کد خبر : 79270
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 نوامبر 2021 - 1:34
-

استفاده از طب سوزنی در درمان کمر درد

استفاده از طب سوزنی در درمان کمر درد

بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که انجام طب سوزنی همراه با مصرف داروی ایبوبروفن نسبت به درمان با ایبوبروفن به تنهایی، موثرتر عمل کرده و موجب کاهش درد بیماران مورد مطالعه شده است. این روش پس از مطالعات بیشتر، می‌تواند به صورت درمان مکمل برای کمردرد پیشنهاد شود. به گزارش ایسنا، کمر درد از شایع‌ترین اختلالات

استفاده از طب سوزنی در درمان کمر درد

بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که انجام طب سوزنی همراه با مصرف داروی ایبوبروفن نسبت به درمان با ایبوبروفن به تنهایی، موثرتر عمل کرده و موجب کاهش درد بیماران مورد مطالعه شده است. این روش پس از مطالعات بیشتر، می‌تواند به صورت درمان مکمل برای کمردرد پیشنهاد شود.

به گزارش ایسنا، کمر درد از شایع‌ترین اختلالات عضلانی اسکلتی است و کم‌تر کسی است که در طول زندگی خود حداقل یک‌بار آن را تجربه نکرده باشد.

درمان‌های متعددی برای تسکین درد وجود دارد که فیزیوتراپی، تزریق کورتیکو استروئید، جراحی و استفاده از داروی مسکن، نمونه‌هایی از آن هستند. از این روش‌ها، بر اساس نوع و محل درد استفاده می‌شود.

در خصوص کارآمدی درمان‌ها، مباحث‌ چالشی عمده‌ای وجود دارد، برخی مطالعات نیز عوارض جانبی ناخواسته و گاهی وابستگی دارویی را نشان داده‌اند. طب سوزنی روشی است که در چهار دهه گذشته به طور قابل ملاحظه برای درمان مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مطالعاتی که اثرات مفید طب سوزنی را گزارش کرده‌اند، پژوهشگران با انجام یک کارآزمایی بالینی، تاثیر استفاده از طب سوزنی را در بیماران مبتلا به کمردرد حاد بررسی کردند.

این مطالعه طی یک دوره یک ساله از پاییز ۱۳۹۶ تا اسفند ۱۳۹۷ انجام شد و طی آن ۸۰ نفر از بیماران مبتلا به کمردرد حاد که به اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا مشهد، مراجعه کرده‌بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

افراد شرکت‌کننده به طور تصادفی در یکی از دو گروه «طب سوزنی» و «کنترل» قرار گرفتند. افراد گروه کنترل، ۶۰۰ میلی‌گرم داروی ایبوبروفن (چهار بار در روز به مدت دو هفته) دریافت کردند و افراد گروه طب سوزنی، تحت درمان با طب سوزنی به همراه درمان دارویی (ایبوبروفن چهار بار در روز به مدت دو هفته) قرار گرفتند.

برای بررسی تاثیر درمان‌ها از «پرسش‌نامه درد» که معیار استانداردی برای سنجش درد بیماران است، استفاده شد و داده‌های به دست‌آمده با استفاده از روش‌های آماری مورد تحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج این مطالعه؛ میانگین تغییر درد، در دو گروه طب سوزنی و ایبوبروفن اختلاف معناداری داشت و طب سوزنی در کنار دارودرمانی با ایبوبروفن، نسبت به درمان با ایبوبروفن به تنهایی، موثرتر عمل کرده و موجب پاسخ به درمان بهتر و کاهش درد بیماران شده است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه: طب سوزنی که جزئی از طب سنتی چینی است؛ در کنار دارو درمانی با ایبوبروفن موثرتر عمل کرده و پاسخ به درمان بهتری ایجاد می‌کند و اصولا در درمان کمردرد، مداخله نه به صورت منفرد، بلکه به صورت مکمل است. یعنی طب سوزنی به همراه دارو درمانی و سایر روش‌های درمان کمردرد در بیماران از جمله فیزیوتراپی و ورزش‌های مناسب؛ نسبت به روش‌های صرفاً دارویی و روتین ارجحیت داشته و موثرتر است.

یکی از محدودیت‌های این تحقیق؛ انجام مطالعه در یک مرکز و پایین بودن تعداد حجم نمونه است. به همین دلیل امکان تعمیم نتایج کم‌تر وجود دارد. همچنین با توجه به این‌که طب سوزنی، اقدامی وابسته به مهارت و تجربه فردِ انجام‌دهنده است؛ مشخص نیست انجام این کار توسط فرد دیگری با مهارت و تجره پایین‌تر نیز همین نتایج را داشته باشد.

در انجام این تحقیق پیمان دلاور، مهدی فروغیان و احسان بلوردی؛ پژوهشگران گروه طب اورژانس، علی خورسند وکیل‌زاده؛ از دانشکده طی سنتی و لیدا جراحی؛ پژوهشگر پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به همراه نوید کلانی؛ از مرکر تحقیقات مولفه‌های اجتماعی نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم،  مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «تاثیر طب سوزنی بر میزان درد بیماران مبتلا به کمردرد حاد: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده دو سویه کور»، خرداد ماه سال جاری در مجله کومش، منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح