کد خبر : 80138
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 نوامبر 2021 - 19:25
-

دمی با اهالی قلم قزوین

دمی با اهالی قلم قزوین

روز قلم در ایران باستان روز سیزدهم تیر، جشن‌تیرگان بود. از آن جهت که در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی نویسندگان را گرد آورد و گرامی داشت. ولی در تقویم رسمی ایران روز چهاردهم تیرماه روز قلم می‌باشد. این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

روز قلم در ایران باستان روز سیزدهم تیر، جشن‌تیرگان بود. از آن جهت که در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی نویسندگان را گرد آورد و گرامی داشت. ولی در تقویم رسمی ایران روز چهاردهم تیرماه روز قلم می‌باشد. این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید. به همین مناسبت به دیدار تعدادی از اهالی قلم قزوین رفتیم.

  • محمدعلی حضرتی متولد ۱۳۴۲ دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و عکاس است. شعله در خیمه ابر، عاشقانه‌های کبود، حنجره آب، خورشید بر نیزه، با چشمان باز خواب می‌بینم ازجمله آثار وی در زمینه شعر است. ۳ دفتر نسیم قزوین (مجموعه مقالات قزوین شناسی)، قزوین سرزمین پیامبران، دریچه‌ای به دروازه بهشت، راهنمای گردشگری قزوین، قزوین آیینه تاریخ و طبیعت ایران ازجمله آثار اوست. سه عنوان از آثار این نویسنده به زبان انگلیسی ترجمه شده است.
  • حسن لطفی متولد سال ۱۳۴۲ نویسنده و فیلم‌ساز، فارغ‌التحصیل سینما از مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی است. وی از سال ۱۳۶۸ مدرس سینمای جوان دفتر قزوین و از سال ۷۰ به مدت سه سال سرپرست سینمای جوان دفتر قزوین بوده است. وی در حوزه فیلم‌سازی آثاری چون حقیقت وثوق، ایستگاه آخـر، پسرک چشم آبی، بودن یا نبودن و خانه روشنان را دارد و از آثار قلمی او می‌توان به مجموعه داستان کوتاه روایت دوم، درس‌هایی درباره فیلم‌نامه‌نویسی، با خیال‌ها و بی‌خیال‌ها، پژوهشی درباره فیلم و فیلم‌سازی در قزوین اشاره کرد.
  • حمید عابدی‌ها متولد ۱۳۵۷ است. وی در سال ۱۳۸۳ در مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و سپس از دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شد.از کتاب‌های این استاد ادبیات می‌توان به مقدمه، تصحیح و تحشیه ماتمکده بیدل قزوینی، حیات علمی- سیاسی استاد محمد تقی شریعتی، زیبایی شناسی عاشق و معشوق در ادبیات فارسی و مجموعه شعر «من توام» اشاره کرد.
  • دکتر قاسم انصاری متولد ۱۳۱۴ در قزوین او در سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ فوق‌لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در همان سال با کسب رتبه نخست در دوره دکتر به تحصیل در رشته ادیان و عرفان دانشگاه تهران پرداخت. تألیف، ترجمه و تصحیح کتاب، نگارش مقدمه بر کتاب‌ها و همچنین نگارش مقالات علمی ازجمله خدمات علمی و فرهنگی این دانشمند فرهیخته به شمار می‌رود.
  • حجت‌الاسلام سید موسی ابراهیمی در سال ۱۳۲۴ در قزوین دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۴۵ وارد حوزه علمیه قزوین شد. وی از سال ۱۳۵۴ سرپرستی مدرسه علمیه صالحیه و بعد سرپرستی مدرسه علمیه شیخ‌الاسلام را عهده‌دار بود و در سال ۱۳۵۶ شروع به تدریس نهج‌البلاغه برای جوانان و نوجوانان و بانوان و طلاب علوم دینی کرد. ازجمله آثار او می‌توان به جمع‌آوری مجموعه «موسوعة کلمات الرسول الاعظم (ص)» شامل پانزده هزار حدیث از رسول اکرم (ص) اشاره کرد.
  • حسین مافی متولد ۱۳۵۱ در قزوین است. وی دانش‌آموخته مقطع دکترا در رشته زبان و ادبیات فارسی است. ازجمله آثار وی می‌توان به بررسی سیر تحول غزل معاصر و بهشت همین‌جاست (۲) اشاره کرد، این نویسنده و شاعر قزوینی علاوه بر تألیف کتاب کودک و نوجوان بیش از ۵۰ عنوان ترجمه نیز در این حوزه دارد.
  • سیدعبدالعظیم موسوی متولد سال ۱۳۳۶ دانش آموخته دکترای مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه است. وی از پیشکسوتان رسانه در استان قزوین، مؤسس و مدیرمسئول روزنامه ولایت از سال ۱۳۶۲ تاکنون است.
  • علی قانع متولد ۱۳۴۰ کارشناس نساجی و لیسانس مترجمی زبان انگلیسی است. وی کار خود را با نویسندگی شروع کرد و بعد به‌طور هم‌زمان به ترجمه ادبی نیز پرداخت. وی در کارنامه خود حدود ۳۰ اثر تألیفی و ترجمه دارد که می‌توان به مجموعه داستان مورچه‌هایی که پدرم را خوردند، راه‌پیمایی روی ماه، وسوسه‌های اردیبهشت، رمان سایه‌های سکوت و ترجمه رمان مشهور اتاق اشاره کرد.
  • مجید شفیعی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در سال ۱۳۵۰ متولد شده و دانش‌آموختهٔ رشتهٔ موزه‌داری و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. وی تاکنون بالغ‌بر ۵۰ عنوان کتاب اعم از شعر و مجموعه داستان و رمان منتشر کرده است. کابوس ماهان، سه‌گانه پهلوان گودرز، پهلوان و آقای نویسنده، فرشته‌های خیس؛ سبیل شاه‌عباس و ترانه باد ازجمله آثار اوست. سه عنوان از کتاب‌های این نویسنده به زبان‌های کره‌ای و ایتالیایی ترجمه شده است.
  • حمیدرضا سبحانی‌‍نژاد، متولد ۱۳۵۰ است. وی از سال ۱۳۷۵ تاکنون در زمینه شعر، داستان و فیلم‌نامه با مرکز هنرهای ادبی عبید قزوین همکاری مستمر داشته است، در کارنامه این نویسنده نگارش چندین نمایشنامه رادیویی و صحنه‌ای به چشم می‌خورد، ۲ نمایش‌نامه با عنوان‌های «نقطه» و «حلقوم» که در قالب کتاب انتشار یافته از دیگر آثار وی است. این نویسنده در زمینه فیلمنامه‌نویسی فعالیت دارد و سریال‌هایی همچون «سرآغاز یک باغ»، «تهران پلاک یک»، «تکاپو» و.. و فیلم تلویزیونی «بره کشون» ازجمله آثار وی در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی است.
  • مجید بالدران متولد ۱۳۵۳ در قزوین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است. از آثار قلمی او می‌توان به مجموعه شعرهای با اهالی پایان، و ناگهان همیشه، جایی برای با تو رسیدن، مجموعه نقد شعرمعاصر ترانه‌های سرزمین آفتاب و هفت چشمه و دو بلبل روی شاخه‌های پسته درباره فرهنگ ادبیات شفاهی قزوین اشاره کرد.
منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح