کد خبر : 86437
تاریخ انتشار : جمعه 12 نوامبر 2021 - 1:31
-

آرزوی دیرینه برای برچیده شدن سقف‌های لرزان

آرزوی دیرینه برای برچیده شدن سقف‌های لرزان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری شاید تعدادشان زیاد نباشد، اما هنوز هم بسیاری از دانش‌آموزان این مرز و بوم در مدارس ناایمن سنگی تحصیل می‌کنند، در این مدارس هم‌چنان بخاری‌های نفتی گرمابخش روزهای سرد زمستان است، هر لحظه ممکن است حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی در مدرسه‌ روستای سفیلان شهرستان لردگان رخ دهد و شوق زیستن از نگاه امیدوار این

آرزوی دیرینه برای برچیده شدن سقف‌های لرزان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری شاید تعدادشان زیاد نباشد، اما هنوز هم بسیاری از دانش‌آموزان این مرز و بوم در مدارس ناایمن سنگی تحصیل می‌کنند، در این مدارس هم‌چنان بخاری‌های نفتی گرمابخش روزهای سرد زمستان است، هر لحظه ممکن است حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی در مدرسه‌ روستای سفیلان شهرستان لردگان رخ دهد و شوق زیستن از نگاه امیدوار این کودکان معصوم گرفته شود.

به گزارش ایسنا، برخورداری از عدالت در بحث آموزش و پرورش یکی از نیازهای اصلی در جامعه کنونی محسوب می‌شود، اما به‌نظر می‌رسد این مسئله در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است، هنوز در برخی از مناطق محروم این استان مانند منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ، منطقه دیناران در شهرستان اردل و سایر مناطق محروم دانش‌آموزان در مدارس ناایمن و سنگی تحصیل می‌کنند، قدمت برخی از این مدارس به بیش از ۴۰ سال قبل بازمی‌گردد.

دسترسی دانش‌آموزان به امکانات آموزشی برابر در کشور از سالیان گذشته در نظام آموزش و پرورش مطرح بوده، اما این امر تاکنون محقق نشده است، در ایام شیوع کرونا و با غیرحضوری شدن مدارس موضوع نبود عدالت آموزشی در دسترسی به زیرساخت‌های آموزش مجازی بیش‌تر از گذشته خود را در مناطق محروم کشور نمایان کرد.

بسیاری از دانش‌آموزان مناطق محروم و صعب‌العبور از دسترسی به زیرساخت‌های آموزش مجازی در ایام کرونایی محروم بودند، معلمان حاضر در این مناطق ایثارگرانه اجازه نداند که آموزش در این مناطق دچار مشکل شود.

برخی از مدارس روستاهای چهارمحال و بختیاری از امکانات اولیه مانند راه دسترسی مناسب، حصار، گازکشی، دسترسی به اینترنت و حتی سرویس بهداشتی محروم هستند، قرار بود بخاری‌های نفتی از سطح مدارس برچیده شود، اما این امر حداقل در مناطق محروم این استان امکانپذیر نیست، منکر تلاش‌های مسئولان برای ایمن‌سازی مدارس نیستیم، اما به‌نظر می‌رسد این اعتبارات قطره‌چکانی پاسخگوی نیازها نباشد.

۵۰ مدرسه سنگی در کوهرنگ وجود دارد

مرتضی زمانپور- فرماندار کوهرنگ در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت مدارس در این شهرستان، اظهار کرد: در این شهرستان ۱۱ مدرسه کانکسی، ۲۷ مدرسه استیجاری با وضعیت نامناسب و ۵۰ مدرسه سنگی احداث شده در بیش از ۴۰ سال قبل وجود دارد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته حدود ۴۰ مدرسه در شهرستان کوهرنگ احداث شده است، همچنین ۱۱ مدرسه نیز کلنگ‌زنی و در دست احداث است، این مدارس با همکاری بنیاد برکت، مجمع خیرین و همچنین اعتبارات دولتی احداث می‌شود.

زمانپور با اشاره به اینکه مناطق صعب‌العبور بسیاری در شهرستان کوهرنگ وجود دارد، عنوان کرد: دولت برای گازرسانی به ازای هر خانوار یک سرانه ۱۵ میلیون تومانی در نظر می‌گیرد، اما باتوجه به صعب‌العبور بودن برخی از مناطق و کم جمعیت بودن روستا هزینه گازرسانی به ازای هرخانوار در این روستاها به یک میلیارد تومان نیز می‌رسد.

فرماندار کوهرنگ افزود: سه شهر و ۴۰ روستا در چند سال اخیر در این شهرستان گازرسانی شده است و همچنین گازرسانی در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ که مدارس دارای بخاری نفتی در این منطقه وجود داشت، نیز در حال انجام است.

وی در پایان گفت: اما در برخی از مناطق امکان گازرسانی وجود ندارد و مدارس برای سیستم گرمایش از بخاری نفتی استفاده می‌کنند.

شش روستا در بخش مرکزی اردل فاقد مدرسه هستند

همچنین محمود کیانی- فرماندار اردل پیش از این در خصوص مشکلات آموزشی در این شهرستان، با اشاره به اینکه به‌علت صعب‌العبور بودن منطقه حدود ۳۰ درصد مدارس در این شهرستان فاقد زیرساخت ارتباطی هستند، اظهار کرد: اقداماتی در این حوزه انجام شده است، اما ناکافی است و مردم به‌شدت گله‌مند هستند.

فرماندار اردل ادامه داد: شش روستا در بخش مرکزی این شهرستان فاقد مدرسه هستند، همچنین مقرر شد برای احداث مدرسه در روستای دهدلی با همکاری اداره‌کل نوسازی مدارس و بنیاد علوی مدرسه احداث و برای این مسئله با فوریت در سایر مناطق چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه عمر حدود ۱۸ واحد آموزشی در بخش مرکزی شهرستان اردل بالای ۳۵ سال است، بیان کرد: همچنین در بخش میانکوه ۲۰ مدرسه فاقد حصار هستند و مسائلی برای معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کرده است.

کیانی کمبود نیروی انسانی، کمبود تجهیزات در مدارس و جاده دسترسی را از دیگر مشکلات در بخش میانکوه و مرکزی در حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: حدود ۱۰۰ نیرو در این حوزه وجود دارد، معلمان در این منطقه حدود شش ماه بیتوته دارند.

۳۰ درصد مدارس چهارمحال و بختیاری تخریبی و نیازمند بازسازی هستند

کامران رهی- مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت بازسازی و ایمن‌سازی مدارس تخریبی در استان، اظهار کرد: بیش‌ترین مدارس نیازمند ایمن‌سازی در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ و منطقه میانکوه در شهرستان اردل قرار دارند، عموما این مدارس یک کلاسه، دو کلاسه و کانکس پیش‌ ساخته هستند.

وی افزود: سالانه بر اساس سرانه اعلامی و طبق مکاتبه اداره‌کل آموزش و پرورش برای معرفی مدارس نیازمند بازسازی و تعمیر، برنامه‌ریزی برای احداث مدارس ایمن با استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی مانند بنیاد برکت، مجمع خیرین و گروه‌های جهادی به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود.

رهی در خصوص جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از مدارس چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: در برخی از مناطق صعب‌العبور استان هنوز گازرسانی انجام نشده است، در صورتی‌که مشکل گازرسانی در این مناطق مرتفع شود، بخاری‌های نفتی نیز از این مدارس جمع‌آوری می‌شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مدارس این استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند، گفت: برخی مدارس نیز نیازمند تعمیر و تجهیز هستند، سالانه اعتباری به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند، در ایام تعطیلی مدارس به‌علت شیوع ویروس کرونا این موضوع مانند سابق پیگری شد، هرساله پیمانکاری برای این موضوع جذب می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز پس از تخصیص اعتبار، بعد از جذب پیمانکار بحث تعمیر و بازسازی مدارس پیگیری خواهد شد، پیگیری این موضوعات منوط به حضور دانش‌آموزان به‌صورت حضوری در مدارس نیست.

رهی با تاکید بر اینکه در چهارمحال و بختیاری مدارس خشت و گلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تعداد مدارس سنگی در استان محدود است و تلاش شده در مناطق صعب‌العبور از مدارس کانکسی پیش ساخته استفاده شود، همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای جایگزینی مدارس پیش‌ساخته به‌جای مدارس کانکسی صورت گرفته است، در مجموع نزدیک به ۳۰ مدرسه با این شرایط در استان وجود دارد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری در پایان در خصوص بهینه‌سازی سیستم گرمایشی مدارس استان، گفت: هم‌چنان در مدارس استان بخاری گازی وجود دارد، اما تمامی این بخاری‌ها غیراستاندارد نیستند، بنابراین طبق تفاهم‌نامه‌ای در سال‌جاری مقرر شد بخاری‌های گازی غیراستاندارد از مدارس جمع‌آوری و سیستم گرمایشی آن‌ها با استفاده از تجهیزات ایمن بهینه شود.

۱۲۰ مدرسه در چهارمحال و بختیاری در اولویت تخریب است

شکرالله مالکی- رئیس اداره رفاه و پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مدارس این استان در چهار وضعیت مطلوب، تخریبی نیازمند نوسازی، نیازمند مقام‌سازی و استیجاری قرار دارند، اظهار کرد: ۶۰۰ مدرسه در این استان نیازمند مقاوم‌سازی هستند که از این تعداد ۲۳۸ مدرسه به قید فوریت باید مقام‌سازی شوند.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری مدرسه سنگی تحت مالکیت آموزش و پرورش وجود ندارد، بلکه عموما مدارس سنگی استیجاری هستند، در روستاهایی که به‌علت صعب‌العبور بودن امکان احداث مدرسه وجود ندارد، آموزش و پرورش باتوجه به بافت روستا فضایی را برای آموزش دانش‌آموزان اجاره کرده است و تعداد دانش‌آموزان این مدارس نیز بسیار کم است.

مالکی در ادامه با بیان اینکه ۲۷۱ مدرسه در چهارمحال و بختیاری نیازمند تخریب است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۲۰ مدرسه در اولویت تخریب است.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: باتوجه به برنامه ششم توسعه و انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام در سراسر کشور، در حال حاضر پروژه دولتی کلنگ‌زنی نمی‌شود، بنابراین برای احداث مدارس تخریبی باید از ظرفیت خیرین بهره‌مند شویم، شاید اگر اعتبار دولتی به این بحث اختصاص پیدا کند، مدارس تخریبی در استان بازسازی شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰ مدرسه به‌صورت مشارکتی با اعتبارات دولتی و  کمک‌های خیری در حال احداث است، همچنین ۴۰۰ مدرسه در شرایط استاندارد و مطلوب هستند، طبق سرانه مطلوب باید در مدرسه فضای ۸.۴ متری برای هر دانش‌آموز در نظرگرفته شود که برای رسیدن به این استاندارد نیازمند احداث ۱۲۸۱ مدرسه در چهارمحال و بختیاری هستیم.

مالکی عنوان کرد: اما بر اساس میانگین کشوری به ازای هر دانش‌آموز باید ۵.۲۱ متر مربع فضا در نظر گرفته شود که در این‌صورت نیازمند احداث ۱۹۲ مدرسه هستیم.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه در مرکز استان نیز نیازمند احداث مدرسه هستیم، در مرکز استان تراکم دانش‌آموزان بسیار بالا است، در برخی مدارس مناطق محروم استان تعداد دانش‌آموزان به زیر ۱۰ نفر می‌رسد، در استان کمبود فضای آموزشی وجود دارد، اما شرایط بحرانی نیست.

وی در خصوص وضعیت گرمایشی مدارس چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: در مناطقی که گازکشی وجود دارد مدارس مجهز به پکیج، شوفاژ  و بخاری‌های هرماتیک هستند، فقط در دو منطقه مانند منطقه شاه‌منصوری اصلاح سیستم گرمایشی در حال انجام است.

مالکی در پایان گفت: در مناطقی که گازکشی انجام نشده برای گرمایش مدارس از بخاری نفتی با استفاده از نفت سفید استفاده می‌شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح