کد خبر : 81079
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 نوامبر 2021 - 22:26
-

آسیب به فرهنگ کار یکی از عوامل بی‌انگیزگی کارمندان است

آسیب به فرهنگ کار یکی از عوامل بی‌انگیزگی کارمندان است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک جامعه‌شناس در چهارمحال و بختیاری بخشی از بی‌انگیزگی کارمندان را مربوط به فرهنگ دانست و گفت: در فرهنگ کشورمان، کار به‌عنوان یک ارزش بنیادین آسیب دیده است، در واقع انسان‌ها می‌خواهند با کار کمتر، درآمد بیشتر داشته باشند و هرچقدر کمتر کار کنند و درآمد بیشتری داشته باشند، برای آن‌ها نوعی موفقیت

آسیب به فرهنگ کار یکی از عوامل بی‌انگیزگی  کارمندان است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک جامعه‌شناس در چهارمحال و بختیاری بخشی از بی‌انگیزگی کارمندان را مربوط به فرهنگ دانست و گفت: در فرهنگ کشورمان، کار به‌عنوان یک ارزش بنیادین آسیب دیده است، در واقع انسان‌ها می‌خواهند با کار کمتر، درآمد بیشتر داشته باشند و هرچقدر کمتر کار کنند و درآمد بیشتری داشته باشند، برای آن‌ها نوعی موفقیت محسوب می‌شود.

شهرام مقدس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه عوامل متعددی در بی‌رغبتی کارمندان برای انجام امورات در محیط کار  وجود دارد، اظهار کرد: یکسری از عوامل مربوط به سطح کلان کشور است، وقتی تورم و گرانی در کشور به‌وجود می‌آید، بالتبع آن قدرت خرید کارمندان به‌شدت تحت تاثیر قرار قرار می‌گیرد، بنابراین اگر درآمد هم‌پای هزینه‌ها رشد پیدا نکند، طبیعی است این مسئله باعث نگرانی در کارمندان می‌شود.

این جامعه‌شناس افزود: اگر نگرش فرد نسبت به کار منفی باشد، برقراری ارتباط بین فرد و کار سخت می‌شود، در چنین حالتی احساس از خودبیگانگی نسبت به فرآیند کار ایجاد شده و تاثیر نتایج آن در زندگی خود شخص و محیط کار نمایان می‌شود.

وی بخشی از بی‌انگیزگی کارمندان در محیط کار را مربوط به نظام مدیریتی عنوان و بیان کرد: نبود ثبات در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و پیگیری برای نظارت و اجرا از جمله فاکتورهای درون این نظام هستند.

مقدس تصریح کرد: به‌علاوه بخشی از کارمندان تلاش‌های خوبی انجام می‌دهند، اما ممکن است در ارزیابی، تلاش‌های آنان به‌خوبی منعکس نشود، وقتی چنین وضعیتی پیش می‌آید که ارزیابی قادر به راهبری مناسب فعالیت‌ها نبوده یا مدیریت قادر به پیگیری اهداف از طریق کارکنان خود نباشد، یک در هم ریختگی ایجاد شده و بین کار خوب و کار بد تمایز ایجاد نمی‌شود و همین مسئله باعث سرخوردگی افراد پرکار و گستاخی افراد کم‌کار و ضعیف می‌شود.

مقدس بخشی از بی‌انگیزگی کارمندان را مربوط به فرهنگ دانست و توضیح داد: در فرهنگ کشورمان، کار به‌عنوان یک ارزش بنیادین آسیب دیده است، در واقع انسان‌ها می‌خواهند با کار کمتر، درآمد بیشتری داشته باشند و هرچقدر کمتر کار کنند و درآمد بیشتری داشته باشند، شاید نوعی موفقیت برای آن‌ها محسوب شود.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: برخی افراد در ادارات پرتلاش و پر کار هستند، اما ارزش‌گذاری مناسبی برای آنان ایجاد نمی‌شود و بر عکس افرادی ضعیف تنها به واسطه ارتباطات و روش‌های نامناسب خود را بالا می‌کشند، همین مسئله سیستم ارزشی را مختل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید سیستم مدیریتی بر اساس شایستگی افراد، تامین رفاه، پاداش‌های مناسب و تامین منطقی نیازهای کارکنان تعریف شود، گفت: اگر در این فضا اتفاقات نامناسب انجام شود، حاکی از ناکارآمدی مدیریت است که به تدریج سبب تخریب فرهنگ کار می‌شود و در امورات آن اداره اختلال ایجاد می‌شود و در نهایت حتی اگر مدیران بعدی نیز شایسته باشند، شاید به تنهایی نتوانند این وضعیت را اصلاح کنند.

مقدس اظهار کرد: خصلت‌هایی مانند دیگرخواهی، خدمت‌رسانی و جمع‌گرایی باید جایگزین راحت‌طلبی، لذت‌گرایی و خودخواهی شود و تکریم ارباب رجوع در ادارات تبدیل یک وظیفه شود.

این جامعه‌شناس در خصوص راه‌های تقویت انگیزه در میان کارمندان، تصریح کرد: رویکردهای مدیریتی باید در فضای فرهنگی، هم‌زمان با اجرای مدیریت جدید، در دستور کار قرار بگیرد، به‌عنوان مثال در سازمانی که تعداد زیادی کارمند فعالیت می‌کنند، اگر مدیر شناخت درست از محیط نداشته باشد، این فرد قادر به هدایت منابع انسانی خود در آن اداره نخواهد بود و تعاملات درون‎ سازمانی روان نبوده و هم‌بستگی و پیوستگی و تلاش برای کار در آن سازمان شکل نمی‌گیرد.

وی در پایان افزود: اگر مدیر شناخت عمیق از سازمان خود داشته باشد، می‌تواند ارتباطات درون‌ سیستمی ایجاد و همچنین موانع را رفع کرده و پویایی و نشاط در محیط کار ایجاد کند، به افراد میدان دهد و آنان احساس مفید بودن و ارزشمند بودن کنند، این فرآیند باعث می‌شود پرکاری به‌عنوان مقوله مهم در دستور کار آن سازمان قرار بگیرد و فرصت تنبلی و بی‌انگیزگی در میان کارمندان آن اداره از بین برود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح