کد خبر : 110190
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 نوامبر 2021 - 17:53
-

خداداد خنجری از مشاهیر نامی اقلیت زرتشتی یزد

خداداد خنجری از مشاهیر نامی اقلیت زرتشتی یزد

ایسنا/یزد محقق و نویسنده‌ی یزد از جمله مشاهیر صاحب نام استان یزد را مرحوم خداداد خنجری نام برد و با اشاره به گمنامی این چهره فرهنگی اقلیت زرتشتیان یزد، به تشریح آثار و خصائص وی پرداخت. «حسین مسرت» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که زنده‌یاد «خداداد خنجری» از بس گمنام بود، بسیاری از

خداداد خنجری از مشاهیر نامی اقلیت زرتشتی یزد

ایسنا/یزد محقق و نویسنده‌ی یزد از جمله مشاهیر صاحب نام استان یزد را مرحوم خداداد خنجری نام برد و با اشاره به گمنامی این چهره فرهنگی اقلیت زرتشتیان یزد، به تشریح آثار و خصائص وی پرداخت.

«حسین مسرت» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که زنده‌یاد «خداداد خنجری» از بس گمنام بود، بسیاری از یزدیان او را نمی‌شناسند، تصریح کرد: خنجری از زرتشتیان نیک‌منش یزد بود که در سال 1324 خورشیدی در محلّۀ خرّمشاه یزد به دنیا آمد و تحصیلات را در همان خرّمشاه و در دبستان خدادادی به پایان برد و از همان وقت، استعداد خودش را نشان داد.

وی افزود: این فرهیخته‌ی یزدی که همیشه شاگرد زبده‌ای بود، تا دیپلم در یزد ماند و بعد از این که در دانشسرای راهنمایی یزد و اصفهان تحصیل کرد، فوق دیپلم ریاضی را گرفت و دانشنامۀ ریاضی خودش را از دانشگاه پلی تکنیک تهران دریافت کرد.

مسرت با اشاره به این که خنجری در سال 1359 ازدواج کرد و سه فرزند ممتاز و برومند از او برجای مانده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه وی بنا به عارضۀ پزشکی که پیدا کرد و به سرطان دچار شد، عمر کوتاهی داشت ولی با این‌ که قبل از درگذشت می‌دانست که سرطان دارد، همیشه با روحیه و بانشاط بود و مردم از روحیۀ این معلّم شکیبا تعجّب می‌کردند.

وی در ادامه از خدمات فرهنگی مرحوم خداداد خنجری به تشکیل کلاس‌های دینی برای هم‌کیشانش و دیگری بنیان کتابخانه ناهید در خرّمشاه اشاره و عنوان کرد: تقریباً بیشتر کسانی که در زمینۀ پیشینه و بناهایی زرتشتیان یزد کار می‌کردند، از محضر پرفیض او استفاده می‌کردند.

این پژوهشگر فرهنگ عامه یزد مقالات مرحوم خنجری که در مجلات چیستا، هوخت، فروهر و مجموعۀ مقالات او در کنگرۀ تحقیقات ایرانی را گواه خدمات فرهنگی‌اش ذکر کرد و گفت: خوشبختانه خنجری در سال‌های پایانی زندگی خود  همانطور که گفته شد؛ چون از سرانجام زندگی خود خبر داشت، موفّق به چاپ سه کتاب به نام‌های «آتش و آتشکده»، «چهل ستاره از کهکشان اندیشۀ زرتشت» و «بینش زرتشت» شد ولی روزگار امانش نداد تا آن کار بزرگ خود را به نام «فرهنگ زرتشتیان یزد»  به پایان برساند.

مسرت یاداور شد: نکتۀ گفتنی درباره روانشاد خنجری، منش و کردار او بود به طوری که بسیار مهربان بود، به هم‌کیشان و همسایگان خود بسیار کمک می‌کرد و بدون  این که کسی بفهمد، مخفیانه بیشترین کمک‌ها را به مردم‌ها می‌رساند و واقعاً به سه پیام پیامبر خود یعنی پیام‌های گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک معتقد بود.

وی از دیگر ویژگی‌های خنجری را چنین بیان کرد: او دانش‌آموزان بی‌بضاعت را به رایگان درس می‌داد، وقت‌شناس و شکیبا بود و بسیاری از مشکلات بچه‌ها را خودش حل می‌کرد و همین باعث شد روزی که مراسم بزرگداشت او برگزار شد، تمام دانش‌آموزان مسلمان و زرتشتی او شرکت کردند و مسلمانان برای او فاتحه و زرتشتیان نیز بنا بر سنت خودشان برایش ایراد دعا کردند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح