایشگاهی و پزشکی: این تجهیزات در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها برای تشخیص نشت گاز استفاده می‌شوند.
  4. کنترل کیفیت هوا: بعضی از دتکتور ها مخصوص تشخیص و اندازه‌گیری اکسیژن، گاز ازون و کیفیت هوا هستند که عمدتا برای آنالیز هوای یک منطقه استفاده می‌شوند.

دتکتورهای گاز در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، کارخانجات تولید مواد شیمیایی، کاغذسازی، کشتی‌ها، آب و فاضلاب، صنعت فولاد، ایستگاه‌های گاز، بهداشتی و دارویی، صنعت غذایی، سیلوهای گندم و حبوبات، معدن، نیروگاه، پارکینگ‌ها، اتاق باطری UPS و نیروگاه‌ها کاربرد بسیاری دارند.

دتکتورهای گازی قابلیت تشخیص غلظت گازهای هیدروژن، کلر، متان، گاز مایع، اتیلن اکساید، متانول و اتانول، آرسین، بخار بنزین، دی اکسید کربن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد، زایلین، فسفین و سولفید هیدروژن را دارند.

اهمیت استفاده از دتکتور گاز

  1. حفاظت از انسان‌ها: از جمله اهداف اصلی دتکتورهای گاز، حفاظت از سلامت و ایمنی انسانها است. با صرف هزینه‌ای معقول و شناسایی به موقع نشت گازهای خطرناک می‌توانید از خسارت‌های جانی جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.
  2. جلوگیری از خسارت مالی: نشت گازها می‌توانند به صورت ناگهانی منجر به خسارت‌های مالی ناشی از انفجارها، حریق‌ها و دمای افزایش‎یافته گازها ‌شوند. دتکتور گازی با ارائه هشدار به موقع، از خسارت‌های مالی وحشتناک جلوگیری می‌کند.

قیمت دتکتور گاز

بازه قیمتی دتکتور گاز بر حسب ویژگی‌های زیر تعیین می‌شود:

داشتن نمایشگر، نوع سنسور، نوع گاز و تعداد گازهای قابل سنجش، کمپانی تولیدکننده و برند، استاندارد و گواهینامه‌های ضد انفجاری و درجه حفاظت در برابر نفوذ گرد و غبار یا رطوبت و آب که اختصاراً IP گفته می‌شود، در تعیین قیمت دتکتور گاز نقش دارند. انتخاب دتکتور مناسب با توجه به محل نصب، گاز و نوع سنسور می‌تواند به عمر مفید آن افزوده و هزینه‌های دوباره خرید را کمتر کند.

انواع سنسور دتکتور گازی

  1. پلی استور (سنسور جفت کاتالیزوری)
  2. اینفراردی IR
  3. نیمه هادی
  4. الکتروشیمیایی
  5. کاتالیزوری
  6. اکسید فلزی (بیشتر در دتکتورهای گاز شهری و خانگی)

دتکتور مخصوص محیط های بالقوه انفجاری

دتکتورهای گاز ضد انفجار یا Ex-proof Gas Detectors تجهیزات مخصوصی هستند که برای تشخیص حضور گازهای قابل انفجار در محیط‌های زون ۱ و ۲ طراحی و ساخته می‌شوند. این دستگاه‌ها به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارند، در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و همچنین مکان‌هایی که احتمال وجود گازهای قابل انفجار وجود دارد، استفاده می‌شوند. دتکتورهای گاز ضدانفجار باید با استانداردها و مقررات ایمنی بین‌المللی سازگاری داشته باشند. این استانداردها از جمله IECEx و ATEX می‌باشند.

تجهیزات ضدانفجار یا (Ex-ATEX) به دستگاه‌ها و تجهیزاتی گفته می‌شود که برای استفاده در محیط‌هایی که در آن احتمال به وجود آمدن انفجار و اشتعال وجود دارد، طراحی و ساخته شده‌اند. این دتکتور ها به هیچ عنوان جرقه و گرما تولید نمی‌کنند؛ چون توان بسیار کمی در حدود ۵ وات مصرف می‌کنند. از این رو به آنها ضد انفجار گفته می‌شود.

بهترین برند دتکتور گازی در ایران کدام است؟

برای تعیین بهترین برند دتکتور گازی باید مولفه‌های: دتکتور تولید بروز، قیمت مناسب، دقت بالا، اصالت کالا، گارانتی، خدمات پس از فروش، زمان تحویل پایین، تامین قطعات یدکی و داشتن گواهینامه ها و استانداردهای معتبر را در نظر بگیرید. اگر دتکتور گاز خریداری‌شده این پارامترها را داشته باشد، مطمئناً خرید خوب و مطمئنی را تجربه خواهید کرد و در استفاده از آن رضایت کافی خواهید داشت.

مهم‌ترین نکته در خرید دتکتور گاز این است که این تجهیزات را از مرکزی معتبر خریداری کنید تا از کیفیت و صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید و همچنین از بابت مسائلی چون تضمین اصالت و بروز بودن کالا، خدمات پس از فروش، تامین قطعات یدکی و مشاوره خرید مطمئن باشید.

همین حالا با متخصصان فنی شرکت آداک فرایند سپهر adaksepehr.com تماس بگیرید تا مشاوره رایگان درباره انواع دتکتورهای گازی و تعداد مورد نیاز نسبت به محیط خود را دریافت کنید.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر 5میلیون⭐️

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

 

New punjabi songs

 

سامانه خودنویس

 

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

 

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

 

تشک دو نفره

 

 

دکتر علی پرند

 

 

 

 

 

 

https://nipoto.com/ethereum

 

 

 

 

شرکت کیمیا همرنگ

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید تابلو برق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسرارالشفاء

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح