کد خبر : 119483
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 نوامبر 2021 - 21:33
-

جای خالی رسانه‌های مکتوب در جریان اطلاع‌رسانی سیل

جای خالی رسانه‌های مکتوب در جریان اطلاع‌رسانی سیل

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت بر این باور است که اگر روزنامه‌ها امروز و در شرایط بحرانی در کنار مردم نباشند، با کاهش اعتماد عمومی مواجه خواهند شد و دیگر نباید از کاهش تیراژشان گلایه یا تعجب کنند. بیژن نفیسی _ روزنامه‌نگار پیشکسوت و استاد دانشگاه_ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های مکتوب در

جای خالی رسانه‌های مکتوب در جریان اطلاع‌رسانی سیل

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت بر این باور است که اگر روزنامه‌ها امروز و در شرایط بحرانی در کنار مردم نباشند، با کاهش اعتماد عمومی مواجه خواهند شد و دیگر نباید از کاهش تیراژشان گلایه یا تعجب کنند.

بیژن نفیسی _ روزنامه‌نگار پیشکسوت و استاد دانشگاه_ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های مکتوب در پوشش اخبار وقوع سیل در استان‌های مختلف‌های کشورمان در روزهای اخیر، اظهار کرد: سنت منتشر نشدن روزنامه‌ها در تعطیلات نوروز سال‌هاست که در میان رسانه‌های مکتوب جا افتاده است که چندان هم درست نیست؛ چراکه در کار اطلاع‌رسانی نباید هیچ وقفه‌ای وجود داشته باشد و حتی برخی معتقدند که روزنامه‌ها در روزهای جمعه نیز باید منتشر شوند تا در جریان اطلاع‌رسانی به مخاطبانشان وقفه‌ای ایجاد نشود.

او ادامه داد: بر همین اساس هم در شرایط فعلی و در انعکاس اخبار سیل جای خالی رسانه‌های مکتوب در جریان اطلاع‌رسانی به شدت احساس می‌شود؛ رسانه‌هایی که می‌توانستند به تحلیل شرایط بپردازند و راه‌کارهای مناسبی ارائه بدهند و در کنار مخاطبانشان باشند.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه «در شرایطی که اغلب استان‌های کشور در وضعیت آماده‌باش قرار دارند، روزنامه‌های سراسری باید به صورت فوق‌العاده منتشر می‌شدند»، تاکید کرد: شرایط این روزها شرایط فوق‌العاده اقلیمی است که در سال‌های اخیر سابقه نداشته است و برای بسیاری از ما غیر قابل‌باور است. بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی باید رسانه‌های مکتوب حداقل در صفحات کم منتشر می‌شدند تا ضمن اطلاع‌رسانی درست و ارائه تحلیل‌های مناسب‌، همراه مردم باشند.

نفیسی همچنین درباره عملکرد رسانه‌های اجتماعی در انعکاس اخبار سیل، یادآور شد: متأسفانه یکی از مهمترین اشکال‌های شبکه‌های اجتماعی این است که امکان انتشار حجم زیادی از اطلاعات را بدون دروازه‌بانی حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را دارد و تا زمانی که سطح سواد رسانه‌ای جامعه افزایش پیدا نکند، به هنگام بحران با این قبیل مشکلات مواجه خواهیم بود. در این راستا بیش از هر موضوع دیگری رسانه‌ها رسمی باید حضور جدی و پررنگی در رسانه‌های اجتماعی داشته باشند تا بتوانند انتشار اخبار جعلی و هیجانی را تحت شعاع قرار بدهند. اما متأسفانه این خلأ هم‌اکنون احساس می‌شود و منابع غیررسمی هر کاری می‌خواند می‌کنند.

او با اشاره به عملکرد رسانه‌ها در شرایط بحرانی، خاطرنشان کرد: روی موضوع روزنامه‌نگاری بحران بسیار کار کرده شده، اما همیشه در سطح تئوری باقی مانده است و هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم در عمل این تئوری‌ها را پیاده‌سازی کنیم. این در حالی است که در گذشته‌های دور که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی هم وجود نداشت، در چنین مواقعی که کشور دچار بحران می‌شد روزنامه‌های سراسری فوراً به مناطق محل وقوع حادثه خبرنگار و عکاس می‌فرستادند و به هر شکلی که بود اخبار را از نزدیک و به صورت مستقیم پوشش می‌دادند. اما امروز عدم حضور رسانه‌ها در پوشش اخبار داخلی و بین‌المللی به شدت احساس می‌شود و شرایط به‌گونه‌ای شده است که اخبار از راه دور پیگیری و اغلب همه به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اکتفا می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: فعال نبودن رسانه‌های رسمی در پوشش اخبار به نبود نگاه‌های تخصصی و مشکلات مالی برمی‌گردد، اما به هر حال نیاز است که در این زمینه چاره‌اندیشی اساسی صورت بگیرد. اگر رسانه‌ها نتوانند نقش خودشان را نشان بدهند حضورشان فایده‌ای نخواهد داشت. اگر در شرایط بحرانی همچون وقوع سیل روزنامه‌ها نتوانند در کنار مردم باشند، طبیعی است که اعتماد مردم به آنها کم شود و تیراژ روزنامه‌ها تا این اندازه کاهش پیدا کند.

نفیسی در پایان سخنان خود تاکید کرد که در شرایط فعلی عملکرد صداوسیما و خبرگزاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم خلأ نبود سایر رسانه‌ها را پر کنند و هم از حجم اخبار نادرست شبکه‌های اجتماعی بکاهند.

انتهای پیام

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح