کد خبر : 87271
تاریخ انتشار : شنبه 13 نوامبر 2021 - 1:18
-

تعطیلی انتشاراتی پرسابقه‌ی یزد در بی‌تفاوتی مسئولان

تعطیلی انتشاراتی پرسابقه‌ی یزد در بی‌تفاوتی مسئولان

ایسنا/یزد «نیکوروش» نام انتشاراتی معروف و با فعالیت بیش از نیم قرن در خیابان امام خمینی(ره) یزد است که این روزها کرکره‌هایش در بی‌تفاوتی مسئولان و متولیان، پایین و تعطیل است. چندی پیش مالک انتشارات نیکوروش که از فرهنگیان پرسابقه و خدوم یزد بود، به علت بیماری کرونا درگذشت و همه مسئولان با پیام‌های تسلیت خود

تعطیلی انتشاراتی پرسابقه‌ی یزد در بی‌تفاوتی مسئولان

ایسنا/یزد «نیکوروش» نام انتشاراتی معروف و با فعالیت بیش از نیم قرن در خیابان امام خمینی(ره) یزد است که این روزها کرکره‌هایش در بی‌تفاوتی مسئولان و متولیان، پایین و تعطیل است.

چندی پیش مالک انتشارات نیکوروش که از فرهنگیان پرسابقه و خدوم یزد بود، به علت بیماری کرونا درگذشت و همه مسئولان با پیام‌های تسلیت خود با جامعه فرهنگ و ادب همدردی کردند ولی هرچند مدتی همچنان رونق این انتشارات و کتابفروشی آن برقرار بود ولی به یک باره تعطیل شد.

این مکان فرهنگی که برخلاف اکثر کتابفروشی‌های شهر همیشه پر ازدحام و شلوغ بود، ماه‌هاست به رغم انتظار علاقمندان به کتاب و کتابخوانی همچنان در تعطیلی به سر می‌برد و بسیاری را در این هیاهوی مشکلات اقتصادی که برخی از اهالی این حوزه را به فکر تغییر کاربری‌ و سوق دادن به مشاغل درآمدزا کرده دل‌نگران ساخته لذا به سراغ برادرزاده آقای نیکوروش رفتیم تا از علت این تعطیلی جویا شویم.

«مهدی نیکوروش» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که انتشارات نیکوروش پس از ۵۰ سال بدون هیچ حمایتی تعطیل شده است، اظهار می‌کند: مدتی است که این انتشاراتی شهر تعطیل شده و کمتر مسئولی نیز دغدغه بازگشایی این مکان فرهنگی را دارد.

وی با اشاره به مشکلات پیش آماده در خصوص وراثت مکان مذکور، می‌گوید: متاسفانه امروز این انتشارات خانه به دوش هستیم و هیچ دستگاهی خصوصاً اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های استان هیچ گونه حمایتی در این رابطه ندارند و امروز بعد از نیم قرن فعالیت مستمر شاهد تعطیلی این مکان و خاک خوردن کتاب‌های انتشارات نیکوروش هستیم.

این فعال فرهنگی از پیگیری این موضوع از طریق دیگر دستگاه‌ها نیز یاد کرده و بیان می‌کند: متاسفانه هیچ کمک و توجهی به ما نشد و این در حالی است که اکثر کتب کتابخانه‌های بزرگی مانند وزیری و کتابخانه مرکزی در یزد مربوط به همین انتشارات است و در عرصه فرهنگ خدمات زیادی به یزد کرده است.

وی با بیان این که بسیاری از منابع انتشارات معتبر کشور فاقد منابع این مجموعه هستند، می‌گوید: این انتشارات نه تنها در یزد بلکه در سراسر کشور نیز از منابعی مهمی برخوردار است.

نیکوروش که حالا با کوهی از کتاب بدون هیچ مکانی تنها مانده است، تصریح می‌کند: مبلغ بسیار سنگینی کتاب نیز خریداری و پشت کرکره‌های بسته این کتاب‌فروشی باقی مانده است ولی متاسفانه  امکان تهیه مکان جدیدی برایمان مهیا نیست.

وی که فرهنگ یزد را مهجور می‌داند از متولیان و مسئولان می‌خواهد تا نگذارند این انتشارات پرسابقه در یزد پس از سالها خدمت صادقانه به فرهنگ این مرز و بوم، برای همیشه تعطیل بماند.

او می‌گوید: من به عنوان یک جوان یزدی قرار است راه عمویم که صاحب این انتشارات است را ادامه دهم ولی در این وضعیت اقتصادی، نیاز به حمایت و پشتوانه دارم و امیدوارم که مورد بی مهری قرار نگیرم.

این روزها که جامعه هر چه بیشتر از کتاب و مطالعه و اقدامات فرهنگی فاصله گرفته و بطن جامعه دچار ضعف فرهنگی و خدمات در این حوزه است، حذف چنین اماکن مهم فرهنگی در یزد ظلم بزرگی به مردم و نسل آینده خواهد بود، به همین دلیل از «مجید جوادیان‌زاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد پیگیر این ماجرا شدیم.

این مسئول در گفت‌وگو با ایسنا ضمن یادآوری این که انتشارات نیکوروش از انتشاراتی‌های پرسابقه در یزد است، اظهار می‌کند: مجوز کتابفروشی و مجوز انتشارات را با اجازه خانواده مرحوم منتقل می‌کنیم و آمادگی اقدام کردن برای استمرار مجوز و فعالیت‌هایشان را داریم.

جوادیان زاده خاطرنشان می‌کند: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک دستگاه دولتی براساس محدودیت‌های قانونی نمی‌تواند به بخش خصوصی در این باره کمک کند یا مکانی را به این منظور اختصاص دهد ولی شاید شهرداری‌ها بتوانند در این باره کمک کنند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح