کد خبر : 12228
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 سپتامبر 2021 - 1:26
-

خانه ابریشم در «بسک» روستای ملی ابریشم‌کشی شد

خانه ابریشم در «بسک» روستای ملی ابریشم‌کشی شد

 مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از افتتاح خانه ابریشم در بسک تربت‌حیدریه، روستای ملی ابریشم‌کشی، با حضور استاندار خراسان رضوی خبر داد. ابوالفضل مکرمی‌فر در مراسم افتتاح خانه ابرایشم اظهار کرد: برای مرمت سوله این خانه صنایع‌دستی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است. وی با بیان این‌که برای ۳۰ نفر

خانه ابریشم در «بسک» روستای ملی ابریشم‌کشی شد

 مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از افتتاح خانه ابریشم در بسک تربت‌حیدریه، روستای ملی ابریشم‌کشی، با حضور استاندار خراسان رضوی خبر داد.

ابوالفضل مکرمی‌فر در مراسم افتتاح خانه ابرایشم اظهار کرد: برای مرمت سوله این خانه صنایع‌دستی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی با بیان این‌که برای ۳۰ نفر در خانه ابریشم روستای بسک تربت‌حیدریه اشتغال ایجاد شده، افزود: به این ۳۰ نفر و به هر نفر ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده و در مجموع سه میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ رضوی تصریح کرد: هم‌چنین ٢٥٠ میلیون تومان برای خرید تجهیزات زری‌بافی، ابریشم‌بافی، فرت‌بافی و نواربافی هزینه شده است. در مجموع ۷ میلیارد ریال اعتبار در روستای ملی بسک هزینه و و اشتغال  ١٨٠ ابریشم‌کش پایدار و برای ٣٠ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.

مکرمی‌فر با بیان این‌که روستای بسک در ١١ تیر ٩٧ به عنوان روستای ملی ابریشم‌کشی ثبت شد، افزود: وجود ۹۲ چرخ و کارگاه ابریشم‌کشی و تولید ماهیانه حدود ۹۰ کیلوگرم نخ ابریشم از ویژگی‌های خاص روستای ملی بسک تربت حیدریه است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی پیشکسوتان ابریشم‌کشی روستای ملی بسک را ۶۰ نفر اعلام و بیان کرد: ۴۰ نفر از صنعت‌گران روستای ملی بسک پروانه تولید از اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارند.

وی  یادآورشد: بعد از ثبت ملی روستای بسک، با هدف تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و جلوگیری از خام‌فروشی نخ ابریشم، احیا، آموزش و تولید صنایع وابسته به آن از جمله ابریشم‌بافی، زری‌بافی، نواربافی و سایر دستبافت‌های سنتی و هنری در دستور کار قرار گرفت تا ارزش افزوده و سودآوری این محصول استراتژیک شهرستان نیز به مردم سخت‌کوش این منطقه بازگردد.

مکرمی‌فر ادامه داد: در راستای تحقق این اهداف با همکاری معاونت صنایع‌دستی خراسان رضوی در تابستان ٩٨ تعدادی از جوانان این روستا به تهران اعزام شدند و زیر نظر پژوهشکده وزارت میراث‌ فرهنگی دوره زری‌بافی به صورت فشرده به آن‌ها آموزش داده شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی اضافه کرد: پس از پایان دوره آموزشی و استقرار دستگاه زری‌بافی در خانه صنایع‌دستی ابریشم بسک با همت هنرمندان جوان این رشته اولین پارچه زری‌بافی در پاییز ٩٩ بافته شد.

مکرمی‌فر تصریح کرد: با توجه به جذابیت بالای زری‌بافی و مراحل تولید پارچه زربفت، اهمیت این رشته و نیز علاقه‌مندی زیاد گردشگران داخلی و خارجی به محصولات ابریشم و گلابتون، ثبت جهانی این روستا می‌تواند به جذب فزاینده گردشگران کمک کند و این روستا به عنوان قطب جذب گردشگری خارجی در استان بدل شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این‌که بسک روستای هدف صنایع‌دستی است به عنوان روستای پاک از سوی استانداری معرفی شده است. رشته کوه‌های بسک، باغستان بسک، قنات قدیمی، پنج دهنه غار، یک اصله درخت چنار با قدمت حدود ۳۰۰ سال، بافت سنتی و گیاهان دارویی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری روستای بسک است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی تشریح کرد: مراسم سنتی کف‌زنی و ابریشم‌کشی روستای بسک در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است. از مشاغل این روستا هم‌چنین می‌توان به باغداری، کشاورزی، دامداری، نوغان‌داری و ابریشم‌کشی اشاره کرد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح