کد خبر : 117745
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 نوامبر 2021 - 2:13
-

استاندار نینوا: موصل هنوز از تبعات تجاوز داعش رنج می‌برد/ وعده‌ها عملی نشد

استاندار نینوا: موصل هنوز از تبعات تجاوز داعش رنج می‌برد/ وعده‌ها عملی نشد

استاندار نینوا امروز (سه‌شنبه) فاش کرد پیش از این رئیس حزب دموکرات کردستان به او وعده‌هایی درباره بازگشت ساکنان شهرهای مخمور و زمار داده بود اما این وعده‌ها تاکنون محقق نشده‌اند. به گزارش ایسنا، نجم الجبوری، استاندار نینوا امروز در گفت‌وگو با روزنامه “العربی الجدید” اظهار کرد: مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به

استاندار نینوا: موصل هنوز از تبعات تجاوز داعش رنج می‌برد/ وعده‌ها عملی نشد

استاندار نینوا امروز (سه‌شنبه) فاش کرد پیش از این رئیس حزب دموکرات کردستان به او وعده‌هایی درباره بازگشت ساکنان شهرهای مخمور و زمار داده بود اما این وعده‌ها تاکنون محقق نشده‌اند.

به گزارش ایسنا، نجم الجبوری، استاندار نینوا امروز در گفت‌وگو با روزنامه “العربی الجدید” اظهار کرد: مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به من درباره بازگشت ساکنان شهرهای مخمور و زمار وعده‌هایی داد و سقف زمانی نیز برای این کار تعیین کرد اما این سقف زمانی به سر رسید و هیچ اتفاقی رخ نداد.

الجبوری در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بحران کرونا در عراق پایان یافته و ساکنان این مناطق به خانه‌های خود بازگردند و بارزانی نیز تصمیم خود را عملی کند، گفت: با این حال اکنون از بارزانی می‌خواهیم به کمیته‌هایی که به همین منظور تشکیل شدند، دستور دهد طرح بازگشت ساکنان را اجرا کنند به ویژه که بخشی از این آوارگان در اردوگاه‌هایی داخل اقلیم کردستان ساکن هستند.

همچنین استاندار نینوا با اشاره به استقرار یک تیپ از ارتش عراق در شهر سنجار گفت: در حال حاضر ارتش عراق به شکل گسترده‌ای در مرکز شهر سنجار و در منطقه “سننی” حضور دارد و نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان احتمالا در ارتفاعات سنجار و نه داخل شهر حضور دارند.

وی اظهار کرد: با وجود گذشت بیش از دو سال و نیم از آزادسازی شهر موصل، مرکز استان نینوا واقع در شمال عراق از کنترل گروه تروریستی داعش اما این شهر که پس از بغداد از نظر جمعیت دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود اما هنوز پیامدهای این مرحله را پشت سر نگذاشته است. تقریبا هر هفته خبرهایی از کشف اجساد غیرنظامیان و یا باقی مانده اجساد آنها به ویژه در بخش قدیمی شهر موصل و محله‌های اطراف رودخانه دجله در ساحل غربی موصل منتشر می‌شوند و این در حالیست که تعداد زیادی از ساکنان این استان هنوز در اردوگاه‌ها اقامت داشته و عملیات بازسازی شهر ضعیف است. دشت نینوا از بی‌توجهی آشکار و آشوب به وجود آمده از تعدد تصمیم گیرندگان رنج می‌برد به شکلی که در این استان در کنار ارتش، پلیس فدرال، دستگاه امنیت ملی و دیگر تشکل‌ها شبه‌نظامیان مختلف حضور دارند و این امر موجب بیزاری ساکنان از بازگشت به خانه‌هایشان شده و آنها به آوارگی با پیدایش داعش برایشان رقم خورد، تن داده و در شهرهای مختلف اقلیم کردستان عراق و ترکیه آواره هستند.

نجم الجبوری، استاندار نینوا و یکی از فرماندهان عملیات آزادسازی شهر موصل در ادامه مصاحبه خود با العربی الجدید با اشاره به اینکه موصل و سایر شهرهای نینوا همانند دیگر استان‌ها به حق خود دست نیافته و با آنها به عنوان استانی جنگ‌زده برخورد نشد، تاکید کرد: برای اینکه تنها زیرساخت‌های موصل به وضعیت پیش از اشغال توسط داعش بازگردند، دست‌کم به ۱۵ میلیارد دلار نیاز دارد.

الجبوری همچنین تاکید کرد: ساکنان استان نینوا ۱۱ درصد جمعیت کل عراق را تشکیل می‌دهند اما تنها دو درصد از حق خود را از بودجه کل دریافت می‌کنند، درخواست می‌کنیم به دلیل مشکلاتی که در حال حاضر موصل و کل نینوا دارند، درباره آنها تجدیدنظر شود، متاسفانه ما منتظر بودیم کل دنیا به ویژه کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای کمک دست به کار شوند اما به جز برادرانمان در کویت که کمک کردند و اکنون نیز تعهد داده‌اند بیمارستان ابن سینا و مدرسه را بسازند، حرکتی انجام نشد.

او افزود: از کنفرانس بازسازی شهرهای جنگ زده در کویت که فوریه ۲۰۱۸ برگزار شد، چیزی به موصل نرسید و تنها وعده‌هایی داده شد که هیچ کدام از آنها اجرایی نشدند.

استاندار نینوا در ادامه گفت: شیوع ویروس کرونا به شکل منفی موجب تعلیق بسیاری از برنامه‌های امدادی برای ساکنان نینوا شد.

او درباره ادامه گزارش کشف اجساد از زیر آوارهای موصل با وجود گذشت بیش از دو سال از آزادسازی این شهر تاکید کرد: کسی که وارد بخش قدیمی شهر موصل شود، با هزاران تن آوار به جا مانده از جنگ مواجه خواهد شد که جمع‌آوری آن به تلاش زیادی نیاز دارد، امید داشتیم بغداد یک ماه را به کمک به این نقطه کشور اختصاص دهد اما این اتفاق رخ نداد و الآن با سقوط قیمت نفت شرایط کمک‌رسانی سخت‌تر شده است.

الجبوری با اشاره به اینکه تاکنون ۴۳ هزار درخواست جبران خسارت دارایی‌ها از سوی شهروندان ارائه شده که از زمان آزادسازی موصل تا این لحظه تنها ۲۰۰۰ مورد آن رسیدگی شده تصریح کرد: موصل امکان اسکان دادن حتی یک نفر را ندارد و هیچ خانه‌ای برای سکونت وجود ندارد، اگر آوارگان برگردند کجا ساکن شوند حتی خانه‌های اجاره‌ای نیز وجود ندارند، مجبوریم به ساخت مجتمع‌های مسکونی رو آوریم و ساکنان نیز خسارات خود را سریع دریافت کنند تا آنها خانه‌های ویران شده خود را بازسازی کنند و زندگی به موصل و سایر شهرهای نینوا بازگردد اما در حال حاضر مساله پرداخت خسارت بزرگترین مشکل پیش روی ماست. بارها به بغداد برای این مساله مراجعه کردیم اما تنها به ما وعده داده شد، گرچه پارلمان تصویب کرد پرداخت خسارات زیر ۳۰ میلیون دینار (حدود ۲۷ هزار دلار) در اختیار استان‌هاست اما متاسفانه همه اینها تنها حرف بودند.

استاندار نینوا درباره گزارش‌ها از ممانعت شبه‌نظامیان در صحرای نینوا از بازگشت ساکنان مسیحی آنجا توضیح داد: موارد نقض در این حجم نبوده‌اند مشکل دشت نینوا همانند مشکل سایر شهرهای استان بازسازی است و اگر بازسازی انجام شده و خدمات فراهم شوند همه بازخواهند گشت، بخشی از مسیحیان این منطقه در حال حاضر در ساحل غربی موصل ساکن هستند، امیدواریم همه به خانه‌هایشان بازگردند اما کسی که به منطقه خود بازمی‌گردد انتظار دارد خدمات در سطحی قابل قبول و نیز فرصت‌های کاری و منابع درآمدی وجود داشته باشند، در حال حاضر می‌خواهیم پلیسی از تشکل مسیحی و سایر تشکل‌ها برای حفظ امنیت و اطمینان خاطر در این مناطق حضور داشته باشند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح