کد خبر : 87506
تاریخ انتشار : شنبه 13 نوامبر 2021 - 1:48
-

ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری هدف غایی “جایزه البرز”/تقدیر از نخبگان ایرانی مقیم خارج در آینده

ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری هدف غایی “جایزه البرز”/تقدیر از نخبگان ایرانی مقیم خارج در آینده

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: شاید هدف کوتاه‌مدت جایزه البرز، تشویق و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و نخبگان کشور باشد، اما آنچه که در بطن این کار نهفته و هدف غایی (و نهایی) آن است، بحث ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری در کشور است. مهندس حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در گفت‌وگو

ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری هدف غایی "جایزه البرز"/تقدیر از نخبگان ایرانی مقیم خارج در آینده

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: شاید هدف کوتاه‌مدت جایزه البرز، تشویق و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و نخبگان کشور باشد، اما آنچه که در بطن این کار نهفته و هدف غایی (و نهایی) آن است، بحث ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری در کشور است.

مهندس حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهداف شکل‌گیری جایزه البرز گفت: بنیاد فرهنگی البرز با پیشینه نزدیک به ۶۰ سال، از اندیشه پاک و سرشت نیک زنده‌یاد حسینعلی البرز نشأت گرفته و زایش و رویش آن مربوط به سال ۱۳۴۲ شمسی است. زنده‌یاد البرز با هدف اعتلای فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علم و دانش از طریق اعطای جایزه البرز به نخبگان ایران‌زمین از سطح نوباوه و دانش‌آموز تا دانشجو، مخترع و دانشمند، بنیاد فرهنگی البرز را تأسیس و تمام اموال خود را در این بنیاد وقف کردند، با این امید که بتوانند نقشی را در اعتلای فرهنگ ملی ایران زمین ایفا کرده باشند.

مهندس ارشدی افزود: این اتفاق در دهه‌های ابتدایی تأسیس این بنیاد، با مسئولیت و حضور زنده‌یاد حسینعلی البرز حاصل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی مکاتبه‌ای که ایشان با حضرت امام خمینی (ره) داشتند، تولیت این بنیاد را به رهبر انقلاب تقدیم کردند. با توشیحی که حضرت امام خمینی (ره) بر مکاتبه زنده‌یاد البرز داشتند، بنیاد فرهنگی البرز با نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه، به ادامه اجرای نیت واقف و تجلیل از مقام علم و دانش در این سال‌ها ادامه داد.

اعمال تغییراتی در نحوه انتخاب و اعطای جایزه البرز ۱۴۰۰

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: تغییراتی را در نحوه انتخاب و اعطای جایزه البرز ۱۴۰۰ ایجاد کرده‌ایم؛ از جمله تلاش کردیم همایش‌های استانی که توسط بنیاد فرهنگی البرز برگزار می‌شوند را متمرکز کرده و سالانه همایش‌های ملی را برگزار کنیم تا عدالت در اعطای جایزه البرز شامل حال تمامی نخبگان کشور شود. اقدام بعدی در این این زمینه، تشکیل ساختار دبیرخانه جایزه البرز بود. در این ساختار، بخشی را به عنوان شورای عالی سیاست‌گذاری جایزه البرز تعیین کردیم که اعضای این شورا، همگی از دانشمندان، نخبگان و برندگان جایزه البرز در سال‌های پیش بوده و جزء چهره‌های ماندگار علمی کشور نیز هستند.

مهندس ارشدی خاطر نشان کرد: تشکیل هیأت داوری و انتخاب نفرات برتر که این هیأت از اساتید ممتاز دانشگاه‌های سراسر کشور تشکیل شده‌اند؛ همچنین تشکیل هیأت اجرایی و دبیرخانه اجرایی جایزه البرز با هدف معرفی هرچه مطلوب‌تر این جایزه و ارتباط موثر با اصحاب رسانه جهت اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب جایزه البرز به عموم مردم جامعه، از دیگر اقدامات و تغییراتی بود که برای جایزه البرز ۱۴۰۰ انجام شد.

ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری در کشور، هدف غایی جایزه البرز

دبیرکل جایزه البرز افزود: شاید هدف کوتاه‌مدت این جایزه تشویق و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و نخبگان کشور باشد، اما آنچه که در بطن این کار نهفته و هدف غایی و نهایی آن است، بحث ترویج فرهنگ وقف علم و فناوری در کشور است. اتفاقی که ۶۰ سال پیش از سوی زنده‌یاد البرز شکل گرفت، این بود که متناسب با نیازهای روز کشور، خیرین و واقفین، نیت وقف خود را جهت‌دهی کنند و علاوه بر انجام وقف در موضوعات دینی و مذهبی و خدمات اجتماعی مانند ساخت بیمارستان و مدرسه، در کنار آن بتوانند به موضوع علم و فناوری هم توجه ویژه‌ای داشته باشند و از طریق وقف بخشی از اموال خود در این مسیر، نام نیکی از خود به جای بگذارند. به نظر می‌رسد این هدف در بنیاد فرهنگی البرز به عنوان متولی قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور، درحال انجام است و آحاد جامعه می‌توانند با الگوبرداری از نوع رویدادی که در جایزه البرز صورت می‌گیرد، اقدامی مشابه را انجام دهند.

وی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در جایزه البرز ۱۴۰۰ با استانداردسازی اتفاقاتی که در فرایند انتخاب و اعطای جایزه صورت می‌گیرد، الگوی صحیح و مناسبی از یک جایزه علمی در کشور متناسب با استانداردهای جهانی تعریف کنیم تا این اقدام نیز، بخشی از ارائه خدمات و مسئولیت اجتماعی بنیاد فرهنگی البرز به جامعه علمی کشور باشد.

تقدیر از ۵۹ نخبه در سطح دانشجویان، طلاب، مخترعان و دانشمندان در جایزه البرز ۱۴۰۰

مهندس ارشدی خاطر نشان کرد: قصد داریم مقارن با پنجاه و نهمین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، از ۵۹ نخبه در سطح دانشجویان، طلاب، مخترعان و دانشمندان که در هیأت انتخاب جایزه البرز با دقت و وسواس بالا و رصد تمامی مدارک و مستندات ارائه‌شده، بررسی و انتخاب می‌شوند، طی مراسمی در نیمه مرداد ۱۴۰۰ با اعطای جایزه نقدی که تمامی مبلغ این جایزه از درآمد موقوفه و بنیاد فرهنگی البرز تأمین می‌شود، تقدیر و تجلیل کنیم تا این افراد به ادامه مسیر علمی خود تشویق شده و درعین حال، دیگر عالمان و نخبگان جامعه نیز با عنایت به این نکته که در کشور ما به موضوع علم و عالمان توجه می شود، به ادامه مسیر علمی ترغیب شوند.

ایجاد زمینه برای تقدیر از پژوهشگران و نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز افزود: در وقف‌نامه و اساسنامه بنیاد فرهنگی البرز (در حدود ۶۰ سال قبل) نیز به بحث نخبگان علمی ایران مقیم خارج از کشور توجه و عنوان شده است که تمامی ایرانیان در هر نقطه از جهان که به فعالیت‌های علمی مشغول هستند، می‌توانند نامزد اخذ جایزه البرز موسوم به نوبل ایرانی باشند، مشروط بر اینکه ترک تابعیت ایران را نکرده باشند. یکی از اهداف کوتاه‌مدت بنیاد فرهنگی البرز این است که در سال‌های آینده بتوانیم این ظرفیت و موقعیت را برای ایرانیان مقیم خارج از کشور فراهم کنیم تا آنها نیز بتوانند مفتخر به کسب جایزه البرز شوند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح