کد خبر : 128097
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 نوامبر 2021 - 19:34
-

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه کشوری اقدامی سیاسی و مزورانه است

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه کشوری اقدامی سیاسی و مزورانه است

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی ستاد حقوق بشر برای کار با “کلیه کشورها، سازمان‌های مردم نهاد و وجدان‌های بیدار جامعه جهانی” خواستار پایان دادن به “سوء استفاده ابزاری و گزینشی نسبت به حقوق بشر” شد. به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سید مجید

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام آمادگی ستاد حقوق بشر برای کار با “کلیه کشورها، سازمان‌های مردم نهاد و وجدان‌های بیدار جامعه جهانی” خواستار پایان دادن به “سوء استفاده ابزاری و گزینشی نسبت به حقوق بشر” شد.

به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سید مجید تفرشی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر در نشست مشترک ستاد با سفرا، کارداران و روسای نمایندگی‌های بین المللی سازمان ملل مقیم تهران که با عنوان «حقوق بشر در عصر مسئولیت پذیری و حسابرسی» در مجتمع شهید بهشتی قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: حضور هفتاد درصدی جامعه دیپلماتیک مقیم تهران در جلسه فوق نماد اهمیت موضوع “حقوق بشر” نزد افکار و جوامع بین المللی است.

وی در این مراسم که با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری مطمئن برگزار شده بود، با بیان اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که تولیدکنندگان اصلی سلاح در دنیای غرب و در راس آنها آمریکا بیشترین ادعای دفاع از حقوق بشر را سر می‌دهند، بیان کرد: در بیان دوگانگی و سوء استفاده ابزاری از مفهوم حقوق بشر و صرفا به‌عنوان یک نمونه تصور کنید سال ۱۹۹۰ وزرای خارجه وقت سازمان کنفرانس اسلامی در راستای ارتقاء اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ قطعنامه‌ای را به صورت اجماع به تصویب رساندند. سندی که بعدها به اعلامیه قاهره معروف شد، باعث تاسف است دستاورد مهم فوق بلافاصله توسط برخی دول غربی مورد حمله قرار گرفت. اقدامی که در نوع خود نقض فاحش اصول و اهداف همان قطعنامه به اصطلاح عرفی شده ۱۹۴۸، خصوصا بندهای مربوط به حق آزادی بیان و ابراز عقیده تلقی می گردد.

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر در ادامه با اشاره به تمدید گزارشگر ویژه ایران، تصریح کرد: تمدید قطعنامه گزارشگر ویژه اقدامی کاملا سیاسی بوده چرا که علیرغم تمامی فشارهای آمریکا و چند کشور مشخص غربی مجموع آرا کشورهایی که با رای ممتنع غایب و یا منفی خود از این  قطعنامه حمایت نکرده‌اند، از آرای مثبت آن بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال سفرای مقیم از این نشست مشترک امیدواریم سال آینده میزبان سه‌ تا چهار جلسه دیگر باشیم.

تفرشی هدف از برگزاری این طیف از جلسات مشترک را اطلاع رسانی و محتوی آن را عمدتا ذیل دو محور «ملاحظات، نگرانی‌ها و نقض‌های فاحش حقوق بشر از منظر جمهوری اسلامی ایران» و «ارائه دستاوردها و ابتکارات کشور در حوزه حقوق بشر» دانست.

وی یکی از مصادیق نقض حقوق بشر و سوء استفاده سیستماتیک از این مفهوم را آلوده کردن آن به مطامع و اغراض سیاسی دانست و بیان کرد: در عصر دسترسی به اطلاعات و عصر موسوم به پاسخگویی اعمال انواع تحریم‌های فراقطعنامه‌ای و یکجانبه (نقض ماده ۲۵ منشور) علیه ملت ایران توسط آمریکا و پیروی تنی چند از دول غربی به بهانه تحت فشار بودن از سوی آمریکا، مصداق نقض فاحش قواعد عرفی شده خصوصا اصل رضایت در ایفای تعهدات بین المللی بوده و خود نماد بی بدیل جنایت علیه بشریت و مستوجب اجرای عدالت و محاکمه بین المللی خاطیان است، جنایتی که متاسفانه دامنه آن به حوزه غذا و دارو هم کشیده شده است.

معاون بین ‌الملل ستاد حقوق بشر یادآور شد: به اذعان سازمان who (که خود به دلیل تلاش برای حفظ استقلال توسط آمریکا تنبیه و بودجه اش قطع شده است) ایران به‌عنوان کشوری که به دلیل تحریم حتی از خرید ماسک محروم بود امروز در کنار تولید واکسن بومی، یکی از کشورهای موفق در مبارزه با ویروس کروناست. آیا اینها نماد دفاع و تلاش تمام قد حاکمیت از نیازها و ارزش های حقوق بشری خود نیست؟

تفرشی اذعان کرد: گزارش گزارشگر آثار منفی اقدامات یکجانبه قهری در بهره مندی از حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ علیرغم کاستی‌های فراوان تلاش نموده تصویری از دامنه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و کشیده شدن آن به حوزه های غذا و دارو ارائه دهد.

وی گفت: ایران مخالف تمدید ماموریت گزارشگر ویژه کشوری بوده و این اقدام سیاسی و مزورانه را حرکتی در مسیر نقض سیستماتیک حقوق شهروندان خود خصوصا توسط بانیان قطعنامه می داند. تصور کنید کشوری مانند سوئد که تا سال گذشته دریافت دارو و لوازم پانسمان بیماران پروانه‌ای ما را علیرغم اطلاع از عوارض مرگبار آن  دچار مشکل کرده بود خود بانی اصلی قطعنامه ضد ایرانی به اصطلاح نقض حقوق بشر در  ایرانی می شد. شاید این شرمساری و رسوایی دلیل اصلی بانی نشدن این کشور در سال جاری باعث باشد.

تفرشی در پایان ضمن اعلام آمادگی ستاد حقوق بشر برای کار با “کلیه کشورها، سازمان‌های مردم نهاد و وجدان‌های بیدار جامعه جهانی” خواستار پایان دادن به “سوء استفاده ابزاری و گزینشی نسبت به حقوق بشر” شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح