کد خبر : 96571
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 21:24
-

اهداف ترکیه از ادامه حضور در افغانستان چیست؟

اهداف ترکیه از ادامه حضور در افغانستان چیست؟

یک کارشناس مسائل ترکیه، معتقد است که دولت اردوغان از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان احساس خطر نمی کند و ماندن نیروهای ترکیه در کابل در واقع در قالب نوعی بده بستان با دولت بایدن است. ضیاء ترک یلماز، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با توافق اخیر آمریکا و ترکیه مبنی بر ادامه حضور نیروهای

اهداف ترکیه از ادامه حضور در افغانستان چیست؟

یک کارشناس مسائل ترکیه، معتقد است که دولت اردوغان از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان احساس خطر نمی کند و ماندن نیروهای ترکیه در کابل در واقع در قالب نوعی بده بستان با دولت بایدن است.

ضیاء ترک یلماز، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با توافق اخیر آمریکا و ترکیه مبنی بر ادامه حضور نیروهای ترکیه در افغانستان برای حفاظت از امنیت فرودگاه کابل و پروازهای دیپلماتیک در این کشور و واکنش طالبان نسبت به این موضوع در پاسخ به این سوال که اهداف ترکیه از ادامه حضور نظامی خود در افغانستان چیست؟ گفت: ترکیه در راستای اجرای ماموریت ناتو به صورت داوطلبانه پذیرفته که نیروهای نظامی خود را در راستای حفظ امنیت فرودگاه کابل و پروازهای دیپلماتیک به این شهر در افغانستان حفظ کند و در واقع این را باید در راستای بده بستان ترکیه با دولت بایدن در آمریکا عنوان کرد تا از این طریق به نوعی آمریکا مقداری از فشارهایش بر روی ترکیه را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام ترکیه به نوعی مصرف داخلی نیز دارد، افزود: دولت ترکیه هر موقع در داخل کشور با مشکلات روبرو می شود به نوعی دست به یک اقدام خارجی می زند و اکنون نیز می خواهد در افکار عمومی ترکیه این را بیان کند که این کشور همچون آمریکا و روسیه در دیگر کشورها دارای پایگاه نظامی است و این بیانگر نفوذ ترکیه در خارج از مرزهای جغرافیایی این کشور است.

این کارشناس مسائل ترکیه با اعتقاد بر اینکه برای دولت ترکیه مهم نیست که در اجرای این ماموریت ها موفق باشد یا نه؟ گفت: هدف دولت ترکیه از اینگونه حضورها به نوعی جلب توجه افکار عمومی داخل ترکیه است. با توجه به اینکه در افغانستان اقوام ترک و ازبک نیز حضور دارند و ترکیه در راستای پیشبرد اهداف خود در این زمینه مباحث قومی را مطرح می کند.

وی با اشاره به حضور نظامی ترکیه در برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه و همچنین برخی از کشورهای آفریقایی، گفت: از نظر دولت ترکیه صرف حضور در این مناطق و داشتن پایگاه مهم است و چندان برای آنها اهمیت ندارد که در انجام این ماموریت ها موفق هستند یا نه؟

یلماز  در مورد نگاه دولت ترکیه به گروه طالبان نیز گفت: ترکیه سال ها با داعش و القاعده همکاری داشت و چون این دو گروه در حال حاضر بدنام هستند در ظاهر دست از حمایت از این گروه ها کشیده است. به نظر می رسد که چندان برای دولت اردوغان مهم نیست که گروه های تندرو مذهبی از جمله طالبان در افغانستان به قدرت برسند و از این موضوع احساس خطر نمی کند.

 به گزارش ایسنا، دولت ترکیه به تازگی ادعا کرده است با هماهنگی با آمریکا در افغانستان می ماند تا امنیت داخلی فرودگاه کابل و مصونیت پروازهای بین المللی برای دیپلمات‌ها و مقامات در سفر به آن شهر را به عهده بگیرد، موضوعی که با واکنش تند طالبان مواجهه شده است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح