کد خبر : 90846
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 نوامبر 2021 - 21:07
-

رسالت شورای نگهبان صیانت از قانون اساسی است

رسالت شورای نگهبان صیانت از قانون اساسی است

ایسنا/فارس رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس، گفت: شورای نگهبان یک نهاد حاکمیتی و رسالت اصلی‌اش صیانت از قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. حجت‌الاسلام محمد عباس زادگان شنبه ۲۶ تیرماه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سالروز تاسیس شورای نگهبان، بیان کرد: دو وظیفه مهم بر عهده این نهاد قرار داده شده؛ یکی نظارت

رسالت شورای نگهبان صیانت از قانون اساسی است

ایسنا/فارس رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس، گفت: شورای نگهبان یک نهاد حاکمیتی و رسالت اصلی‌اش صیانت از قانون اساسی و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام محمد عباس زادگان شنبه ۲۶ تیرماه در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سالروز تاسیس شورای نگهبان، بیان کرد: دو وظیفه مهم بر عهده این نهاد قرار داده شده؛ یکی نظارت بر قانون و صیانت از آن، حفظ جایگاه متعالی این سند و دیگری نظارت بر انتخابات.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس گفت: شورای نگهبان عهده دار تایید تطبیق قوانین مصوب مجلس بر پایه اسلام و قانون اساسی و هم به وسیله تفسیر از قانون است.

عباس‌زاده با اشاره به ویژگی مردمی بودن این نهاد در بعد نظارت بر انتخابات، خاطرنشان کرد: شبکه گسترده‌ای از مردم داریم که ناظر بر انتخابات از پای صندوق تا هیات نظارت هر شهرستان، شهر و روستا هستند.

او با بیان اینکه غالب نیروها مردمی انتخاب می‌شوند، از دست اندرکاران برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان فارس تقدیر کرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس همچنین با بیان اینکه از دو منظر می‌توان به ضرورت شورای نگهبان نگریست، عنوان کرد: قانون اساسی را به عنوان یک سند ملی پذیرفته‌ایم، پس طبیعی است که باید گروهی وجود داشته باشد تا تناسب مصوبات را با قانون اساسی و نظام بررسی کنند.

عباس زاده تصریح کرد: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از شورای نگهبان متعالی یاد می‌کنند و ضرورت این شورا را مضاعف بیان می‌کنند تا سندی که به عنوان سند ملی مقبول جامعه قرار گرفته، حفظ شود.

او به سابقه مشروطه اشاره و نبود چنین شورایی را از عوامل شکست آن ذکر و خاطرنشان کرد: اگرچه نظارت فقها برای عدم مخالفت قوانین مشروطه با اسلام در آن دیده شد اما جایگاه خود را پیدا نکرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با بیان اینکه به روز نگه داشتن شبکه نظار از مهمترین وظایف دفاتر استانی شورای نگهبان است تا بتواند نظارت را به نحو مطلوب پیش ببرد، گفت: آموزش، رصد و تقویت جایگاه ناظرین شورای نگهبان از دیگر رسالت‌هایی است که بر عهده این دفاتر گذاشته شده است.

شورای نگهبان در انتخابات شوراها نقشی ندارد

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه شورای نگهبان نظارت بر همه انتخابات به جز شوراها را به عهده دارد و نظارت بر شوراها به نص صریح قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان نیست، گفت: پای دفاتر شورای نگهبان نباید به مسئله بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها وسط کشیده شود،

او با تاکید براینکه شورای نگهبان در حیطه تایید صلاحیت کاندیداهای شوراها هیچ نقشی نداشته است، گفت: متاسفانه گاهی حتی از کسانی که حقوق خوانده‌اند، می‌شنویم که این مسئله را به شورای نگهبان نسبت می‌دهند در حالی‌که مطابق قانون ازتباطی به این نهاد ندارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس به مسئله عدم احراز صلاحیت و چرایی آن هم اشاره و بیان کرد: وجوه مختلفی برای این مسئله پیش می‌آید که از جمله آنها، وجود سندهای متعارض کاملا مختلف است که در این صورت به یک نتیجه مطلوب نمی‌رسیم و در یک مدت محدود باید چندین پرونده بررسی شوند.

اصلاح محدودیت زمانی بررسی صلاحیت‌ها

عباس‌زاده با بیان اینکه عدم احراز، نتیجه یک قضاوت جمعی است، گفت: مهلت بیشتری برای این چنین پرونده‌ها می‌طلبد.

او خواستار اصلاح محدودیت زمانی بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شد و گفت: مجلس باید این نقصیه را رفع کند و مهلت بیشتری برای بررسی کسانی که می‌خواهند در نهادی که زمینه ساز اداره کشور است حضور یایند، تعیین کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس با بیان اینکه اعضای هیئت نظارت بر انتخابات، آخرت خود را به دنیای دیگران نمی‌فروشند، گفت: ما شبکه را باید دائم رصد کنیم تا کسانی نفوذ نکنند که بخواهند با اعضا بده و بستان کنند تا برخی را تایید کنند.

عباس‌زاده اضافه کرد: البته اشتباه دور از انسان‌ها نیست و اینکه ٥ نفر را در هیئت نظارت انتخاب می‌کنند برای همین است که ضریب خطا و اشتباه پایین بیاید.

او عنوان کرد: تعیین تکلیف و بررسی هزار پرونده در یک مدت زمان محدود بسیار کار سختی است لذا قانونگذاران باید نسبت به اصلاح زمان بررسی‌ها در مجلس اقدام کنند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس به موضوع عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه به عنوان یکی از مهمترین بندهای قانون انتخابات اشاره و بیان کرد: عطف اسلام به ولایت وفقیه در این بند مورد نظر است.

عباس‌زاده تصریح کرد: تا سند مشخص توسط مجامع ذی صلاح نداشته باشیم، این بند برای کسی اعمال نمی‌شود و در واقع این بند، علم و قضاوت می‌خواهد و یک مسئله ساده نیست.

به دنبال تشکیل یک نظام دیکتار مابانه نیستیم

او با تصریح بر اینکه ما به دنبال تشکیل یک نظام دیکتار مابانه نیستیم، گفت: نظرهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند اما نباید دور دست کسانی بیفتد که اصل قانون اساسی را قبول ندارند، چرا که این بندها از دل همین قانون اساسی برآمده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس تاکید کرد: ضرورت دارد که در برخی از بندهای قانون انتخابات بازنگری شود، چون کیفی است و قضات در مورد آنها بسیار سخت است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح