کد خبر : 102840
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 18 نوامبر 2021 - 22:39
-

خطر بی نام و نشان ها برای سلامت جامعه

خطر بی نام و نشان ها برای سلامت جامعه

ایسنا/اصفهان نیاز به ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست، برای بیرون آمدن از قرنطینه خانگی و انجام کارهای ضروری مثل خرید مواد غذایی، سه هفته ای است که پای سودجویی و تقلب را به بازار عرضه این محصولات باز کرده است، از تخلف بعضی در فروش ماسک و الکل سفید به مشتریان همیشگی تا موادضدعفونی کننده

خطر بی نام و نشان ها برای سلامت جامعه

ایسنا/اصفهان نیاز به ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست، برای بیرون آمدن از قرنطینه خانگی و انجام کارهای ضروری مثل خرید مواد غذایی، سه هفته ای است که پای سودجویی و تقلب را به بازار عرضه این محصولات باز کرده است، از تخلف بعضی در فروش ماسک و الکل سفید به مشتریان همیشگی تا موادضدعفونی کننده بی نام و نشانی که در بطری های کوچک بدون برچسب مواد تشکیل دهنده به دست مردم داده می شود.

کمیاب شدن ماسک و الکل سفید، نخستین واکنش جامعه به خبر شیوع ویروس کرونا بود، موضوع آزاردهنده ای که به محض انتشار خبر شیوع این ویروس در اوایل اسفندماه پدیدار شد و با اینکه بسیاری از کارگاه های تولید پوشاک برای دوخت ماسک کمر همت بسته اند، هنوز بازار این اقلام به حالت عادی بازنگشته است.

بعضی داروخانه ها، به دنبال جلب رضایت مشتریان همیشگی

خانم مرادی که در یک شرکت خصوصی کار می کند، درباره خرید ماسک و مواد ضد عفونی کننده دست، گفت: همین چند روز پیش بود که برای خرید ماسک به داروخانه ای در خیابان نزدیک محل کارم مراجعه کردم، چون هرازگاهی از این داروخانه خرید می کنم، فروشنده مرا شناخت و سه ماسک به قیمت هر کدام ۱۵ هزار تومان به من فروخت، اما پشت سر من یک خانم با بچه کوچک وارد شد و فروشنده به او گفت ماسک نداریم! وقتی دلیل این کار را پرسیدم گفت شرکت به ما تعداد محدودی فروخته و مجبوریم فقط به فقط به مشتریان خودمان بفروشیم!

مریم که از زمان شیوع ویروس کرونا، دور کاری می کند و فقط هر از گاهی، برای کارهای ضروری از خانه بیرون می آید نیز در این باره می گوید: برای خرید ماسک و مایع ضدعفونی کننده دست به داروخانه ای در کنار یکی از بیمارستان ها رفتم، فروشنده نه دست کش پوشیده بود و نه ماسک زده بود! بعد هم یک محلول بیرنگ در شیشه ای کوچک به من داد و گفت که محلول ضد عفونی است، بدون اینکه هیچ چیزی روی شیشه محلول نوشته شده باشد. پرسیدم این الکل است؟ گفت نه الکل که پیدا نمی شود! گفتم پس وایتکس است؟ گفت نه!! گفتم خوب پس چی؟ گفت اینها محلول ضدعفونی است که بهداشت در ظرف های ۴ لیتری به ما می دهد و می گوید که در ظرف های کوچک توزیع کنیم.

ضدعفونی کننده های گران و بی نام و نشان

این شهروند با انتقاد از قیمت بالای ضدعفونی کننده های بی نام و نشان دست، می افزاید: یک شیشه کوچک از این ماده ضدعفونی را به قیمت ۱۲ هزار تومان خریدم، در حالی که هیچ بویی هم نمی داد، اما پدرم چند روز پیش از داروخانه نزدیک خانه مان یک اسپری شبیه خوشبو کننده هوا به همین قیمت خریده بود که در ترکیباتش الکل دارد و از آن استفاده می کنیم، خوشبختانه وضع ماسک کمی بهتر است و داروخانه ها ماسک های پارچه ای و قابل شستشو در طرح ها و رنگ های مختلف آورده اند و بیشتر مردم هم از همین ها به صورتشان زده اند.

نگار ۲۷ ساله اما معتقد است بهترین ضدعفونی کننده وایتکس است و ادامه می دهد: برای اجسام به نسبت ۱ به ۱۰ و برای دست، ۱ به ۱۰۰ استفاده می کنم، البته الکل سفید برای ضد عفونی کردن دست، خیلی بهتر است، اما من که نتوانستم در داروخانه ها پیدا کنم.

آقای کاظمی که اعتقادی به خرید الکل سفید برای ضدعفونی دست ندارد، گفت: من در اخبار هم شنیدم که الکل نخرید، چون بهترین راه همان شستشوی دست با آب و صابون است، تازه بیشتر موادی که به اسم ضدعفونی کننده در بازار وجود دارد، تقلبی هستند و برای تنفس هم مضرند، شنیده ام چند نفر هم تابحال بخاطر استفاده از الکل جانشان را در این مدت از دست داده اند، اما خوشبختانه وضع دستکش های یکبار مصرف بهتر شده و در بیشتر فروشگاه ها پیدا می شود.

خانم رحیمی نیز بهترین ضدعفونی کننده برای سطوح را مایع سفیدکننده می داند و می گوید: یک در وایتکس را با آب مخلوط می کنم و در یک اسپری می ریزم و هر روز تمام سطوح را با آن ضد عفونی می کنم. برای موبایل، کلید، دستگیره در و هر جایی مناسب است، البته اگر الکل پیدا می شد بهتر بود اما شوهرم برای خرید الکل سفید چند جا رفته و پیدا نکرده بود. برخی هم ظرف های کوچکی دارند که به اسم مایع ضدعفونی کننده می فروشند و هیچ برچسب و ترکیباتی هم روی آن نزده اند.

موادضدعفونی کننده، مکمل شست و شوی مداوم دست ها

آقای زارعان کارمند یکی از شرکت های دولتی است و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست را برای کسانی که باید همچنان سرکار بروند و نمی توانند در قرنطینه خانگی بمانند ضروری می داند و می گوید: ما دست کم هر یک ساعت یکبار می توانیم دست ها را با آب و مایع دستشویی بشوییم، برای همین وجود الکل و ضدعفونی کننده دست برایمان ضروری است، ولی هنوز هم کمیاب اند و همه جا پیدا نمی شود.

مهناز ۲۶ ساله با اشاره به این که وضعیت ماسک کمی بهتر از الکل و ضدعفونی کننده است، توضیح می دهد: برای خرید ماسک مشکلی نداشتم، چون از قبل چندتایی در خانه داشتم، برای ضدعفونی کردن دست هم اوایل از الکل صنعتی استفاده می کردیم که گفتند ضرر دارد و ناچار شدیم چندین داروخانه را بگردیم تا یک شیشه کوچک الکل سفید پیدا کنیم، البته در تلویزیون گفت اگر الکل نبود می توانیم از وایتکس استفاده کنیم.

آقای شاهدلی هم یکی از کسبه شهر است که استفاده از دستکش و شستشوی دست ها با مایع دستشویی را برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا کافی می داند و می گوید: ما که از صبح تا شب در مغازه هستیم نمی توانیم مدام ماسک بزنیم و عوض کنیم، اما هم دستکش یکبار مصرف می پوشیم و هم هر چندساعت یکبار دست ها را می شوییم، به الکل و ژل و ضدعفونی کننده خاصی هم نیاز نداریم.

با همه این ها به نظر می رسد در کنار تلاش برای تامین و توزیع ماسک و اقلام ضدعفونی کننده از سوی مسئولان بهداشتی، باید نظارت بهتر و دقیق تری بر توزیع این محصولات در داروخانه ها و جلوگیری از تخلف و تقلب برخی سودجویان انجام شود تا سلامت شهروندان دست آویز کسانی که قصد سودجویی دارند، نشود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح