کد خبر : 78027
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 نوامبر 2021 - 1:46
-

بومی‌سازی تولیدات صنعتی در همدان

بومی‌سازی تولیدات صنعتی در همدان

ایسنا/همدان فعالیت واحدهای صنعتی کمک زیادی به حل مشکلات اقتصادی و افزایش تولید در کشور می‌کند. استان همدان با داشتن یک هزار و ۶۶ واحد صنعتی روند روبه‌رشدی در این زمینه دارد و ظرفیت بی‌نظیری در حوزه صنعت دارد. به‌گزارش ایسنا، در سال گذشته هزار و ۵۰۰ جواز تأسیس واحد تولیدی در استان صادر شده است

 بومی‌سازی تولیدات صنعتی در همدان

ایسنا/همدان فعالیت واحدهای صنعتی کمک زیادی به حل مشکلات اقتصادی و افزایش تولید در کشور می‌کند. استان همدان با داشتن یک هزار و ۶۶ واحد صنعتی روند روبه‌رشدی در این زمینه دارد و ظرفیت بی‌نظیری در حوزه صنعت دارد.

به‌گزارش ایسنا، در سال گذشته هزار و ۵۰۰ جواز تأسیس واحد تولیدی در استان صادر شده است که این میزان صدور مجوز در سال‌های متمادی بی‌سابقه بوده است، همچنین تعداد واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری احیاء شده در استان همدان ۱۲۰ واحد است.

روز گذشته تعدادی از خبرنگاران استان به مناسبت هفته صنعت از واحدهای “شرکت باختر”، “پترو کک”، “آروین‌ پلاست” و “الوان‌ثابت” واقع در شهرک‌های صنعتی بوعلی و ویان همدان بازدید کردند.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی باختر در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۸۰ راه‌اندازی شده است، گفت: هدف از احداث واحد، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه‌های سیمان بود و تاکنون موفق شدیم حدود ۵۰ پروژه در زمینه تجهیزات کارخانه‌های داخل و خارح از کشور انجام دهیم و تجهیزات دستگاه پاکت پرکن دوار را صددرصد را در داخل کشور تولید کردیم که تا پیش از این نمونه داخلی نداشت.

علی نوروزی ادامه داد: در واقع مجموعه برای ساخت این دستگاه خاص راه‌اندازی شد و ظرفیت آن دو هزار پاکت در ساعت است، از نظر قیمت تمام شده نیز قیمت نمونه داخلی یک دهم قیمت خارجی آن است. همچنین سهم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این واحد حدود ۱۲۰ نفر است که با توجه به نصب آن در کارخانه‌ها برای بیش از هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

ساخت اولین دستگاه بازیافت قوطی‌های نوشابه در همدان

وی در ادامه به دیگر تولید این مجموعه اشاره کرد و افزود: در حالت کلی در زمینه ساخت دستگاه با رویکرد واحد ماشین‌سازی روبرو هستیم و شالوده این کار ماهیت تحقیقاتی دارد که در زمینه‌های مختلف و با توجه به نیازهای بازار دستگاه‌های متفاوتی ساختیم که یک نمونه از آنها دستگاه بازیافت قوطی‌های نوشابه است که تکنولوژی اصل آن اروپایی است اما در شرکت فوق به شکل مهندسی معکوس ساخته شده است به عبارت دیگر این محصول از روی نمونه خارجی ساخته نشده و طرح و تکنولوزی آن متعلق به شرکت خاور است.

نوروزی با اشاره یه اینکه این دستگاه در زمینه بازیافت پسماند فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در مسئله بازیافت مهمترین مسئله تفکیک از مبدأ است و اگر پسماند از مبدا تفکیک شود راندمان کار بازیافت به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد بنابراین با این دستگاه ترویج فرهنگ در تفکیک بازیافت از مبدأ ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: چند نمونه از این دستگاه در برج سعیدیه نصب شد و استقبال مردم از آن خوب بود اما یکی از مشکلاتی که در پروسه تولید داریم این است که تقسیم‌بندی کارها درست انجام نمی‌شود و با وجود بازدیدهای مقامات شهرداری از آن اما دستگاه در شهر نصب نیست.

تولید ۵۰ تا ۶۰ دستگاه بازیافت قوطی‌های نوشابه را در ماه داریم

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی باختر اظهار کرد: اگر خط تولید این محصول احداث شود توان تولید ۵۰ تا ۶۰ دستگاه را در ماه دارد اما در حال حاضر فقط نمونه‌سازی شده است، مبلغ دستگاه نیز حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.

نوروزی میزان سرمایه‌گذاری شرکت را تیم مهندسی آن عنوان کرد و گفت: این شرکت معمولا براساس سفارش کار می‌کند اما در زمینه طرح‌های نو و تحقیقاتی نیز فعال است و تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۲ مورد طرح انجام داده است.

وی با بیان اینکه در بحث صادرات، سیستم‌های بانکی و دارایی مشکلاتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال احساس می‌شود سیستم‌های دارایی ساخته شده‌‍اند تا جلوی روند کارها را بگیرند در حالی‌که باید برای روان‌کاری کارها باشد، بانک‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و اگر این مشکلات نبودند وضعیت اشتغال و تولید وضعیت کنونی را نداشت و این نشان می‌دهد مسیر اشتباه است.

عضو هیئت مدیره شرکت پترو کک آرین ویان غرب نیز در حاشیه این بازدید، بیان کرد: این مجموعه به واسطه بانیان دلسوز برای قطع وابستگی صنعتی کشور و ایجاد اشتغال برای اولین بار در ایران با ریسک بالا راه‌انداری شد.

دکتر جمشید روهنده ادامه داد: شرکت با هدف به دست آوردن تکنولوژی و دانش فنی خمیر الکترود برای مصارف صنعت بزرگ متالوژی کشور برای ذوب کوره‌های الکتریکی فرو سیلیس، سیلیکو منگنز، فلزات و غیرفلزات اقدام به حرکت و سرمایه‌گذاری و تأمین هزینه‌های هنگفت یک سال‌واندی است که شروع به فعالیت کرده است.

بومی‌سازی خط تولید خمیر الکترود برای اولین بار در ایران

وی تصریح کرد: شرکت فوق توانسته این تکنولوژی و خط تولید محصول را بومی‌سازی کند و خط تولید منحصربفردی را ساخته و در شهرک صنعتی ویان همدان احداث کرده است اما پیش از آن خمیر الکترود کربنی از خارج وارد می‌شد.

روهنده بیان کرد: این شرکت توانسته است در فاز اول ۳۰ درصد معادل۶۰۰۰ تن در سال تولید داشته باشد، در برنامه میان دوره ۵۰ درصد مصرف داخلی مدنظر بوده و در طرح توسعه نهایی ۱۰۰ درصد این محصول را عرضه خواهیم کرد و کشور را از این محصول و خروج ارز بی‌نیاز خواهد کرد و با اضافه شدن ظرفیت کشور در حدود ۳۵ هزار تن در طرح‌های آتی انجام می‌شود.

تجهیزات خط تولید این کارخانه در کشور منحصربفرد است

وی اضافه کرد: تجهیزات خط تولید این کارخانه در کشور منحصربفرد است چنانچه برای ارائه دیتا و پارامترهای استاندارد جهانی این محصول برای مشتریان آزمایشگاه کاملا انحصاری تهیه کرده‌ است و  می‌تواند خدمات فوق را به تمام ایران به عنوان مرجع ارائه کند.

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت پترو کک آرین ویان غرب این امر مهم میسر نمی‌شد مگر با حمایت مدیران استان همدان به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی و کلیه اداره‌هایی که با احداث و پشتیبانی این صنعت مرتبط هستند.

روهنده با اشاره به اینکه برنامه ورود به بازارهای منطقه و صادرات را در دستور کار داریم، گفت: در حال حاضر ۵۰ نفر به طور مستقیم برای مجموعه کار می‌کنند، همچنین میزان سرمایه‌گذاری تاکنون ۵۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه خط کربن گرافیت در دنیا به صورت مافیاست، اضافه کرد: مواد اولیه این صنعت کک نفتی و قطران زغال سنگ است، علاوه بر این صنعت متالوژی در ایران گسترده است و در حال حاضر استان همدان خمیر الکترود را به تمام کشور صادر می‌کند.

عضو هیئت مدیره مجموعه آروین پلاست نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه شرکت از مجموعه‌های شرکت‌های گروه صنعتی گلرنگ است، گفت: آروین پلاست در سال ۹۲ و با هدف تولید محصولات پلیمیری شروع به کار کرد.

رعایت استاندارهای عملیاتی و استفاده از نیروهای متخصص در مجموعه آروین پلاست

سیدمهدی فاضلیان با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت  یکی از شرکت‌های پیشرو کشور است و در برخی از محصولات رهبر بازار محسوب می‌شود، افزود: هدف‌گذاری شرکت گلرنگ این است که در سال ۲۰۲۱ به ۵۰۰ شرکت برتر جهان برسد و لازمه این امر این است که همه شرکت‌های این هلدینگ استانداردهای عملیاتی و استفاده از نیروهای متخصص را رعایت کنند و به‌صورت همزمان بهره‌وری و کارآیی را پیاده کنند.

وی بیان کرد: این شرکت به‌صورت ماهیانه ۳۱۰ تن محصولات گروه فریزر، سفره یک بار مصرف، نایلون زباله و دستکش تولید می‌کند و با سه یا چهار شرکت نیز به‌صورت کارمزدی فعایت می‌کند و امیدواریم در پنج سال آینده بتوانیم همه میزان تولید را به مجموعه منتقل کنیم.

فاضلیان با اشاره به  اینکه اشتغال‌زایی مجموعه به صورت مستیقیم ۹۸ نفر و غیرمستقیم بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر است، اظهار کرد: حوزه فعالیت این شرکت کل کشور است و در این رابطه قراردادهایی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم، علاوه بر این محصولات را به ونزوئلا، افغانستان و عراق صادر کرده‌ایم.

کارهای تولید در همدان در درجه سوم قرار دارد

مدیر کارخانه آروین‌پلاست درباره حمایت مسئولان استان از واحدهای تولیدی،افزود: حمایت مسئولان از کارهای تولید در همدان در درجه سوم و پس از صنعت کشاورزی و گردشگری قرار دارد اما خوشبختانه در چند سال اخیر تغییر نگرشی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت جزء ۱۰ برند اول کشور است، یادآور شد: به‌عنوان تولیدکننده انتظارات زیادی از مسئولان داریم و اگر می‌خواهیم در عرصه کسب و کار از رقیبان در دیگر استان‌‎ها عقب نمانیم باید حمایت مسئولان بیشتر شود.

مدیرکارخانه الوان ثابت نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۷۵ توسط افتتاح شده است، گفت: در ابتدا دانشی که از کشور کره انتقال داده شده بود در زمینه تولید رنگ‌های اصلی برای صنایع نساجی بود.

پویا سلماسی ادامه داد: شرکت در سال ۷۸ دچار ورشکستگی شد و تا سال ۸۱ رو به تعطیل شدن بود در سال ۸۲ آقای وهاب‌زاده مجموعه را خریداری کرد و شرکت دوباره پا گرفت و در حال حاضر یکی از خصوصی‌سازی‌های معتبر کشور است.

الوان ثابت ۱۴ مجموعه صنعتی کشور را از نظر بازار فروش پوشش می‌دهد

وی در معرفی این شرکت بیان کرد: الوان ثابت در حال حاضر ۱۴ مجموعه صنعتی کشور را از نظر بازار فروش پوشش می‌دهد و محصولات تولیدی مورد مصرف صنایع نساجی، صنایع خوراکی، صنایع دارویی، صنایع چرم، صنایع کاغد، صنایع کود و سم، صنایع شوینده، صنایع پالایشگاهی، نفت و بنزین و تولید روغن‌های صنعتی را تأمین می‌کند.

سلماسی با اشاره به اینکه الوان ثابت جزو شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار کرد: در این مجموعه کارهای تحقیقاتی انجام می‌شود و در سال گذشته ۱۴ مورد ثبت کار دانش‌بنیان و اختراع جدید را انجام دادیم، همچنین موادی که تاکنون وارداتی بودند را با کمک تیم‌های تحقیقاتی بومی‌سازی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تاکنون از ۴۰ نفر نیرو به ۲۰۰ نفر رسیده‌ایم، علاوه بر این در حال حاضر ۱۲ طرح توسعه‌ای جدید در حال اجرا است و ۱۲ کارخانه جدید نیز زیر مجموعه الوان‌ثابت آغاز به کار خواهند کرد و به زودی راه‌اندازی می‌شوند، همچنین پنج طرح توسعه داخلی نیز در دست اجرا داریم.

الوان ثابت تنها کارخانه شیمیایی است که عنوان شرکت سبز محیط زیست را کسب کرده است

سلماسی اظهار کرد: الوان ثابت به عنوان تنها کارخانه شیمیایی که عنوان شرکت سبز محیط زیست را کسب کرده است، هیچ‌گونه پساب خروجی ندارد و پساب خروجی‌ بعد از فیلتر دوباره احیاء می‌شود و در سنتز رنگ استفاده می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت الوان ثابت نیز در ادامه با تأکید بر اینکه هر کسی با هر تجربه می‌تواند در کنار این مجموعه کار کند، گفت: این شرکت برای تمام کسانی که در حوزه‌های مهندسی شیمی، صنایع، برق و مکانیک فارغ‌التحصیل شده‌اند جای کار دارد و به دنبال جذب نیروی کار ارزشی است که متأسفانه پیدا نمی‌شود.

الوان ثابت به‌دنبال دانشجویان کار کن و اهل فن است

شاهرخ پورجهانی با بیان اینکه در شرکت الوان ثابت به روی تمام دانشجویان کار کن و اهل فن باز است، اظهار کرد: در حال حاضر رنگ بنزین کل کشور از الوان ثابت تأمین می‌شود، بیش از ۸۰ درصد از رنگ صنایع کشور و بیش از ۶۰ درصد از رنگ صنایع کاغذ کشور را نیز این شرکت تأمین می‌کند، همچنین اولین شرکت تولید کننده رنگ صنایع خوراکی و دارویی است.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه بحث صنعت و تولید را در کنار هم دارد، تصریح کرد: جذب دانشجو و داشتن نیروهای اکادمیک نیز در الوان ثابت وجود دارد، این شرکت در حوزه اکادمیک کار کرده است و دانشگاه علمی کاربرد آن به عنوان یکی از مجموعه‌های ارزشی کار می‌کند و رشته‌های زیادی در آن جذب می‌شود و امیدواریم بتوانیم در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجو جذب کنیم.

پورجهانی با بیان اینکه این مجموعه فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی و تولیدی کنار هم هستند، افزود: شرکت در ۱۲ نمایشگاه اصلی کشور در تهران حضور جدی دارد، همچنین برای هموار شدن راه موفقیت از سازمان صنعت و معدن قدردانی می‌کنیم.

تلاش می‌کنیم مواد اولیه را بومی‌سازی کنیم

وی بیان کرد: درصد بالایی از مواد اولیه شرکت از خارج از کشور تأمین می‌شود و یکی از برنامه‌هایی که داریم این است که مواد اولیه را بومی‌سازی کنیم که یا توسط خود شرکت یا مجموعه‌هایی که با ما همکاری کنند انجام شود.

پورجهانی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری برای ۱۲ کارخانه‌ای که قرار است ایحاد شود هزار و ۷۰۰ میلیارد است و پیش‌بینی اشتغال‌زایی در آن بیش از ۱۰۰۰ نفر است و  متأسفانه جذب نیرو در همدان به شدت ضعیف است اما ترجیح می‌دهیم بومی‌ها در این مجموعه کار کنند.

وی در ادامه افزود: تولید سال ۹۶ شرکت، ۲۵۰ تن بود که در سال ۹۷ تولید را به ۷۰۰ تن رساندیم، در سال ۹۸ به ۱۲۰۰ تن، در سال ۹۹ به ۲ هزار تن و در سال جدید هدفمان ۶۰۰۰تن است.

صادرات رنگ به چین

پورجهانی با اشاره به اینکه چین و هند رنگ‌ مورد نیاز دنیا را تأمین می‌کنند، گفت: شرکت فوق توانسته تولید و صادرات رنگ به کشور چین را شروع کند و در سال‌جاری این روند به افزایش پیدا می‌کند علاوه بر این صارات به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان و ترکمنستان را نیز داریم.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح