کد خبر : 82777
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 2:30
-

تنبور باید به نام دالاهو ثبت بین‌المللی شود

تنبور باید به نام دالاهو ثبت بین‌المللی شود

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه دالاهو را خاستگاه تنبور در دنیا دانست و گفت: تنبور باید به نام دالاهو ثبت بین المللی شود. بهرام فاضلی در مراسم رونمایی از سامانه بودجه ریزی عملیاتی که امروز(16 تیر) با حضور مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت رهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بااشاره به ثبت ملی تنبور

تنبور باید به نام دالاهو ثبت بین‌المللی شود

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه دالاهو را خاستگاه تنبور در دنیا دانست و گفت: تنبور باید به نام دالاهو ثبت بین المللی شود.

بهرام فاضلی در مراسم رونمایی از سامانه بودجه ریزی عملیاتی که امروز(16 تیر) با حضور مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت رهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بااشاره به ثبت ملی تنبور دالاهو طی سال گذشته، اظهارکرد: امیدواریم با پیگیری های مسئولین استانی بتوانیم برای ثبت بین المللی تنبور به نام کرمانشاه و شهرستان دالاهو هم اقدام کنیم.

وی افزود: هرچند در کشورهای ترکیه و عراق هم تنبور همسان و همپای ما رواج دارد، اما خاستگاه تنبور در دنیا متعلق به دالاهو است، چراکه از دیرباز این هنر در بین مردم این منطقه رواج داشته و همه مردم این منطقه از کوچک گرفته تا کهنسال همه تنبور نوازی می کنند و در زمینه ساخت این ساز فعالیت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه به فاصله زمانی چند هفته ای تا روز ملی کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: پنجم مرداد سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد و پایان جنگ تحمیلی به عنوان روز ملی کرمانشاه در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بزودی بتوانیم این روز را در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به  تصویب برسانیم.

فاضلی در بخش دیگری از سخنانش به استحکام بنیه فرهنگی ایرانیان پرداخت و با بیان اینکه به باور فرهنگ شناسان فرهنگ در طول تاریخ به دو شکل تعریف می شود، اظهارکرد: فرهنگی که تولید، رویش و ارائه داشته باشد، فرهنگ فاعلی است، یعنی فرهنگی که نه با هجمه فیزیکی و نظامی از بین می رود و نه در مواجه با دیگر فرهنگ ها آسیب می بیند.

وی فرهنگ ایرانی اسلامی را یکی از پایدارترین فرهنگ ها در دنیا دانست و افزود: حمله مغول  یکی از وحشتناک ترین برهه های تاریخی برای ایرانیان است، اما می بینیم علیرغم اینکه این قوم حدود سه قرن بر کشورمان سیطره داشتند، اما عملا فرهنگ ایرانی متاثر از فرهنگ آنها نشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: آنچه از فرهنگ مغولی در کشورمان برجای مانده تنها منحصر به چند یادمان و چند واژه در زبان فارسی است که این نشان می دهد زمان حمله مغول به ایران فرهنگ ما در حالت فاعلی بوده، یعنی بزرگانی همچون فردوسی، ابوریحان، سعدی، مولانا و … را داشته ایم که فرهنگ ما را به حدی پایدار و با بنیه کردند که نه تنها متاثر از فرهنگ مغولی نشد، بلکه فرهنگ  آنها را نیز در خود هضم کرد.

وی اضافه کرد: در مقابل فرهنگ فاعلی، اگر فرهنگی در حالت قابلی قرار گیرد، گاها حتی بدون اینکه نیاز به مواجه فیزیکی داشته باشد، از بین می رود و به راحتی فرهنگ های دیگر را می پذیرد، براین اساس است که طی دهه های اخیر مقام معظم رهبری مدام روی تقویت فرهنگ و مقابله با تهاجم فرهنگی تاکید دارند.

فاضلی اعلام کرد: امروز اندیشمندان حوزه فرهنگ فارغ از گرایش های سیاسی و اعتقادی روی تقویت بنیان های فرهنگی کشورمان تاکید دارند تا مورد تهاجم فرهنگی که با رهبری آمریکا برای یکسان سازی فرهنگی دنیا انجام می گیرد، قرار نگیریم.

وی با بیان اینکه این تقویت بنیه فرهنگی در استان کرمانشاه نیز به شدت مورد تاکید است، گفت: در این استان گرایش ها، قوم ها، مذاهب و … مختلفی وجود دارد که طی قرن های متمادی به دلیل قوی بودن فرهنگی که داشته ایم، مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کرده اند.

فاضلی کرمانشاه را هندوستان ایران دانست و گفت: گسترده فرهنگی در استان ما بگونه ای است که گاها گویش مردمان یک نقطه به فاصله 15 کیلومتر با نقطه بعدی متقاوت است.

وی اعلام کرد: از سوی دیگر ما 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق داریم و شرایط مرزی ما متفاوت از سایر مرزهای کشور است، چرا که ما در مرزهای خود همزمان هم با اقلیم کردستان و هم با بخش عرب نشین عراق همسایگی داریم که در حوزه های مختلف و ازجمله در حوزه فرهنگی شرایط خاصی را برای ما رقم زده است.

فاضلی خاطرنشان کرد: با مجموعه مسائل گفته شده، تلاش کرده ایم تا در حوزه فرهنگی برنامه هایی اندیشمندانه و خردورزانه تدوین کنیم، اما برای اجرایی شدن آنها به بوجه نیاز داریم.

وی اعلام کرد: از وزارتخانه انتظار داریم که دربودجه ریزی نگاه ویژه و مهربانانه ای به کرمانشاه داشته باشد، چراکه کرمانشاه استان حساسی است و بواسطه مرزی بودن بیشتر می تواند مورد تهاجم قرهنگی قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خاتمه خطاب به مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر می خواهید در تهران و سایر استانهای غیر مرزی با آرامش فرهنگ پربار و ایرانی اسلامی مسیر خود را ادامه دهد، باید بودجه فرهنگی استان های مرزی را تقویت کنید.

وی گفت: تقویت فرهنگ استانهای مرزی می تواند مشکلات فرهنگی بسیاری از مناطق دیگر را هم برطرف کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح