کد خبر : 124590
تاریخ انتشار : جمعه 26 نوامبر 2021 - 16:17
-

خسارت به بناهای تاریخی کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در پی بارندگی‌های اخیر

خسارت به بناهای تاریخی کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در پی بارندگی‌های اخیر

بارندگی‌های اخیر موجب وارد شدن خسارت‌های جدی به برخی بناهای تاریخی سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن شده است. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل‌آباد گفت: متاسفانه در طی چند روز اخیر خسارت‌های جدی به برخی ابنیه تاریخی شهرستان به دلیل بارندگی وارد شده است. محمد جواد بلبلی افزود: قلعه تاریخی بزنجرد،

خسارت به بناهای تاریخی کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در پی بارندگی‌های اخیر
بارندگی‌های اخیر موجب وارد شدن خسارت‌های جدی به برخی بناهای تاریخی سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل‌آباد گفت: متاسفانه در طی چند روز اخیر خسارت‌های جدی به برخی ابنیه تاریخی شهرستان به دلیل بارندگی وارد شده است.

محمد جواد بلبلی افزود: قلعه تاریخی بزنجرد، دیوار پیرامونی یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا جزء مکان‌هایی بوده‌اند که به آن‌ها خسارت وارد شده است.

وی اظهار کرد: در گذشته قلعه تاریخی بزنجرد شکافی داشته اما در بارندگی‌های اخیر به دلیل این که این شکاف بسیار بیشتر شده مجبور به تخلیه دو خانه مجاور این اثر شده‌ایم تا در صورت ریزش خسارت جانی در پی نداشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل‌آباد همچنین گفت: دیوار پیرامونی یخدان گلی شب گذشته ریزش کرده و همچنین سقف امامزاده قاسم ارغا نیز ترک برداشته است.

وی عنوان کرد: با توجه به این که قلعه بزنجرد بالغ بر هزار سال قدمت دارد برآورد خسارت باید توسط کارشناسان انجام شود اما در بازسازی و مرمت دو اثر دیگر نیازمند 200 میلیون ریال اعتبار هستیم.

بلبلی قدمت یخدان گلی و امامزاده قاسم ارغا را مربوط به اواخر دوره قاجاریه و قلعه بزنجرد را مربوط به هزار سال قبل ذکر کرد و افزود: در حال حاضر 53 اثر تاریخی در شهرستان شناسایی شده که 11 اثر به ثبت رسیده است.

وی گفت: همه آثار به نوعی نیازمند مرمت و بازسازی هستند اما برخی بناها به صورت اضطراری نیازمند مرمت هستند که یخدان گلی و خانه تاریخی در روستای جعفرآباد از آن جمله است. حداقل 5 اثر نیازمند بازسازی اضطراری هستند.

خسارت 1 میلیارد ریالی به دو اثر تاریخی

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسکن گفت: متاسفانه براثر شدت بارندگی در منطقه به دو اثر تاریخی برج کشمر و رباط کبودان خسارت‌هایی وارد شده است.

احمد صابری‌زارع  عنوان کرد: به هرکدام از این بناها حدود ده تا پانزده درصد خسارت وارد شده است. به دلیل جلوگیری از خطرات احتمالی درخواست مرمت اضطراری شده و برای هرکدام نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

وی با بیان این که 80 درصد بناهای تاریخی شهرستان بردسکن نیاز به مرمت هستند، افزود: از مجموع 220 جاذبه گردشگری شهرستان بردسکن 120 اثر آن جزء بناهای تاریخی است که بیش از 30 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آثار تاریخی نیازمند مرمت

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بردسکن افزود: با توجه به بارش‌های فراوانی که داشتیم اما در بررسی‌های میدانی خوشبختانه جز در یک اثر خسارت خاص دیگری نداشته‌ایم.

رضا یوسفی اظهار کرد: تنها اثر مقبره سید اسماعیل نبوی دچار نم‌زدگی شده و به نمای اثر خسارتی وارد نشده است؛ تاکنون در سطح شهرستان حدود 80 اثر شناسایی شده و 26 اثر ثبت ملی شده است.

وی عنوان کرد: بسیاری از آثار تاریخی شهرستان نیازمند مرمت هستند که مدرسه تاریخی سلطان العلما، مسجد جامع و سرای امین التجار از آن جمله است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح