کد خبر : 122880
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 نوامبر 2021 - 22:26
-

ابعاد جامعه شناختی کودک‌همسری

ابعاد جامعه شناختی کودک‌همسری

ایسنا/فارس مدیرگروه علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس گفت: ایجاد روابط انسانی یکی از نیازهای عاطفی بشر بوده و ازدواج، یکی از صمیمی‌ترین نوع رابطه در پاسخ به این نیاز است اما در این شکل از برقراری رابطه، چنانچه یکی از طرفین کمتر از ۱۸ سال داشته باشد با مقوله کودک‌همسری مواجه هستیم. دکتر صدیقه البزی در

ابعاد جامعه شناختی کودک‌همسری

ایسنا/فارس مدیرگروه علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس گفت: ایجاد روابط انسانی یکی از نیازهای عاطفی بشر بوده و ازدواج، یکی از صمیمی‌ترین نوع رابطه در پاسخ به این نیاز است اما در این شکل از برقراری رابطه، چنانچه یکی از طرفین کمتر از ۱۸ سال داشته باشد با مقوله کودک‌همسری مواجه هستیم.

دکتر صدیقه البزی در گفت و گو با ایسنا افزود: این پدیده در بسیاری از جوامع به چشم می‌خورد اما از سویی دیگر نیز شاهد تلاش جامعه جهانی برای رفع یا کاهش آن هستیم چرا که آرامش و سلامت جامعه، ارتباط تنگاتنگی با ازدواج سالم و بهنگام داشته و چنانچه عکس آن رخ دهد (در اینجا کودک‌همسری مد نظر است) می‌تواند جامعه را با چالش‌های گوناگونی مواجه سازد و به ویژه زمینه را برای بروز آسیب‌های اجتماعی متعدد فراهم کند.

البرزی با بیان اینکه در ایران این پدیده به وسیله ی هنجارها، سنت و فرهنگ پشتیبانی شده و در برخی استان‌ها فراوانی بیشتری داشته و به شدت تحت تأثیر بسترهای اجتماعی و فرهنگی است، اضافه کرد: کودک‌همسری بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، یکی از مصادیق جهان شمول خشونت علیه زنان و از موارد آشکار نقض حقوق زنان محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: البته در کودک همسری، پسران هم می‌توانند قربانی این ازدواج‌ها باشند، این پدیده، همانگونه که از زمینه‌های اجتماعی- فرهنگی تأثیر می‌پذیرد دارای پیامدهای اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی نیز است.

البرزی ادامه داد: زنانی که کودک‌همسری را تجربه کرده‌اند خیلی زود در نقش همسری و مادری قرار می‌گیرند، این در حالی است که، هنوز مراحل رشد فیزیولوژیکی را کامل نکرده و آنگونه که باید قادر به درک نقش‌های جدیدشان نیستند.

مدیرگروه علوم رفتاری جهاد دانشگاهی فارس ادامه داد: خشونت‌های جنسی، بارداری زودهنگام و پرخطر، افزایش احتمال سقط جنین، بازماندن از تحصیل، اشتغال و کسب درآمد، تنها بخشی از پیامدهای کودک‌همسری بوده و تبعات و آثاری که این نوع از ازدواج می­تواند برای زنان پدید آورد گاهی تا پایان عمر گریبان‌گیرشان خواهد بود.

البرزی افزود: چنانچه در مطالعه ای که توسط زهرا افتخارزاده در این باب انجام شده، زنان از تجربیات خود سخن گفته که طبق این پژوهش آزار جنسی، بارداری، زایمان، مادری تلخ، خشونت خانگی، خشونت اقتصادی، استثمار خانگی، خیانت، کودکی از دست رفته، انزوا و تنهایی، اختلالات روانی و بیماری‌های مقاربتی که در نبود دانش کافی بروز کرده از جمله چالش ‌هایی است که این زنان تجربه کرده‌اند.

این جامعه شناس ادامه داد: اما با تمام این خطرات و آسیب های احتمالی همچنان این نوع از ازدواج‌ها محقق شده و فقر، کلیشه های جنسیتی، پایبندی به الزامات فرهنگ مردسالارانه، میل به کنترل دختران به عنوان ناموس و شرف، از آن حمایت می‌کند.

البرزی با اشاره به اینکه قدرت نیروهای اجتماعی و آداب و رسوم محلی چنان است که حتی می تواند بر الزامات قانونی نیز تسلط یابد، گفت: نکته شایان توجه اینکه دخترانی که به خواست والدین و با فشارهای اجتماعی تن به ازدواج زود هنگام می دهند در اغلب موارد حتی در انتخاب همسر نیز نقشی نداشته و این والدین هستند که بنا به مصلحت و تشخیص خود، دست به گزینش زده و بیشتر اوقات نیز اختلاف سنی قابل توجهی بین زوجین مشاهده می­شود که این خود دارای آثار متعددی می‌باشد.

مدیر گروه علوم رفتاری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان فارس، با بیان اینکه آثار سوء این پدیده چنانچه مورد توجه سیاستگذاران قرار نگیرد، به کلیت جامعه آسیب خواهد زد. لزوم رفع خلاءهای قانونی و افزایش سطح حمایت‌ها در زمینه قانونگذاری، توجه به آموزش‌های عمومی در باره ازدواج کودکان و … را لازم دانست.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح