کد خبر : 86383
تاریخ انتشار : جمعه 12 نوامبر 2021 - 1:23
-

دریاچه ای مملو از گنج ماکروسکوپی

دریاچه ای مملو از گنج ماکروسکوپی

ایسنا/آذربایجان غربی رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ۱۲ گونه انواع جلبک در دریاچه ارومیه زیست می کنند. امید یوسفی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه علی رغم شوری آب دریاچه و اینکه در افکار عمومی تصور بر این است که در این شوری هیچ

دریاچه ای مملو از گنج ماکروسکوپی

ایسنا/آذربایجان غربی رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ۱۲ گونه انواع جلبک در دریاچه ارومیه زیست می کنند.

امید یوسفی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه علی رغم شوری آب دریاچه و اینکه در افکار عمومی تصور بر این است که در این شوری هیچ موجودی نمی تواند زندگی کند، ولی این محیط کاملا زنده بود و موجودات میکروسکوپی و ماکروسکوپی در آن زیست می کنند، اظهار کرد: از جمله گونه های بسیار مهم و حایز اهمیت که در درون محیط آبی دریاچه حضور دارد گونه ای از سخت پوستان به نام “آرتمیا” که اندمیک دریاچه ارومیه بوده و به همین خاطر “آرتمیا اورمیانا” نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: این گونه ضمن اینکه از جمله مهمترین منبع غذایی برای بسیاری از پرندگان دریاچه محسوب می گردد، دارای ارزش اقتصادی بالایی بوده و از جمله غذای مهم و با ارزشی برای حوضچه های پرورش ماهی است.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه همانند گنجی گرانبها است، ادامه داد:  همچنین این محیط دارای ۱۲ گونه از انواع جلبک ها بوده که مهمترین آنها جلبک سبز از خانواده تک سلولی “دونالیلا” بوده که البته در بیشتر منابع آبهای شور و نیمه شور کشور وجود دارد . در واقع جلبک “دونالیلا سالینا” در دمای بالا و نور بالا و شوری بالا نوعی رنگدانه قرمز رنگ از خود تولید می کند که “بتاکاروتن” نام دارد و در علم پزشکی و تولید برخی از داروها کاربرد دارد.

یوسفی با اشاره به سرخ شدن دریاچه ارومیه در برخی از ماههای گرم سال گفت:  علت این پدیده هم به خاطر وجود این جلبک بوده که البته هیچ گونه خطر زیستی آن برای تنوع زیستی دریاچه تاکنون مشخص نشده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به مساحت تقریبی ۵۰۰ هزار هکتار بزرگترین آبگیر داخلی کشور و خاورمیانه بوده که از نظر وسعت بیستمین دریاچه بزرگ و از نظر شوری دومین دریاچه شور جهان محسوب می شود، افزود: تنوع زیستی بسیار بالا و طبیعت بکر و زیبای آن باعث شد تا در سال ۱۳۴۶ این دریاچه به همراه جزایر آن (باستثناء جزیره اسلامی) بعنوان منطقه حفاظت شده و سپس از تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۵۴طبق مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی حفاظت محیط زیست، بعنوان پارک ملی معرفی شود.

وی گفت: علاوه بر عنوان ذکر شده به عنوان تالاب بین المللی و عضو کنوانسیون رامسر نیز ارزش بین المللی کسب نموده و نهایت اینکه جزء یکی از معدود ذخیره گاههای زیست کره در سطح جهان در برنامه انسان و کره مسکون MAB و به ثبت جهانی رسیده است. این دریاچه از یکی از مناطق مهم زیستی برای پرندگان( IBA )نیز به ثبت رسیده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان بااشاره به اینکه این محدوده دارای دو محیط خشکی و آبی می باشد که محیط خشکی آن با حیات گیاهی و جانوری متنوع از جمله قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی ، ساختار توپوگرافی جزایر ١٠٢ گانه اش انبوهی از نیزارها، تالاب ها، جنگل های درختچه ای گز، رودخانه دائمی و فصلی در پیرامونش مجموعه نادری از اکوسیستم ها را در خود جای داده است، اظهار کرد: محیط آبی آن با خصوصیات فیزیکی وشیمیایی و چرخه زندگی زیستمندان آن یعنی آرتمیا، جلبک و خیل عظیم پرندگان نادر با تنوع رنگهای زیبایشان آن را در بین همه پارک های ایران و حتی جهان متمایز و برجسته ساخته است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح