کد خبر : 81382
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 نوامبر 2021 - 23:10
-

تسلط طالبان بر مناطق مرزی افغانستان- تاجیکستان/ فرار سربازان دولتی به تاجیکستان

تسلط طالبان بر مناطق مرزی افغانستان- تاجیکستان/ فرار سربازان دولتی به تاجیکستان

طالبان اعلام کرد که پنج بخش دیگر در ولایات تخار و بدخشان واقع در شمال شرق افغانستان را تصرف کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته طالبان، این گروه شبه نظامی “ورساج” در تخار از جمله یک مقر محلی پلیس را تصرف کرده و تسلیحات، مهمات و وسایل نقلیه آنها

تسلط طالبان بر مناطق مرزی افغانستان- تاجیکستان/ فرار سربازان دولتی به تاجیکستان

طالبان اعلام کرد که پنج بخش دیگر در ولایات تخار و بدخشان واقع در شمال شرق افغانستان را تصرف کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته طالبان، این گروه شبه نظامی “ورساج” در تخار از جمله یک مقر محلی پلیس را تصرف کرده و تسلیحات، مهمات و وسایل نقلیه آنها را ضبط کرده‌اند.

در بدخشان نیز این شبه نظامیان بخش “یاوان” را به تصرف خود درآوردند و احتمالا ۱۵۰ سرباز ارتش افغانستان خودشان را به طالبان تسلیم کرده و به آنها پیوستند.

آخرین خبرها نیز از ورود نیروهای کماندوی تازه‌نفس به فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان برای پس گرفتن ولسوالی‌های اشغال شده و نیز تاکید مقامات آمریکایی بر بسته نشدن سفارت این کشور در کابل حکایت دارد.

بر این اساس گفته می‌شود بیش از یک هزار سرباز تحت امر ارتش افغانستان نیمه شب یکشنبه در پی پیشروی‌های طالبان در بدخشان و تصرف چندین منطقه  به دست این گروه به سوی تاجیکستان گریخته و در این کشور پناه گرفتند.

سرویس‌های امنیتی تاجیکستان با تایید این خبر اعلام کردند که هزار و ۳۷ سرباز دولت افغانستان پس از درگیری مسلحانه با طالبان برای نجات جان خود به خاک این کشور پناه بردند.

این بیانیه می‌افزاید که «جنگجویان طالبان هم اکنون کنترل کامل شش منطقه در ولایت بدخشان واقع در شمال شرق افغانستان را که ۹۱۰ کیلومتر مرز مشترک با تاجیکستان دارد، در دست گرفته‌اند.»

گزارش‌ها حاکی است که طی هفته‌های گذشته نیز صدها سرباز ارتش افغانستان برای فرار از نبردهای مرگبار با نیروهای طالبان از مرز کشور عبور کرده و تاجیکستان پناه برده بودند.

تاجیکستان با استناد به اصل «حسن همجواری و رعایت اصل عدم مداخله در امور داخلی افغانستان» مانعی بر سر ورود سربازان فراری و پناهجوی افغان ایجاد نکرده و همواره به آنها اجازه ورود داده است.

طالبان از اواخر ماه گذشته میلادی تاکنون کنترل مهم‌ترین پست مرزی با تاجیکستان و دیگر راه‌های منتهی به این کشور را در دست دارد.

این گروه همچنین بر مناطقی که به شهر بزرگ قندوز واقع در پنجاه کیلومتری منطقه مرز منتهی می‌شوند نیز مسلط شده‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی در افغانستان روز دوشنبه سقوط پنج منطقه در ولایت بدخشان را مورد تایید قرار دادند و تاکید کردند که وزارت دفاع ملی برای مقابله با نیروهای طالبان صدها نیروی کماندوی تازه نفس به این ولایت اعزام کرده است.

احمدجاوید جاوید؛ عضو شورای ولایتی بدخشان در گفتگو با خبرگزاری افق سقوط مناطق خواهان، شکی، نسی، مایمی، شغنان و اشکاشم را تایید و اعلام کرده که شمار زیادی از سربازان ارتش در پی پیشروی‌های طالبان به تاجیکستان عقب نشینی کرده‌اند.

وی همچنین یادآور شده که «با آمدن نیروهای کماندو جنگ در نواحی شهر فیض‌آباد کاهش یافته و مردم و نیروهای امنیتی روحیه گرفته‌اند.»

محب الرحمن، دیگر عضو شورای ولایتی بدخشان نیز با اذغان به پیروزی‌های نظامی روزهای اخیر طالبان در مناطق شمال شرقی این ولایت اعلام کرد که چندین منطقه در این مناطق با کم‌ترین مقاومت و درگیری به تسلط طالبان درآمده است.

وی علت موفقیت‌های طالبان را عمدتا ضعف روحیه در میان نیروهای دولتی عنوان کرد و گفت این مسئله بیشتر از شمار اندک سربازان و نبود نیروهای مکمل و کمکی ناشی می‌شود.

این عضو شورای ولایتی بدخشان تصریح کرد: «صدها نفر از نیروهای ارتش، پلیس و اطلاعات افغانستان پاسگاه های نظامی خود را تسلیم کرده و به مرکز ولایت بدخشان در فیض آباد گریختند.»

طالبان اکنون تقریبا یک سوم از مجموعِ ۴۲۱ منطقه و مراکز منطقه ای در افغانستان را تحت اشغال و کنترل خود درآورده است.

درگیری‌های خشونت آمیز و حملات تروریستی همچنان و با وجود مذاکرات صلح بین دولت کابل و نمایندگان طالبان در قطر، ادامه دارد و افغانستان را در بر گرفته است.

دولت آمریکا وعده داده که خروج نیروهایش از افغاتستان را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی به پایان می‌رساند و به ۲۰ سال جنگ در این کشور پایان می‌دهد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح