کد خبر : 127344
تاریخ انتشار : شنبه 27 نوامبر 2021 - 23:10
-

بله‌بران انقلاب/ ملت به تغییری بزرگ رأی «آری» داد

بله‌بران انقلاب/ ملت به تغییری بزرگ رأی «آری» داد

ایسنا منطقه قزوین، یادداشت، رقیه ملاحسنی؛ در تقویم 40 ساله جمهوری اسلامی روزهایی وجود دارد که برای همیشه نه‌تنها در ذهن ملت ایران بلکه در اذهان جهانیان ماندگار است؛ یکی از این روزها را شاید بتوان روز 12 فروردین سال 1358 دانست. روزی که در آن به‌عنوان یکی از رخدادهای عظیم و استثنایی در تاریخ معاصر

بله‌بران انقلاب/ ملت به تغییری بزرگ رأی «آری» داد
ایسنا منطقه قزوین، یادداشت، رقیه ملاحسنی؛ در تقویم 40 ساله جمهوری اسلامی روزهایی وجود دارد که برای همیشه نه‌تنها در ذهن ملت ایران بلکه در اذهان جهانیان ماندگار است؛ یکی از این روزها را شاید بتوان روز 12 فروردین سال 1358 دانست. روزی که در آن به‌عنوان یکی از رخدادهای عظیم و استثنایی در تاریخ معاصر شاهد تجلی مشارکت و همدلی واقعی مردم ایران در تعیین سرنوشت خود بودیم و مردم در همه‌پرسی آن روز نوع و شکل حکومت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را در جهان مشخص کردند.

انتخابات در 10 و 11 فروردین ماه 58 برگزار شد که در آن از مجموع 20 میلیون و 288 هزار و 21 نفر رأی مأخوذه تعداد 120 هزار و 966 رأی منفی و 20 میلیون و 147 هزار و 55 رأی آری در صندوق‌ها انداخته شد؛ نتیجه این همه پرسی نیز در 12 فروردین‌ماه اعلام شد، نتیجه‌ای که به‌عنوان نخستین تجربه مردم‌سالاری واقعی در ایران و نماد مردم‌سالاری دینی در جهان، مهم‌ترین رویداد سیاسی در ایران پس از پیروزی انقلاب محسوب می‌شود که در آن ملت ایران اعم از مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی با حضور در پای صندوق‌های رأی وحدت، یکپارچگی و انسجام ملی خویش را در استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دنیا نشان داد.

در این روز نظامی بر پایه عدالت اسلامی براساس اراده امت آزاده و مسلمان ایران متولد شد که نور اسلام را پس از گذشت قرن‌ها نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلی ساخت و حکومتی بر مبنای شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی شکل گرفت.

در حالی که شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» به‌عنوان شعار اصلی انقلاب اسلامی و توسط میلیون‌ها ایرانی آزاده و مسلمان در جای‌جای ایران اسلامی فریاد کشیده شده بود، در روزها و ماه‌های نخستین انقلاب اسلامی شاهد مانور تبلیغاتی گسترده‌ای از سوی برخی برای اضافه شدن پیشوند و پسوندی برای جمهوری اسلامی بودیم و عناوینی چون «جمهوری دموکراتیک اسلامی» و یا «جمهوری خلق مسلمان» مطرح می‌شد، اما امام راحل با درایت بسیار جلوی هرگونه انحرافی را گرفته و فرمودند «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر».

بعد از انجام همه‌پرسی با رأی قاطع «آری» مردم آگاه، آزاده و فهیم به‌نظام جمهوری اسلامی، ساختار جدید سیاسی و اجتماعی حکومت ایران بر مبنای آرای اکثریت مردم یعنی بیش از 98 درصد به تثبیت رسید. این‌همه پرسی سرآغاز حیات واقعی اسلام در عصر دنیامداران و دنیاپرستان به شمار می‌آید از این‌رو یوم‌الله 12 فروردین‌ماه در تقویم به نام «روز جمهوری اسلامی» نام‌گذاری شده است.

استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام سلطنتی پهلوی علاوه بر تحولات داخلی، تغییراتی را نیز در نظام بین‌الملل ایجاد کرد که با اهداف استعمارگرآن‌همسو و سازگار نبود و همین امر دشمنی آنان را علیه ملت ایران برانگیخت چرا که رأی «آری» 98.2 درصدی مردم به‌نظام جمهوری اسلامی ایران توانست طومار استبداد و ظلم 2500 ساله رژیم شاهی را برچیده و به دوران سیاه استبداد در ایران پایان دهد.

همچنین تثبیت انقلاب اسلامی به رهبری بزرگ‌مرد تاریخ حضرت امام خمینی (ره)، به ثمر رسیدن خون شهیدان و تلاش‌های طاقت‌فرسای ملت ایران، زدن مهر تأییدی برای حقانیت انقلاب اسلامی و رسمیت دادن به ایجاد نظام جدیدی در جهان از دیگر آثار مهم این انتخاب آگاهانه است.

در حقیقت همه‌پرسی 12 فروردین‌ماه یک رخداد استثنایی و منحصربه‌فرد در تاریخ معاصر ایران بود که توانست الگوی نوینی از دموکراسی را در سراسر دنیا به نمایش گذارد، لذا این روز را می‌توان نقطه آغازین مشارکت واقعی مردم در تعیین سرنوشت خود محسوب کرد که توانست صفحه‌ای درخشان را در مسیر حرکت استقلال‌طلبانه و آزادی‌خواهانه انقلاب اسلامی باز کند.
درایت و ژرف‌اندیشی در اعلام برگزاری رفراندوم آن‌هم تنها ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکتی غافلگیرکننده و غیرمنتظره از سوی امام خمینی (ره) بود که خط بطلانی بر همه گمانه‌زنی‌های قدرت‌های استکباری مبنی بر زیر سؤال بردن مردمی بودن انقلاب اسلامی کشید و نشان داد مفهوم عدالت‌خواهی و آزادی در تعیین سرنوشت به‌عنوان معیار و ملاک حرکت انقلاب اسلامی تنها یک شعار نیست بلکه در میدان عمل با رأی ملت ایران در رفراندومی بی‌سابقه در انقلاب‌های جهانی به حقیقتی ماندگار تبدیل شد که در آن همه جنبه‌های دموکراتیک یعنی جمهوریت نظام و اتکاء داشتن آن بر آرای مردمی را توأم با دیانت به همراه دارد.

رفراندوم ملت ایران در آن برهه حساس که احتمال هرگونه توطئه و دسیسه علیه انقلاب نوپای اسلامی وجود داشت ثابت کرد که مردم ایران از درک سیاسی بالایی برای تعیین سرنوشت خود بر مبنای ارزش‌های والای اسلامی و انقلابی برخوردارند، حقیقتی که در طول چهار دهه گذشته از حیات نظام جمهوری اسلامی ایران، بارها و بارها با حضور مستقیم مردم در پای صندوق‌های رأی و در عرصه‌های انتخابات سرنوشت‌ساز تکرار شده و امروز جمهوری اسلامی به‌عنوان الگوی حکومتی در سطح دنیا و نمونه‌ای از حکومتی مطرح است که با تکیه بر رأی و نظر مردم پایه‌گذاری شده است.

اینک ملت سرافراز ایران که همچنان بر سر پیمان خود ثابت‌قدم ایستاده‌اند، با گذری موفقیت‌آمیز از دهه چهارم از حیات طیبه نظام مقدس جمهوری اسلامی، وارد دهه پنجم انقلاب خود شده‌اند و نیاز است در شرایط پیش رو همه دست در دست هم داده و با همت اقشار مختلف از مسئولان گرفته تا مردم عادی در مسیر پیشرفت، اقتدار و توانمندی، رشد و تعالی همه‌جانبه، متوازن و مستمر کشور نقش‌آفرینی کنند.

بی‌شک حرکت ملت ایران به‌واسطه مشارکت جوانان خلاق و پرانرژی نسل‌های دوم و سوم و چهارم انقلاب اسلامی همراه با فرزانگان با تجربه و اندیشمند نسل اولی حرکتی روبه‌جلو بوده و تا رساندن این حکومت به دست صاحب اصلی خود امام زمان (عج) این حرکت ادامه خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح