کد خبر : 168741
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دسامبر 2021 - 11:44
-

بررسی مسائل مهم کشور وظیفه مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه

بررسی مسائل مهم کشور وظیفه مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه

سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری گفت: مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن دسترسی به داده‌ها و اطلاعات آماری مهم و کلان کشور و بهره‌مندی از توان بالای کارشناسی و امکان برقراری ارتباط با خبرگان سایر دستگاه‌های اجرایی، باید به بررسی مسائل واقعی و مهم کشور در بالاترین سطح تصمیم‌گیری بپردازند. به گزارش

بررسی مسائل مهم کشور وظیفه مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه

سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری گفت: مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن دسترسی به داده‌ها و اطلاعات آماری مهم و کلان کشور و بهره‌مندی از توان بالای کارشناسی و امکان برقراری ارتباط با خبرگان سایر دستگاه‌های اجرایی، باید به بررسی مسائل واقعی و مهم کشور در بالاترین سطح تصمیم‌گیری بپردازند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید مهدی پاک‌ذات در سومین رویداد از مجموعه برنامه‌های آیین نکوداشت هفته پژوهش سال ۱۴۰۰ طی نشستی با نمایندگان مراکز آموزش و پژهش‌های‌ توسعه و آینده‌نگری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، ضمن عرض خیر مقدم به نمایندگان استانی، به جهت‌گیری جدید سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره و به افزایش نقش‌آفرینی مراکز پژوهشی استانی تأکید کرد.

پاک‌ذات، مجموعه خانواده مراکز پژوهشی ملی و استانی سازمان برنامه و بودجه کشور را به عنوان بزرگترین مجموعه پژوهشی کشور معرفی و اظهار کرد: مراکز پژوهشی سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن دسترسی به داده‌ها و اطلاعات آماری مهم و کلان کشور و بهره‌مندی از توان بالای کارشناسی و امکان برقراری ارتباط با خبرگان سایر دستگاه‌های اجرایی، باید به بررسی مسائل واقعی و مهم کشور در بالاترین سطح تصمیم‌گیری بپردازند.

وی با تأکید بر این مهم که ایجاد الگوی ارتباطی صحیح بین مجموعه‌های پژوهشی سازمان با سازمان مادر (سازمان برنامه و بودجه کشور) ضروری است، تاکید کرد: مسائل و قیود آن باید توسط سازمان ارائه شده و مرکز پژوهشی سازمان باید با استفاده از ابزارهای موجود بتواند به حل مسأله بپردازد و برای تحقق این مهم باید سازوکاری طراحی شود که بتوان از توان ظرفیتی و خبرگانی استانی نیز استفاده کرد و مجموعه مراکز پژوهشی ملی و استانی سازمان بتوانند در کنار هم، وظیفه خطیر پشتیبانی اندیشه‌ای از سازمان برنامه و بودجه کشور را بر عهده بگیرند.

سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در ادامه به معرفی پنج کلان پروژه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری شامل «مطالعات استقرار و پیاده‌سازی سند ملی آمایش سرزمین»، «مطالعات پشتیبان تدوین لوایح بودجه سنواتی و اصلاح ساختار بودجه»، «مطالعات پشتیبان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور»، «مسئله‌شناسی و ایده‌پردازی در حوزه برنامه و بودجه» و «کاربست‌پذیری یافته‌های پژوهشی» پرداخت و از نمایندگان استانی خواست تا با شرکت در کارگروه‌های مربوط به کلان‌پروژه‌های مطرح شده، ایده‌های نهایی در هر کارگروه را به اشتراک بگذارند.

پاک‌ذات با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تأکید رهبری به حل مسائل علمی کشور در کنار توجه به علم و مرجعیت علمی، بر ضرورت حل مسأله اشاره کرد و ایجاد ارتباط بین حلقه‌های مختلف زنجیره علم را ضروری دانست.

وی فرآیند علم را به عنوان زنجیره‌ای از حلقه‌های مختلف معرفی کرد و حلقه‌ تولید علم را به عنوان حلقه صفر این زنجیره وظیفه دانشگاه‌ها دانست و حلقه بعدی را مراکز مطالعاتی (Study Centers) معرفی کرد که وظیفه جمع‌آوری و ارائه راه‌حل‌های گذشته و معرفی وضع موجود را بر عهده دارند و تأکید کرد که در حلقه بالاتر، مراکز پژوهشی (Research Centers) باید راه‌حل جدید مسائل کلان کشور را ارائه کرده و بتوانند آینده کلان کشور را ترسیم کنند. در مرحله بالاتر نیز، اندیشکده‌ها (Think tanks) باید دنبال ایجاد تحول در کشور بوده و با استفاده از سه عنصر توانایی، پذیرش و قدرت، بتوانند به کاربست مسائل پرداخته و به اصطلاح مسائل را روی زمین حل کنند.

این مدرس دانشگاه در نهایت تأکید کرد: از نگاه مرکز، خروجی باید حل مسأله باشد و لاغیر. زیرا، در غیر این‌صورت مراکز پژوهشی اثربخشی لازم را در سیستم تصمیم‌گیری کشور نخواهند داشت که لازمه این امر مهم پژوهش مسئله‌محور است.

دکتر سعید غلامی نتاج امیری، مدیرکل دفتر خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری نیز در این نشست به بیان فرآیند نشست پرداخت و مقرر شد در پایان منشور تکریم دانش و اصحاب پژوهش ارائه شود.

همچنین، دو نفر از نمایندگان مراکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها ضمن بیان مسائل و مشکلات مراکز پژوهشی استان‌ها، به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص بهبود و گسترش فعالیت‌ها و نیز همکاری مراکز مختلف پژوهشی پرداختند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح