کد خبر : 158927
تاریخ انتشار : شنبه 11 دسامبر 2021 - 15:46
-

در خصوص ورود پساب به دریا بیش از حد نیاز درنگ کرده ایم/ به داد این سرزمین برسیم پیش از آن که نابود شود

در خصوص ورود پساب به دریا بیش از حد نیاز درنگ کرده ایم/ به داد این سرزمین برسیم پیش از آن که نابود شود

کلیپی در فضای مجازی منتشر، مردم نگران می‌شوند؛ روزها و هفته‌ها کلیپ موردنظر دست‌به‌دست شده، تا به دست مسئولان برسد، گاها با آن مطالب خنده‌دار ساخته و فعالیت عده‌ای از مسئولان را به سخره می‌گیرند، گاه دست به مطالبه گری می‌زنند و به دنبال یافتن مقصر می‌روند. مسئولان و مسببین نیز گاه پاسخگو هستند و

کلیپی در فضای مجازی منتشر، مردم نگران می‌شوند؛ روزها و هفته‌ها کلیپ موردنظر دست‌به‌دست شده، تا به دست مسئولان برسد، گاها با آن مطالب خنده‌دار ساخته و فعالیت عده‌ای از مسئولان را به سخره می‌گیرند، گاه دست به مطالبه گری می‌زنند و به دنبال یافتن مقصر می‌روند. مسئولان و مسببین نیز گاه پاسخگو هستند و گاه از پاسخ دادن فرار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، در روزهای گذشته، پس از بارندگی‌هایی که از قبل نیز به‌درستی پیش‌بینی‌شده بود و با شروع فعالیت رودهای فصلی و پرآب شدن خورها؛ حجم آب ورودی به دریای خلیج‌فارس نیز افزایش یافت. در این میان ورود پساب‌های فاضلابی نیز بالا رفته و کلیپی که در فضای مجازی منتشر شد با تمام انکارهای موجود در جهت عدم ورود پساب‌ها به دریا، به مهر تأییدی برای نگرانی مردم تبدیل شد، نگرانی که قطعاً تنها از روی هیجانات معمول و موجود در فضای مجازی نبوده و قطعاً از سلامت جان مردم ، نابودی خلیج‌فارس و از بین رفتن زیستگاه بسیاری از جانداران دریایی سخن می‌گوید. در ادامه به واکنش و توضیحات یک، عضو شورای شهر بندرعباس به کلیپ مذکور پرداخته که از لزوم پیگیری‌ها برای برخورد با خاطیان سخن گفته است.

عضو شورای عالی استان‌ها گفت: مردم هرمزگان و مسئولین در جایگاه‌های مختلف سال‌هاست که نگرانی‌های خود را نسبت به محیط‌زیست دریایی و ساحلی مطرح می‌کنند.

کیانوش جهانبخش در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، عنوان کرد: همه افراد در جایگاه‌های مختلف و به میزان توان و اختیارات خود پیگیری‌هایی در حوزه‌های گوناگون انجام داده‌اند، همین پیگیری‌ها سبب شد که در واقع بحث محیط‌زیست و دریا از حوزه مطالبه اجتماعی به یک مطالبه جدی و بحران امنیتی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه خلیج‌فارس و سواحل استان هرمزگان و به‌ویژه ساحل بندرعباس با سه معضل حاد، روبه است، ادامه داد: سه نمونه از معضلاتی را که برای استان هرمزگان و دریای آن می‌توان نام برد در ابتدا ورود پساب فاضلاب شهری و خانگی، سپس ورود پساب فاضلاب‌های صنعتی و لکه‌های نفتی و درنهایت اسکله( موج‌شکن) نخل ناخدا که به نوبه خود مشکلاتی را دارد، مطرح‌شده است.

عضو شورای شهر بندرعباس افزود: خوشبختانه در حوزه فاضلاب شهر بندرعباس که به مقدار (700 لیتر بر ثانیه) این پساب وارد دریا می‌شد،  با یک حرکت جمعی و یک مطالبه عمومی به‌حق؛ تقریباً روند حل این معضل با پیگیری‌های مسئولین مربوطه روند و پیشرفتی مثبت به خود گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توان میزان ورود به دریا را با سال گذشته و یا حتی ماه گذشته مقایسه کرد، اظهار کرد: درستی این موضوع توسط سازمان محیط‌زیست نیز بیان‌شده و آزمایش‌ها نیز این ادعا را اثبات می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت در این زمینه تلاش‌های مناسبی در حال انجام است.

جهانبخش با بیان اینکه در حال حاضر در بحث فاضلاب  مطالبه‌ها در خصوص اثرات سوئی است که سالیان سال وارد شدن پساب آلوده به دریا ایجاد کرده است، تصریح کرد: اما چند روز قبل کلیپی در فضای مجازی دست‌به‌دست شهروندان چرخید و همه ما آن را دیدیم، که طبیعتاً سبب نگرانی شده. متأسفانه در این کلیپ شاهد بودیم که لکه‌های نفتی، پساب صنعتی و مواد شیمیایی مضری بی‌مهابا از طریق خورها و رودخانه‌های فصلی  مستقیماً وارد دریا می‌شود.

|

وی اظهار کرد: خوشبختانه سازمان محیط‌زیست سریعاً به لحاظ قانونی پیگیر شده و واکنش‌های خود را نشان داده است. هرچند که معتقدیم دست و پای سازمان محیط‌زیست در مواجه با تخلفات قانونی بسته است و به عقیده من قوه قضائیه و سازمان بازرسی باید ورود جدی‌تری به این موضوع داشته باشند. اعمال جریمه‌های سنگین و حتی در صورت نیاز لغو موقت و حتی دائم فعالیت را در دستور کار خود قرار دهند.

عضو شورای عالی استان‌ها بیان کرد: ایران کشوری است که در آن اجازه داده می‌شود بحران زیست‌محیطی به وجود بیاید و پس‌ازآن به سمت مقابله با بحران حرکت می‌شود، همه ما می‌دانیم نمی‌توان با  بحران‌های زیست‌محیطی مقابله کرد، به‌ویژه پس‌ازآن که این بحران‌ها آسیب‌های خود را وارد کرده که در بیشتر موارد قابل‌برگشت نیز نیست.

وی ادامه داد: پس بهترین روش پیشگیری است،  که انتظار می‌رود سازمان محیط‌زیست هرچه سریع‌تر طرح تبیین بحران‌ها، معضلات و مشکلات زیست‌محیطی را برای استان هرمزگان تدوین کرده و تهدیدها را شناسایی و هرچه سریع‌تر این طرح را آماده و ارائه دهد، همچنین راه‌های مقابله با این تهدیدها نیز ارائه شود.

جهانبخش عنوان کرد: به نظر می‌رسد هرچه سریع‌تر باید دستگاه‌های متخلف مانند متهم، نسبت به معضلاتی که به لحاظ عدم رعایت استانداردها و شاخص‌های زیست‌محیطی به وجود می‌آورند تفهیم اتهام شده تا با بحران‌ها و مشکلاتی را که به وجود آورده‌اند روبه‌رو شوند.

وی با بیان اینکه رسیدگی به این موضوع یک اراده همگانی می‌طلبد و قطعاً در مجموعه شورای شهر و مدیریت شهری هم مشکلاتی وجود دارد، افزود: در شورای عالی استان‌ها تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط‌زیست با حضور آقای دکتر کلانتری منعقدشده است که این تفاهم‌نامه به استان‌ها ارسال و امیدواریم هرچه سریع‌تر به‌عنوان یک دستور کار جدی اجرای این تفاهم‌نامه به شکل جدی در شوراهای شهرها و روستاها صورت بگیرد.

عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به اینکه بیش از مدت‌زمان لازم، در این خصوص درنگ کرده‌ایم، تأکید کرد: کوتاهی‌هایی از جانب همه ما به نحوی وجود داشته است، امروزه اگر می‌بینیم کشورمان در هر فصل و در هر زمانی از سال انواع بحران‌های زیست‌محیطی، فاجعه و بلای ناشی از بی‌تدبیری مواجه می‌شود دلیلی جز نادیده گرفتن این موضوعات ندارد.

جهانبخش بیان کرد: امیدوارم شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و نیز صنایعی که در غرب استان مشغول فعالیت‌اند پاسخ قانع‌کننده‌ای بابت این بی‌تدبیری و خیانتی که به نسل حاضر و نسل آینده می‌کنند، داشته باشند.

وی افزود: اگر سازمان محیط‌زیست به میزان کافی مداخله نکند ما خود از روش‌های و ظرفیت‌های قانونی دیگری استفاده خواهیم کرد، مجموعه استانداری و مجمع نمایندگان نیز باید به نوبه خود همکاری لازم را آنجا دهند.

عضو شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: مردم و دوستداران محیط‌زیست بیشترین نقش را در به صدا درآمدن آژیر خطر زیستی داشته‌اند، این است که می‌توان گفت مردم وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهند، هرچند که درگذشته شاهد رفتارهای نادرستی نسبت به محیط‌زیست بودیم اما امروزه مردم آگاهی بیشتر و توجه جدی‌تری به این موضوع دارند.

جهانبخش با بیان اینکه اولویت اصلی رفتار شهروندی حفظ محیط‌زیست است، تصریح کرد: امیدواریم دیگر شاهد این اتفاقات ناخوشایند در این حوزه نباشیم.

|

وی ادامه داد: از مراجع قانونی و تمام ظرفیت‌هایمان استفاده خواهیم کرد که متخلفین هرچه سریع‌تر بازخواست و توبیخ شوند و همان‌گونه که پیش‌تر هم گفته شد لغو موقت فعالیت و یا دائم حتماً باید در دستور کار قوه قضائیه و سازمان بازرسی قرار بگیرد.

جهانبخش در پایان گفت: این موضوع مرتبط به جان مردم، بقای سرزمین مطرح است و تهدیدی ماندگار است اگر تدبیری در این زمینه صورت نگیرد، اثرات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح