کد خبر : 186740
تاریخ انتشار : جمعه 7 ژانویه 2022 - 16:51
-

بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان نیست

بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان نیست

نتایج یک رساله دکتری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان می دهد سهم اخبار سلامت در خبرگزاری های ایران فقط 2.6 درصد است. به گزارش ایسنا، بر اساس این تحقیق که سمیرا محمدی به راهنمایی دکتر نسترن کشاورز محمدی و دکتر علی رمضانخانی و مشاوره دکتر اکبر نصراللهی و دکتر علی منتظری انجام داد؛ ‌حدود

بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان نیست

نتایج یک رساله دکتری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان می دهد سهم اخبار سلامت در خبرگزاری های ایران فقط 2.6 درصد است.

به گزارش ایسنا، بر اساس این تحقیق که سمیرا محمدی به راهنمایی دکتر نسترن کشاورز محمدی و دکتر علی رمضانخانی و مشاوره دکتر اکبر نصراللهی و دکتر علی منتظری انجام داد؛ ‌حدود یک سوم از 2.6  در صد اخبار سلامت خبرگزاری ها به پیشگیری سطح اول(بهداشت) اختصاص دارد و سهم مطالب مربوط به پیشگیری از بیمارها و حوادث با 0.85 درصد حتی به یک درصد هم نمی رسد .

تحقیق در سه مرحله متوالی برای شناخت وضعیت موجود، دلایل و راهکارهای بهبود آن انجام شد  . نتایج دیگر مرحله اول گویای آن است که محتواهای مرتبط با سلامت نشان می دهد که در بسیاری از خبرگزاری ها سرویس اختصاصی سلامت وجود ندارد و رویکرد اتخاذ شده سلامت محور نیست بلکه بیماری محور است.

در مرحله دوم مطالعه که طی مصاحبه های عمیق چرایی و چگونگی وضعیت موجود و راهکارهای بهبود و ارتقاء وضعیت موجود در خبرگزاری ها، دیدگاه متخصصان سلامت با سابقه کار در حوزه رسانه، خبرنگاران سلامت و مدیران و کارشناسان روابط عمومی وزارت بهداشت و سازمان های مرتبط با سلامت، مورد بررسی قرار گرفت، دلایل متعدد ولی به هم وابسته و تآثیرگذار بر ایجاد وضعیت موجود پوشش رسانه ای شناسایی شد.

مهمترین دلایل شناسایی شده شامل رویکردهای سازمانی، ضعف مهارتی و عملکردی ذیربطان و نقش اقتصاد در جهت گیری مطالب سلامت بود.

در مرحله سوم مطالعه بخشی از راهکارهای پیشنهادی در این مطالعه به بوته آزمایش گذاشته شد، و برای بررسی تأثیر اجرای این راهکارها مجددا پوشش خبرگزاری ها در بازه زمانی 3ماه در سال 98(بازه زمانی مشابه سال 97) مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این مرحله از مطالعه نشان داد که تعامل بهتر بخش رسانه با بخش بهداشت و ارتقای سلامت و آموزش خبرنگاران در مورد اهمیت اولویت پیشگیری و بهداشت به درمان، باعث افزایش بیش از دوبرابر و نیم سهم مطالب پیشگیری نسبت به زمان مشابه قبلی در خبرگزاری های مورد مداخله بود.

این مطالعه نشان می دهد، اگرچه پوشش مطالب سلامت به خصوص در بعد پیشگیری وضعیت مطلوبی ندارد اما این وضعیت قابل بهبود است و می توان از ظرفیت موجود خبرگزاری ها استفاده بهینه تری برای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت جامعه نمود، بشرطی که تعامل بهتری بین حوزه سلامت و رسانه صورت بگیرد.

با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان گفت که وضعیت نامطلوب کنونی تنها به دلیل عملکرد ناکافی رسانه ها نیست بلکه حوزه بهداشت و سلامت نیز از ظرفیت رسانه ها در افزایش دانش بهداشتی، ارتقای سلامت و نهادینه کردن فرهنگ سلامت و ایجاد و تغییر قوانین موثر بر سلامت در جامعه غفلت کرده اند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح