کد خبر : 83871
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 نوامبر 2021 - 21:54
-

رقابت میان علوفه و گندم؛ گندم های خراسان شمالی را راهی انبارها کرد

رقابت میان علوفه و گندم؛ گندم های خراسان شمالی را راهی انبارها کرد

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به کاهش چشم گیر گندم های تحویلی به مراکز خرید گندم در این استان گفت: امسال تاکنون با کاهش حدود ۵۵ درصدی تحویل گندم از سوی کشاورزان به مراکز خرید گندم در خراسان شمالی مواجه بودیم. محمدجواد تشکری در گفت و گو با

رقابت میان علوفه و گندم؛ گندم های خراسان شمالی را راهی انبارها کرد

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به کاهش چشم گیر گندم های تحویلی به مراکز خرید گندم در این استان گفت: امسال تاکنون با کاهش حدود ۵۵ درصدی تحویل گندم از سوی کشاورزان به مراکز خرید گندم در خراسان شمالی مواجه بودیم.

محمدجواد تشکری در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: البته طی سال جاری به علت کاهش شدید باران و خشکسالی میزان تولید گندم در استان ۴۵ درصد کاهش داشته است، بطوریکه میزان تولید گندم در سال گذشته ۲۶۶ هزار تن بوده که امسال به ۱۵۶ هزار تن رسیده است.

وی افزود: میزان تولید گندم دیم در سال جاری نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد و گندم آبی تا ۲۵ درصد کاهش داشته است.

تشکری ادامه داد: متاسفانه تولید جو در خراسان شمالی طی سال جاری نیز با همین وضعیت مواجه بوده بطوریکه امسال با کاهش ۵۰ درصدی جو مواجه بوده ایم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر دام های استان در این فصل از سال از علوفه مراتع تغذیه می کردند که امسال میزان تولید علوفه در مراتع ۶۰ هزار تن کاهش یافته و در حال حاضر دام ها با علوفه دستی تغذیه می شوند.

قیمت کاه با گندم برابری می کند

این مقام مسئول تصریح کرد: خشکسالی علاوه بر اینکه موجب شده تا دانه های گندم کمتر تولید شوند در تولید کاه نیز با کاهش مواجه بوده ایم که هم اکنون قیمت کاه با گندم برابری می کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی مشکلات مذکور سبب شده تا کشاورز ترجیح دهد گندم خود را تحویل مراکز خرید گندم ندهد و در انبارها، انبار کند، گفت: باید برای اینکه گندم ها راهی مراکز خرید شوند اقداماتی از سوی دولت انجام شود تا هم گندم ها به دولت فروخته شود و هم اینکه کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی توان کاشت محصول برای کشت پاییزه و سال آینده را داشته باشند.

قیمت مناسب خرید تضمینی گندم برای سال آینده، نرخ بازار آزاد کنونی گندم را می شکند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در حال حاضر کشاورزان منتظر اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده هستند و اگر قیمت مناسبی برای سال آینده اعلام شود شاید آن ها نیز تمایل پیدا کنند تا گندم های خود را با قیمت کنونی تحویل سیلوها بدهند.

وی ادامه داد: در واقع قیمت خرید تضمینی سال جاری از نظر کشاورزان رقم کمی بوده اما اگر از نظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد، رقم مناسبی است.

تشکری تاکیدکرد: اگر قیمت خرید تضمینی اعلام شده در مرداد ماه برای سال آینده از نظر کشاورز مناسب باشد، قیمت کنونی بازار آزاد گندم که ۵۲۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان نیز است، شکسته می شود.

دغدغه کشاورزان از تولید علوفه دامی در پاییز به علت تداوم کاهش بارندگی

وی تصریح کرد: از آنجاییکه موفق نشدیم تا نیاز کشاورز و دامدار به علوفه، کاه و جو را تامین کنیم، بسیاری از کشاورزان گندم ها را برای تغذیه دامی انبار کرده اند که برای حل این مشکل باید دولت نسبت به واردات جو اقدام و آن را در اختیار دامدار قرار دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود تا پایان تابستان گرمای هوا زیاد باشد و وضعیت کم بارشی را در فصل پاییز دوباره تجربه کنیم، گفت: کم آبی پیش رو دامداران و کشاورزان را برای تهیه علوفه دامی نگران کرده است در نتیجه گندم ها را در انبارها، دپو کرده اند.

قیمت بالای کود شیمیایی کشاورزان را از خرید کود منصرف کرد

وی ادامه داد: خشکسالی بر روی تولید بذر نیز تاثیر گذاشته است که البته برای کشت گندم آبی با مشکل چندانی مواجه نخواهیم بود ولی مشکلاتی را در زمینه تهیه بذر در کشت دیم خواهیم داشت که البته طرح ساماندهی بذر برای کشت پاییزه را در دستور کار خود قرار داده ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پیش رو افزایش قیمت کودهای شیمیایی است، تصریح کرد: افزایش قیمت سبب شد تا در کشت گندم و جو در پاییز سال گذشته کشاورزان کود چندانی را خریداری نکنند در نتیجه یا به طور کلی از کودهای شیمیایی استفاده نکرده و یا اینکه سایر کودها را مصرف کردند این در حالی است که مصرف کودهای شیمیایی در مزارع گندم و جو تاثیر خیلی زیادی بر روی تولید دارد.

وی تاکیدکرد: بنابراین دولت باید در زمینه در اختیار گذاشتن کود با قیمت مناسب تر برنامه داشته باشد تا کشاورزان توانایی خرید کودهای مورد نیاز را داشته باشند.

کشاورزان آسیب دیده برای کشت پاییزه بعدی مورد حمایت قرار گیرند

تشکری با اشاره به اینکه در کشت پاییزه گذشته بسیاری از کشاورزان به خصوص دیم کاران آسیب دیدند، اظهارکرد: باید اقدامات حمایتی از این افراد صورت بگیرد تا این افراد توان کشت پاییزه در پاییز امسال را داشته باشند و باید مواردی همچون فعال شدن مکانیسم غرامت و بیمه برای آن ها فعال و از سوی دیگر زمینه های تامین بذر، کود و … با روشهای مختلف برای این کشاورزان فعال شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح