کد خبر : 132546
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 نوامبر 2021 - 20:43
-

انتخابات ۱۴۰۰ در ترازوی مشارکت مردم

انتخابات ۱۴۰۰ در ترازوی مشارکت مردم

ایسنا/اصفهان سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد و در این میان میزان مشارکت مردم در انتخابات در پیش برد اهداف کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. بحث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و راهکارهای افزایش این مشارکت همواره قبل از هر

انتخابات ۱۴۰۰ در ترازوی مشارکت مردم

ایسنا/اصفهان سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد و در این میان میزان مشارکت مردم در انتخابات در پیش برد اهداف کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

بحث مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و راهکارهای افزایش این مشارکت همواره قبل از هر انتخاباتی مطرح می‌شود. یکی از سطوح و عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم در انتخابات است که به طور معمول تمام کشورها برای جلب مشارکت مردم شیوه‌ها و اقدامات مختلفی را دنبال کرده و می‌کنند چرا که میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رأی پیامدهای مثبت و منفی به دنبال دارد. روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت می‌کنند.

مردم در انتخابات مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از جمله در انتخابات ریاست جمهوری به طور معمول بالای ۵۰ درصد شرکت کرده‌اند و حتی این میزان مشارکت به ۸۵ درصد نیز رسیده است.

برای بررسی بیشتر مشارکت مردم در انتخابات و انتظاراتی که از رئیس‌جمهور آینده می‌رود ایسنا با چند نفر از شهروندان و احمد فروز بخش_ فعال سیاسی اصولگرا و مسئول کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت استان اصفهان و حیدرعلی حجتی_ فعال سیاسی اصلاح طلب و سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

رئیس‌جمهور باید دلسوز مردم باشد

یک شهروند ۳۷ ساله در این باره به ایسنا گفت: به عنوان یک شهروند تحصیل کرده و شاغل معتقدم یکی از عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم در انتخابات است،  چون از یک طرف مشارکت سیاسی با مردم‌سالاری عجین است و مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند امنیت داخلی کشور را ارتقا و در مقابله با تهدیدات خارجی که امنیت داخلی را به خطر می‌اندازد نقطه قوتی محسوب شود.

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران مشارکت سیاسی مردم به منزله رأی به مردم‌سالاری دینی است و به فرموده امام راحل مشارکت مردم هم حق و هم تکلیف است که استقلال و آزادی ملت را تضمین می‌کند.

این شهروند ۳۷ ساله در پاسخ به این سؤال که چه انتظاراتی از رئیس‌جمهور آینده دارید، گفت: رئیس‌جمهور باید دلسوز مردم باشد و قوانینی را وضع کند که به نفع مردم و جامعه باشد. اهمیت به بخش پزشکی و درمان و رایزنی‌های لازم جهت فراهم کردن دارو برای بیماران خاص، ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان، مبارزه با گران‌فروشی، تثبیت قیمت‌ها و مبارزه با فساد از دیگر انتظارات مردم است.

انتظار شفافیت و صداقت دارم

همچنین یک شهروند ۳۰ ساله نیز گفت: در انتخابات شرکت می‌کنم برای اینکه بهانه‌ای دست دشمن نداده باشیم. معتقدم هر چند در داخل کشور اختلاف و مشکل داشته باشیم، اما نباید دشمن را از این موضوع آگاه کنیم و بهانه به دست آن‌ها بدهیم و تنها دلیلم برای رأی دادن همین است.

وی افزود: از رییس جمهور آینده انتظار شفافیت و صداقت دارم و صدای مردم را بشنوند و در تصمیم‌گیری‌ها خواست و رضایت مردم رو مد نظر داشته باشند.

به وعده‌های خود عمل کنند

یک شهروند ۲۵ ساله نیز گفت: به نظر من تنها چیزی که سبب ترغیب مردم به حضور در انتخابات می‌شود این است که مسئولان و کاندیداها به وعده‌های خود عمل کنند که متأسفانه در دولت‌های گذشته به بسیاری از شعارها جامه عمل پوشانده نشده و فاصله حرف تا عمل زیاد بوده است.

وی افزود: از رییس جمهور آینده توقع دارم صداقت داشته باشد و شرایط اقتصادی را بهبود ببخشد و با جهان تعامل سازنده برقرار کند.

لزوم اصلاح ضعف‌های مدیریتی

یک پزشک نیز به ایسنا گفت: قبل از هر چیز از رئیس‌جمهور آینده می‌خواهم وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد که اصلاح ضعف‌های مدیریتی و نظارت بر حسن اجرای قوانین، از راهکار­های بهبود وضعیت اقتصادی کنونی کشور است.

معلم نباید چند شغلی باشد

یک معلم نیز با بیان اینکه رئیس‌جمهور آینده باید به معیشت تمام اقشار جامعه و از جمله فرهنگیان توجه ویژه کند، گفت: امروز معلمان مرد دو یا سه شغل دارند چرا که حقوق معلمان کفاف مخارج زندگی آنان را نمی‌دهد. معلم تنها باید دغدغه درس دادن به دانش آموزان را داشته باشد نه اینکه تمام ذهنش متوجه شغل دوم و سوم باشد.

با گرانی‌ها مقابله شود

یک شهروند ۶۲ ساله نیز با بیان اینکه باید با گرانی‌ها مقابله شود، گفت: قیمت اجناس مختلف در چند ماه گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داشته به طوری که قیمت برخی از این اجناس تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. رئیس‌جمهور آینده باید این مشکلات را حل کند.

وی افزود: بیکاری یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به آن توجه شود. رونق تولید و اشتغال‌زایی زمانی محقق می‌شود که زیرساخت‌های اقتصادی کشور نیز درست باشد.

شرکت در انتخابات نشان‌دهنده رضایت مردم از کارکرد نهادهای اجرایی است

احمد فروزبخش درباره لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده مشروعیت نظام اسلامی و مقبولیت مردم از عملکرد و کارکردهای نهادهای اجرایی کشور است.

وی افزود: قاعدتاً حضور مردم در انتخابات مشروعیت نظام حاکم را افزایش می‌دهد به این معنا که نشان می‌دهد مردم به ساختار مردم‌سالاری دینی که در کشورشان حاکم است اعتقاد دارند و از طرفی هم مشارکت در انتخابات به میزان رضایت مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور بستگی دارد.

مشارکت، موجب داشتن دست برتر در مذاکرات بین‌المللی می‌شود

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: بنابراین شرکت مردم در انتخابات به این دلیل که کشور هم‌اکنون در شرایط خاصی قرار دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و سبب می‌شود در مذاکرات بین‌المللی، سیاسی و تجاری دست برتر را داشته باشیم و در این صورت رضایت مردم هم جلب می‌شود.

مسئول کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت استان اصفهان درباره راهکارهای ترغیب مردم برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، گفت: بهترین راهکاری که می‌تواند حضور مردم را تضمین کند عملکرد مدیران اجرایی کشور است، یعنی اگر مردم ببینند که حضورشان پای صندوق‌های رأی هم در انتخابشان و هم در کارآمدی کشور مؤثر است، به طور حتم حضور پرشورتری خواهند داشت.

فروزبخش ادامه داد: بنابراین باید عملکرد اجرایی کشور تقویت شود و از لحاظ اینکه مردم این حس را داشته باشند که حضورشان در انتخاب رئیس جمهور و اعضای شوراهای شهر و روستا تأثیر دارد بهتر در انتخابات شرکت می‌کنند و بر این باور هستم که مردم به این موضوع معتقد هستند، اما اینکه این حضور و انتخاب چقدر می‌تواند بر میزان کارآمدی کشور تأثیرگذار باشد این موضوع را باید نهادهای اجرایی با کار خوبشان به مردم اثبات کنند.

از تأثیر عمیق احزاب بر مردم و جامعه به سادگی نگذریم

وی تصریح کرد: بهبود معیشت نیز متغیری از کارآمدی نهادهای اجرایی است و اگر نهادهای اجرایی مؤثر عمل کنند مشکل معیشت حل و بسیاری از مسائل دیگر مرتفع می‌شود. علاوه بر تأثیر بسیار نهادهای اجرایی نباید از تأثیر عمیق احزاب بر مردم و جامعه گذشت، چرا که احزاب بین حکومت و مردم واسطه هستند و هرچه شاداب‌تر و فعال‌تر عمل کنند می‌توانند به ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات کمک کنند.

کارآمدی، مبارزه با فساد و اصلاح ساختارهای معیوب سه انتظار اصلی از رئیس‌جمهور

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد انتظاراتی که از یک رئیس‌جمهور وجود دارد، گفت: سه انتظار اصلی از رئیس‌جمهور داریم که مورد اول آن کارآمدی است. معتقدم رئیس جمهور بعدی باید یک ساماندهی در موضوعات مختلف داشته باشد. برای کشور کارآمدی اقتصادی، کارآمدی در روابط بین‌الملل و توانایی بین بخشی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مسئول کمیته سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت استان اصفهان، خاطرنشان کرد: انتظار دوم، مبارزه با فساد و رانت‌های اقتصادی است و رئیس‌جمهور آینده باید به این مقوله توجه ویژه کند. این مبارزه می‌تواند در راستای شفافیت باشد، به این معنا که هرچه دولت بعدی بتواند شفافیت را در کشور بیشتر کند قاعدتاً مبارزه با فساد راحت‌تر می‌شود.

فروزبخش گفت: انتظار سوم، اصلاح ساختارها است. در ۴۲ سال گذشته برخی از ساختارهایی که ایجاد شده ساختارهای خوبی نیست و باید اصلاح شود. رئیس جمهور مهم‌ترین کاری که باید در ۴ یا ۸ سال آینده که سر کار است باید انجام دهد اصلاح این ساختارهای معیوب است و در پایان دوره ریاست خود رئیس‌جمهور حق ندارد بگوید که مشکلات سر جای خودش است، بلکه باید بگوید چقدر در حل ساختارها پیشرفت داشته‌ام.

وی ادامه داد: برای مثال یارانه انرژی مدارس جز ساختارهای معیوب هستند و در حقیقت به اندازه چین مصرف انرژی داریم که به ازای این مصرف انرژی به مردم یارانه می‌دهیم و به کالاهای اساسی هم که نتوانستیم آن را به سمت تولید ببریم یارانه می‌دهیم که یک اشکال واضح است که باید رئیس‌جمهور آینده این ساختارها را اصلاح کند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: سیستم خودرو سازی کشور که در انحصار چند شرکت است و به شدت ناکارآمد عمل می‌کند و این ساختارهای معیوب در کشور زیاد است و رئیس جمهور آینده مشکلی برای پیدا کردن این ساختارهای معیوب ندارد.

مشکلات اقتصادی نباید سبب دلسردی مردم شود

همچنین حیدرعلی حجتی، گفت: باید مشارکت حداکثری در انتخابات رخ دهد، چرا که از هر نظر نیاز مملکت است و حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی باعث قوت دیپلماسی ایران در خارج از کشور و قدرتمندتر ظاهر شدن در مذاکرات هسته‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه باید مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب و تشویق کرد، افزود: احزاب مختلف اصولگرا و اصلاح طلب نقش مهمی در ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات دارند و باید در فرصت سه ماهه‌ای که تا انتخابات باقی مانده است، فعال‌تر عمل کنند و به اشکال مختلف آرای مردم را جذب کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، تصریح کرد: از طرف دیگر دولت و حکومت هم باید شرایطی را فراهم کنند و چراغ سبزی به مردم نشان داده شود تا با مشکلات اقتصادی روز افزونی که مواجه هستند برای حضور در انتخابات دلسرد نشوند. این مشکلات نباید سبب شود که حضور مردم در انتخابات کم‌رنگ شود. باید اقدامات مؤثری را دولت در این برهه زمانی انجام دهد تا بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات مردم مرتفع شود.

مردم باید گزینه‌های متعددی برای انتخاب داشته باشند

حجتی افزود: در انتخابات ۲۸ خرداد در واقع مردم باید دو انتخاب کنند و علاوه بر انتخاب رئیس جمهور باید اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را نیز انتخاب کنند. در بُعد ملی که انتخاب رئیس جمهور است باید شرایطی که ذکر شد فراهم شود و در انتخابات شوراها و البته ریاست جمهوری نیز باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که از تمام مشرب‌ها و تفکرات سیاسی بتوانند کاندیدا شوند تا مردم گزینه‌های متعددی برای انتخاب داشته باشند و در نتیجه مشارکت مردم بالا رود.

کاندیداها باید وعده‌های قابل تحقق بدهند

سخنگوی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان، گفت: مردم باید بدانند که انتخابات تنها راهی است که می‌توانند حرف خودشان را به گوش مسئولان برسانند و از بین افرادی که انتخاب می‌شوند مردم مطالبه گر آنان باشند و کاندیداها نیز برنامه ارائه دهند. در مناظره‌ها طرح‌ها و شعارهای زیادی داده می‌شود که بسیاری از این شعارها زمینه اجرا ندارد، بنابراین این طرح‌ها و شعارها باید قابل اجرا و تحقق باشد.

تعامل با جهان با حفظ مصالح ملی باید مثبت شود

وی درباره انتظاراتی که از رئیس جمهور آینده می‌توان داشت، گفت: رئیس‌جمهور با رعایت تمام مصالح ملی، باید ارتباطات کشور را با جهان خارج مثبت کند و بدون اینکه باجی به کسی داده شود روابط خارجی اصلاح و تعامل با جهان با رعایت تمام مصالح کشور مثبت شود.

رئیس جمهور باید برنامه‌های توسعه را سرعت ببخشد

این فعال سیاسی اصلاح طلب، افزود: در داخل کشور برنامه‌های مختلف توسعه به شکل مطلوبی اجرا نشده است و برنامه چشم انداز ایران در سال ۱۴۰۴ برنامه مثبت و خوبی است، اما باید گفت برنامه‌های مختلف را به خوبی تدوین می‌کنیم و بعد آن را نادیده می‌گیریم. برنامه‌های ۵ ساله نباید نادیده گرفته شوند و اگر به اهداف این برنامه‌ها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چقدر از آن هدف‌ها عقب هستیم.

حجتی خاطرنشان کرد: از رئیس‌جمهور آینده این انتظار هم وجود دارد که برنامه‌های توسعه را سرعت ببخشد. از طرف دیگر قانون اساسی کشور نباید معطل بماند، چراکه این قانون اصول بسیار خوبی دارد که اجرا نمی‌شود و تنها چند اصل قانون اساسی اجرا می‌شود. اجرای قانون اساسی در زمینه‌های مختلف می‌تواند راهگشا باشد و بدون شک اجرای کامل قانون اساسی خواسته مردم نیز است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح