کد خبر : 191386
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 13 ژانویه 2022 - 17:24
-

“تغییر در سیاست آمریکا صدقه بایدن نیست، ثمره مقاومت یمنی‌هاست”

“تغییر در سیاست آمریکا صدقه بایدن نیست، ثمره مقاومت یمنی‌هاست”

تحلیلگر سرشناس جهان عرب در سخنانی به ملت یمن هشدار داد که به دولت جدید آمریکا دل نبندند و این مسئله را فراموش نکنند که جنگ یمن در ماه‌های آخر دوره دولت باراک اوبامای دموکرات آغاز شد و این تحول راهبردی در سیاست خارجی دولت جدید آمریکا نتیجه مقاومت ملت یمن است نه صدقه ای

"تغییر در سیاست آمریکا صدقه بایدن نیست، ثمره مقاومت یمنی‌هاست"

تحلیلگر سرشناس جهان عرب در سخنانی به ملت یمن هشدار داد که به دولت جدید آمریکا دل نبندند و این مسئله را فراموش نکنند که جنگ یمن در ماه‌های آخر دوره دولت باراک اوبامای دموکرات آغاز شد و این تحول راهبردی در سیاست خارجی دولت جدید آمریکا نتیجه مقاومت ملت یمن است نه صدقه ای از طرف بایدن برای آنها.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی درباره اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره سیاست خارجه کشورش در قبال خاورمیانه نوشت: «سخنرانی پنجشنبه جو بایدن که در آن درباره سیاست خارجی خود، به ویژه در خاورمیانه صحبت کرد توجه همه را به خود جلب کرد؛ چراکه وی در این سخنرانی بر آزادی‌های دموکراتیک، حقوق بشر، پایان حمایت کشورش از عملیات نظامی ائتلاف تحت هدایت سعودی‌ها در یمن‌، توقف فروش سلاح و مهمات به عربستان، توصیف این جنگ شش ساله به عنوان یک فاجعه انسانی و استراتژیک و تأکید بر پایان هرچه سریعتر آن تمرکز کرد.

دو طرف اصلی بیش از دیگران از این سخنرانی استقبال کردند و امیدوار به دولت جدید آمریکا شدند؛ طرف اول بیش از ۳۰ میلیون یمنی بودند که تحت محاصره سخت زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد آنها دلیل به جنگی که جان صدها هزار نفر را گرفته است و قحطی، زندگی‌شان به کمک‌های بشردوستانه گره خورده است.

طرف دوم هم زندانیان سیاسی در زندان‌های کشورهای عربی به ویژه در کشورهای هم‌پیمان واشنگتن هستند که به حمایت آمریکا دل بسته‌اند. آزادی دو زندانی در عربستان طی روزهای گذشته که دارای تابعیت آمریکا بودند و به اتهام تروریسم بازداشت شده بودند و همچنین آزاد کردن خبرنگار شبکه الجزیره در مصر اتفاقی نبود و پیش بینی می‌شود که این آزادی‌ها شامل بازداشت شدگان سعودی؛ ازجمله برخی شاهزاده‌های سعودی و فعالان حقوق بشر مانند لجین الهذلول و همکارانش و همچنین مبلغان مانند شیخ سلمان العوده شود.

معاملات تسلیحاتی به ارزش صدها میلیارد و پاداش عادی سازی روابط با دولت اشغالگر اسرائیل دیگر برای دولت جدید آمریکا که به دنبال ترمیم اثرات فاجعه بار سیاست‌های دولت قبلی در جهان و تلاش برای بازگرداندن موقعیت رهبری آمریکا است، در اولویت نیست.

دولت ترامپ در ازای سرپوش گذاشتن بر نقض آشکار حقوق بشر و جنایات جنگی مرتکب شده در یمن و همچنین حمایت از جنگ علیه یمن حدود یک تریلیون دلار از عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) باج گرفت و به نظر می‌رسد که دولت جدید دموکرات آمریکا می‌خواهد با شروع تلاش برای پایان دادن به فاجعه انسانی در یمن، پاکسازی زندان‌ها و باز کردن پرونده‌های حقوق بشر در این کشورها از شر این میراث خلاص شود.

بایدن با اتخاذ چنین سیاست‌هایی به یمنی‌ها صدقه نمی‌دهد و این تحول راهبردی در سیاست خارجی دولت جدید آمریکا در وهله نخست به پایداری ملت یمن، ایستادگی در برابر متجاوزان و برخورداری از  قدرت به ویژه سامانه‌های موشکی توسعه یافته در چارچوب سیاست دفاع از خود باز می‌گردد.

ما نمی‌دانیم که دولت بایدن طی ماه‌های آینده پس از تعهد به توقف فروش اسلحه و تعیین تیموتی لیندر کینگ به عنوان فرستاده ویژه یمن چه اقداماتی در یمن انجام خواهد داد.

به برادران یمنی هشدار می‌دهیم که بیش از حد خوش بین نباشند و دل به دولت جدید آمریکا نبندند، زیرا نباید فراموش کنند که جنگ یمن در ماه‌های آخر دوره دولت باراک اوبامای دموکرات آغاز شد و جهان دیگر به دولت‌های آمریکا اعتمادی ندارد به ویژه اینکه در مدیریت بحران کرونا شکست خورده و با چالش‌های داخلی بیشتری نسبت به دولت‌های گذشته آمریکا مواجه است و از این رو یمنی‌ها باید صبر راهبردی را ادامه دهند.

برادران یمنی باید از تجربه مذاکرات ایران استفاده کنند و سقف خواسته‌های خود را از دولت آمریکا بالا ببرند. ایران با نصب سانتریفیوژهای جدید آماده مذاکره در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای شد و قبل از گشودن هر کانال برای مذاکره خواستار لغو کامل تحریم‌ها شده است.

نمی‌توان تصور کرد که جنگ یمن به زودی و پیش از بحران توافق هسته‌ای، بازگشت ثبات و استقرار به سوریه و ایجاد راه حل عادلانه برای مسئله فلسطین پایان یابد؛ چراکه تمامی این مسائل خاورمیانه با یکدیگر در ارتباط بوده و نمی‌توان آنها را از هم جدا و بی‌ارتباط دانست و دولت آمریکا نیز باید این حقیقت را بپذیرد.

توقف تجاوز، رفع محاصره و بازگشایی فرودگاه‌ها مشروع‌ترین خواسته‌هایی است که باید در اسرع وقت برای دستیابی به یک راه حل مقدماتی برای بحران یمن برآورده شود، در غیر این صورت جنگ ادامه خواهد یافت و مردم یمن حتی اگر دولت بایدن از موضع خود عقب نشینی کند و معاملات نظامی با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را از سر بگیرد، این جنگ را نخواهند باخت؛ چراکه کمک‌های قابل توجه زمان ترامپ این واقعیت را تغییر نداد و همچنین در پایان یافتن جنگ به نفع ائتلاف سعودی ـ اماراتی موفق نبود.

جنگ علیه یمن که از شش سال قبل آغاز شده است، تصمیمی اشتباه بود که باید سریعاً اصلاح شود. امارات در نخستین و قویترین اعلام گسست از شریک سعودی خود و پیش از دیگر طرف‌ها این معادله را درک کرده و دقایقی پس از موضع گیری بایدن از زبان انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه خود اعلام کرد که از یمن خارج شده و  در اکتبر ۲۰۱۹ مداخله نظامی در این کشور را متوقف کرده است.

آری، بایدن در سخنرانی خود بر حمایت از عربستان در راستای مقابله با موشک‌هایی که به سمت این کشور شلیک می‌شوند، تأکید کرد و درباره حفاظت از امنیت و ثبات آن صحبت کرد، اما ما به چنین جملاتی در سخنرانی‌های غربی عادت کرده‌ایم و حتی اگر اینگونه که ما فکر می کنیم نیز نباشد، این حمایت “رایگان” و مجانی نخواهد بود و هزینه‌های هنگفتی مانند تخلیه زندان‌ها از زندانیان سیاسی و اصلاحات در بدنه نظام حاکم عربستان برایشان به همراه خواهد داشت.

تأسف آور است که زندانیان سیاسی در زندان‌های کشورهای عربی از ترس دولت جدید آمریکا و تنها دو هفته پس از سرکار آمدن و نخستین سخنرانی رئیس آن صورت بگیرد اما در هر صورت اوضاع جهان عرب خوب نیست.»

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح