کد خبر : 136444
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 دسامبر 2021 - 11:59
-

حق در مرحله اول، «یاد گرفتنی» است

حق در مرحله اول، «یاد گرفتنی» است

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای شهر تهران گفت: از قدیم گفته‌اند که حق، دادنی نیست، بلکه گرفتنی است؛ اما حق در مرحله اول یادگرفتنی است و آموزش شهروندان در این زمینه مهم است. به گزارش ایسنا، ابراهیم امینی در نشست «دغدغه‌های حقوق شهروندی در ایران امروز» گفت: یکی از ادله‌های اثبات شریعت عقل است و

حق در مرحله اول، «یاد گرفتنی» است

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای شهر تهران گفت: از قدیم گفته‌اند که حق، دادنی نیست، بلکه گرفتنی است؛ اما حق در مرحله اول یادگرفتنی است و آموزش شهروندان در این زمینه مهم است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم امینی در نشست «دغدغه‌های حقوق شهروندی در ایران امروز» گفت: یکی از ادله‌های اثبات شریعت عقل است و شریعت حکم غیر عقلانی ندارد به همین دلیل زمان مبعوث شدن پیامبر بخش اعظم قوانینی که در عرب جاهلیت توسط عقلا رایج شده بود را تحت عنوان احکام امضایی، امضا کردند.

وی با بیان اینکه ما به عقل بشر همیشه اعتماد می کنیم اما وقتی تراوشات فکری در زمینه غیر مادی و مملکت داری است آن را پس میزنیم گفت: نمی‌شود تراوشات فکری را تفکیک کنیم و قسمت مادی آن را بپذیریم اما قسمت غیر مادی آن را پس بزنیم و اگر بحث حقوق شهروندی مطرح می‌شود نباید تلقی کنیم که اسلام نظر دیگری دارد.

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: خیلی از اندیشمندان حقوق می‌گویند منشور حقوق شهروندی کوروش یکی از نخستین منشورنامه‌های حقوق شهروندی است و این از افتخارات ماست که فرامین نیاکان ما جنبه حقوق شهروندی دارد به خصوص اگر با حاکمان آن زمان مقایسه کنیم که حاکمان جور بودند و به مردم به چشم رعایا نگاه می کردند.

امینی خاطرنشان کرد: در اعلامیه حقوق بشر فرانسه که از متون جدید است و از آرای اندیشمندانی مثل ژان ژاک روسو و مونتسکیو استفاده شده است خیلی از چیزهایی که تحت عنوان حقوق بشر از آن‌ها یاد می شود وجود ندارد و چیزهایی مثل ممنوعیت برده داری، حق رای و حقوق زنان جدیداً به دامنه حقوق شهروندی اضافه شده است و در واقع بخشی از حقوق ملت به حقوق شهروندی اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی دولت اول آقای روحانی کار بسیار خوبی است گفت: قطعا اگر این منشور اجرا و عملیاتی شود می‌تواند بسیاری از دغدغه شهروندان را مرتفع کند اما ما هم باید فرصت و بستری را فراهم کنیم تا هم شهروندان از حقوق خود آگاه شوند و هم کارگزاران آن را به‌عنوان تکلیفی برای خود بدانند و رعایت کنند.

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای شهر تهران تصریح کرد: از قدیم گفتند حق دادنی نیست بلکه گرفتنی است اما حق در مرحله اول یاد گرفتنی است و آموزش شهروندان در این زمینه مهم است مثلاً میتوان در بنرهای سطح شهر حقوق شهروندی به مردم آموزش داده شود اما نباید فراموش کرد که در کنار حق تکلیفی هم وجود دارد و شهروندان تکالیفی را هم دارا هستند.

امینی با بیان اینکه عنوان حقوق شهروندی اولین بار در سال ۸۳ در متن قانون آمد گفت: در مجلس ششم یک طرح دو فوریتی بر اساس بخشنامه‌ای که توسط آیت‌الله شاهرودی برای حفظ حقوق شهروندی داده شده بود به شورای نگهبان فرستادیم و این اولین قانونی است که واژه حقوق شهروندی در آن به کار رفته است.

وی در پایان گفت: کمیته حقوق شهروندی را برای اولین بار در شورای پنجم تاسیس کردیم و در حوزه‌های مختلف مثل محیط زیست، حفظ میراث فرهنگی و توسعه پارک‌ها و بوستان‌های عمومی کارهای مهمی را انجام دادیم. در حوزه شفافیت و اطلاع رسانی پروژه‌هایی که شهرداری واگذار می‌کند و حقوق‌هایی را که مدیران دریافت می‌کند در سامانه‌هایی در دسترس عموم است تا جایی که برخی می‌گویند این همه شفافیت لطمه وارد می‌کند اما ما معتقدیم شهروندان باید اطلاع داشته باشند و این بهترین راه برای مبارزه با فساد است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح