کد خبر : 87071
تاریخ انتشار : جمعه 12 نوامبر 2021 - 23:18
-

افزایش تخت‌های بستری از ۶ به ۱۳ هزار در استان اصفهان

افزایش تخت‌های بستری از ۶ به ۱۳ هزار در استان اصفهان

ایسنا/اصفهان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۶ اصلی ترین چالش نظام سلامت در استان این بود که تعداد تخت های بیمارستانی متناسب با جمعیت و استاندارد برخی شهرهای ایران و منطقه خاورمیانه نبود، گفت: با برنامه ریزی که انجام شد تاکنون به مجوز ۱۳ هزار تخت بستری رسیده ایم. بهروز

افزایش تخت‌های بستری از ۶ به ۱۳ هزار در استان اصفهان

ایسنا/اصفهان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۶ اصلی ترین چالش نظام سلامت در استان این بود که تعداد تخت های بیمارستانی متناسب با جمعیت و استاندارد برخی شهرهای ایران و منطقه خاورمیانه نبود، گفت: با برنامه ریزی که انجام شد تاکنون به مجوز ۱۳ هزار تخت بستری رسیده ایم.

بهروز کلیدری در سخنرانی با موضوع تحول در نظام ارایه خدمات سلامت (بخش درمان) که بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه-۲۲ تیر) در حاشیه نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو برگزار شد، با اشاره به تجربه چهار ساله در حوزه درمان استان، اظهار کرد: درباره اینکه نظام سلامت ما چه بوده و چگونه است بحث های زیادی شده است، اما تجربیات گذشته نشان می دهد می توانیم تغییراتی ایجاد کنیم که نظام سلامت به یک نظام با کیفیت مناسب برای ارائه خدمت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه آنچه در این سال ها همه ما را در حوزه سلامت رنج داده این بوده که منابع مناسب برای بازتعریف ساختارهای مختلف در حوزه سلامت را در اختیار نداریم، افزود: سال ۹۲ طرحی با عنوان طرح تحول سلامت تعریف و اجرا شد که در نگاه کلان مهم ترین ویژگی که داشت این بود که برای اولین بار توانست جهش قابل توجهی از سهم سرانه سلامت نسبت به تولید ناخالص ملی در کشور ایجاد کند و سهم سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی به حدود ۷ درصد رسید، اما به علل زیادی که خارج از بحث امروز است طی دوره چهار ساله اجرای این طرح خلاهایی بود که سنجیده نشده بود و در سال ۹۶ با پیچیدگی های بیشتری در حوزه سلامت کشور مواجه شدیم.

اصلی ترین موتور متحرک برای تثبت و ارتقای نظام سلامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این خلاها نباید باعث شود به متغیر مهم سهم سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی توجه نکنیم، گفت: اصلی ترین موتور متحرک برای تثبت و ارتقای نظام سلامت افزایش سهم سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی است، به طوری که این سهم در برخی کشورهای پیشرفته دنیا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و بازار بزرگی از تبادل مالی داخل این نظام می تواند با قواعد حاکم بر آن، کنش و واکنش هایی تبدیل به خدمات با کیفیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون سهم کنونی سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی در کشور ما بین ۸ تا ۹ درصد است و فاصله زیادی با کشورهای جهان اول داریم، تصریح کرد: این متغییر اصلی است و اگر نتوانیم این سهم را افزایش دهیم هرچقدر تلاش کنیم با روزمرگی هایی مواجه می شویم که هر روز باید به سمت حل مشکلات روزمره پیش برویم و هیچ وقت به فکر ارائه خدمات با کیفیت تر نباشیم.

کلیدری یادآور شد: در سال ۹۶ اصلی ترین چالش نظام سلامت در استان اصفهان این بود که تعداد تخت های بیمارستانی متناسب با جمعیت و استاندارد برخی شهرهای ایران و منطقه خاورمیانه نبود، درحالی که استان برخورداری تلقی می شدیم، اما تعداد تخت های بستری در استان ۶ هزار و ۳۰۰ تخت بود. بر این اساس در حوزه درمان استان یک برنامه کوتاه مدت تدوین کردیم تا تعداد تخت های بستری را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نقشه ای تدوین و با عنوان چشم انداز ۱۴۰۴ به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرد، توضیح داد: برمبنای این سند بالادستی، نقشه راه درمان استان را تدوین کردیم و هدف این بود که باتوجه به شاخص های کلان، تعداد تخت های بستری بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ۱۳ تا ۱۴ هزار تخت بستری افزایش یابد که تلاش ها شروع و مجوزها برای بخش های مختلف تسهیل شد و تاکنون به مجوز ۱۳ هزار تخت بستری رسیده ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در حوزه درمان همیشه با یک چالش روبرو هستیم که سندی تدوین کردیم و از فنی ترین اسناد موجود برای اختصاص بستر مناسب برای خدمت رسانی است، اما در کنار آن متغیرهایی وجود دارد که به شدت این سند را به چالش می کشد، به طوری که از عوامل اجتماعی تا حکومتی و سیاسی به شدت سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد.

توسعه بیمارستانی با ضریب اشغال ۵ درصدی

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از قسمت ها خدمات درمان را توسعه دادیم درحالی که متناسب با نیاز منطقه نبود، افزود: بیمارستانی را ساختیم و تجهیز کردیم که در بهترین شرایط ضریب اشغال تخت ۵ درصد هم ندارد و حوزه توسعه ماهیانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان یارانه باید به این بیمارستان تزریق می کند. به نظر می رسد توسعه اتفاق افتاده اما خروجی خدمات راضی کننده نیست.

کلیدری با طرح این سوال که چرا باید اجازه دهیم متغیرهایی که باید در حد مشاوره برای یک حوزه تخصصی قرار گیرد، در حد تصمیم گیر و تصمیم ساز وارد شوند؟ گفت: در برخی از کشورهای پیشرفته بیمارستان سطح سه با سطح یک حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد و در این سیستم متناسب با نیازها بقیه ساختارها را تعریف کرده اند، اما ما در استان خودمان گاهی تحمل نمی کنیم دو بیمارستان در فاصله پنج کیلومتری یکدیگر دو رسالت متفاوت داشته باشند. اگر این چالش حل نشود منابع زیادی از بین می رود و رضایتمندی لازم بین شهروندان به دست نخواهد آمد.

وی نیروی انسانی را دومین متغیری دانست که در حوزه درمان و سلامت کشور وجود دارد و توضیح داد: سال ۹۶ با شهرستان های متفاوتی در سطح استان مواجه شدم که متقاضی حضور نیرو در بیمارستان ها بودند و به هم ریختگی خاصی وجود داشت که باید این وضعیت ساماندهی می شد. بیمارستان ها در داخل استان به چهار تیپ تعریف و نیروی انسانی متناسب با آنها مشخص شد که در نقشه راه استان بیمارستانی متقاضی یک فوق تخصص نباشد، همچنین بستری در وزارت بهداشت فراهم شد تا بتوانیم نیروهای متخصص را در داخل استان به کار گیریم.

کلیدری با اشاره به اینکه تولید این نیروی انسانی به تدریج در برخی رشته های کلیدی دچار اختلال شد، تصریح کرد: در کنار این موضوع، به علت اینکه حوزه پیشتیبانی از نیروی متخصص هیچ وقت ثبات نداشت، بی انگیزگی ایجاد شد و بسیاری از نیروها انگیزه لازم را برای خدمت در بیمارستان های دور از دست دادند. ما به نیروهای متخصص فشار قابل توجهی وارد می کنیم که از قواعد ارائه خدمت تمکین کند و به همین دلیل نیروها از مجموعه ما خارج می شوند.

راه حلی برای عبور از چالش‌ها

وی با بیان اینکه در کشور و استان هیچ وقت نظام واحد برای ممیزی نداشته ایم و این موضوع متناسب با منافع افراد تغییر جهت می دهد، گفت: به دلیل اینکه آماده کردن زیرساخت ها متناسب با نیازها نبود، در شهر اصفهان منابع به حوزه تقاضاهای القایی ورود پیدا می کند، موضوعی که در استان و کشور نیز با آن مواجه هستیم اما آنچه در این حوزه اهمیت پیدا می کند این است که بتوانیم نقشه راه تثبت شده ایجاد و انگیزه های نیروی انسانی را تثبیت و بر ناآرامی ها غلبه کنیم و نظام ممیزی واحد در داخل استان شکل دهیم، در این صورت می توانیم از چالش هایی که وجود دارد عبور کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ایجاد تغییرات سخت است و به راحتی امکان پذیر نیست، گفت: آنچه به ما کمک می کند این است که باید از یک نظام متمرکز در کشور فرار کرده و تمرکز مدیریت درمان را از وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی منتقل کنیم و به سمت یک نظام متمرکز پیش برویم، یعنی اینطور نباشد که نیروها و زیرساخت های ما از چارچوب ممیزی تعریف شده بتوانند فرار کنند، بلکه یک نظام غیر متمرکز در کشور و نظام متمرکز در استان ها تعریف کنیم، در این صورت می توانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه درمان باشیم.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح