کد خبر : 132660
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 نوامبر 2021 - 21:09
-

حذف و اضافه رشته‌های فنی و حرفه‌ای بر چه مبنایی انجام می‌شود؟

حذف و اضافه رشته‌های فنی و حرفه‌ای بر چه مبنایی انجام می‌شود؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سالانه رشته‌هایی از شاخه‌های هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش حذف و یا اضافه می‌شود، باتوجه به اینکه بحث گسترش مهارت‌آموزی و سوق دادن دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌های فنی همواره مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بوده است، این حذف و اضافه شدن رشته‌ها بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟ به

حذف و اضافه رشته‌های فنی و حرفه‌ای بر چه مبنایی انجام می‌شود؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سالانه رشته‌هایی از شاخه‌های هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش حذف و یا اضافه می‌شود، باتوجه به اینکه بحث گسترش مهارت‌آموزی و سوق دادن دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌های فنی همواره مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بوده است، این حذف و اضافه شدن رشته‌ها بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟

به گزارش ایسنا، امروزه متاسفانه یکی از دلایل عمده بیکاری قشر جوان نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار پس از اتمام تحصیل است، عموما دانش‌آموزان و دانشجویان مدارس و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در طول دوران تحصیل حداقل یک مهارت را برای ورود به بازار کار و کارآفرینی کسب می‌کنند، اما باید دید این مهارت تا چه اندازه با نیازهای بازار کار سازگار است.

قطعا اگر حذف و اضافه شدن رشته‌های فنی و حرفه‌ای بدون هیچ پشتوانه علمی و براساس نیاز بازار کار در استان‌ها انجام نشود، باید شاهد باشیم که دانشجویان و دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مدارس و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای نیز به جمع بیکاران افزوده شوند و یا استقبالی از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان از این رشته‌ها صورت نگیرد.

چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های بزرگی در حوزه صنایع‌دستی مانند نمد، قالی، رنگرزی، جاجیم، قفل‌سازی و … است، اما عموما به بحث آموزش رشته صنایع‌دستی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش توجه صورت نگرفته است.

یکی از چالش‌های اصلی در حذف و اضافه رشته‌های فنی و حرفه‌ای بحث اهمیت این رشته‌ها در اقتصاد و رونق تولید است، حال این سوال مطرح می‌شود که حذف و اضافه شدن این رشته‌ها بنا بر چه ضرورتی انجام خواهد شد، به‌نظر می‌رسد در این حوزه نیازمند شفاف‌سازی هستیم.

برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای از طریق وزارت آموزش و پرورش حذف و اضافه می‌شود

فیروز عسگری، معاون آموزشی متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بحث حذف و اضافه شدن رشته‌های فنی و حرفه‌ای به هنرستان‌های فنی و کاردانش، اظهار کرد: برخی از رشته‌ها از طریق وزارت آموزش و پرورش حذف یا اضافه می‌شوند.

وی افزود: حذف و اضافه شدن رشته‌های فنی و حرفه‌ای در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به‌صورت علمی و تخصصی انجام می‌شود و عواملی از جمله نیاز بازار کار، تامین هنرآموز متخصص در آن رشته و … نیز در آن دخیل است.

عسگری با اشاره به اینکه برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای به‌علت نبود استقبال توسط دانش‌آموزان از هنرستان‌ها حذف می‌شود، گفت: همچنین رشته‌های موازی نیز حذف و یا جابجا می‌شوند، معمولا اضافه شدن رشته‌های فنی و حرفه‌ای براساس نیاز و اقلیم منطقه صورت می‌گیرد.

معاون آموزشی متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: همچنین در حذف و توسعه رشته‌های فنی در مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش فضا، تجهیزات و نیروی انسانی موثر است، آموزش برخی رشته‌ها نیز باتوجه به پتانسیل سایر دستگاه‌ها برون‌سپاری می‌شود.

پذیرش دانشجو در آموزشکده فنی و حرفه‌ای مستلزم وجود دانش‌آموز در همان رشته است

افسانه مختاری معاون آموزشی آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند حذف و اضافه رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: پذیرش در آموزشکده‌ها بر اساس رشته‌های هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام می‌شود، هرساله در مهرماه سازمان سنجش پیشنهادات برای حذف و اضافه رشته‌های فنی و حرفه‌ای را در آموزشکده‌ها دریافت می‌کند.

وی افزود: به همین منظور یک کارگروه با حضور مسئولان آموزش و پرورش و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری تشکیل می‌شود و براساس پذیرش دانش‌آموز در رشته‌های هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش رشته‌های موردنیاز رشته‌های جدید برای اضافه شدن پیشنهاد داده می‌شود، اگر رشته مورد پذیرش واقع شد دوره کاردانی آن رشته اضافه می‌شود.

مختاری با تاکید بر اینکه اگر رشته‌ای از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش حذف شود، بالتبع آن این رشته در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای نیز حذف خواهد شد، گفت: برای پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای باید حداقل تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری دانش‌آموز در هنرستان‌ها وجود داشته باشد، زیرا پذیرش دانشجوی غیربومی هزینه‌بر است.

معاون آموزشی آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد با اشاره به‌علت حذف رشته مدیریت خانواده، یادآور شد: باتوجه به اینکه در هنرستان‌های استان دانش‌آموز در رشته مدیریت خانواده جذب نشد و دانش‌آموزان از این رشته استقبال نکردند، این رشته نیز به ورطه فراموشی سپرده شد.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مستعد در زمینه آموزش در حوزه فرش است، عنوان کرد: اما باتوجه به اینکه این رشته در هنرستان‌های استان موجود نیست، آموزشکده فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند درخواست اضافه شدن این رشته را بدهد، این در حالیست که در استان یزد در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خود در رشته فرش دانشجو جذب می‌کند.

مختاری اضافه کرد: پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در مقطع کاردانی باید مطابق با رشته تحصیلی دانشجو در هنرستان باشد، مثلا دانش‌آموز رشته حسابداری نمی‌تواند در رشته طراحی دوخت جذب شود.

معاون آموزشی آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران شهرکرد در پایان خاطرنشان کرد: دو رشته طراحی پوشاک و معماری سنتی که از زیرشاخه‌های رشته طراحی دوخت و معماری بودند به دلیل نبود استقبال از رشته‌های آموزشکده فنی و حرفه‌ای حذف شدند و رشته گرافیک به لیست رشته‌ها در سال گذشته اضافه شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح