کد خبر : 80523
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 نوامبر 2021 - 21:03
-

ریاست کمیته تدوین قانون اساسی شیلی به یک زن بومی سپرده شد

ریاست کمیته تدوین قانون اساسی شیلی به یک زن بومی سپرده شد

نمایندگان، زنی از قوم بزرگ بومی ماپوچه شیلی را برای رهبری در تدوین قانون اساسی این کشور انتخاب کردند؛ یک تغییر غیرمنتظره قابل توجه برای قومی که به آن در قانون اساسی کنونی شیلی اشاره‌ای نشده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، “الیسا لونکن”، سیاستمدار مستقل ۵۸ ساله یکی از اساتید دانشگاه

ریاست کمیته تدوین قانون اساسی شیلی به یک زن بومی سپرده شد

نمایندگان، زنی از قوم بزرگ بومی ماپوچه شیلی را برای رهبری در تدوین قانون اساسی این کشور انتخاب کردند؛ یک تغییر غیرمنتظره قابل توجه برای قومی که به آن در قانون اساسی کنونی شیلی اشاره‌ای نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، “الیسا لونکن”، سیاستمدار مستقل ۵۸ ساله یکی از اساتید دانشگاه سانتیاگو و فعالی برای حقوق آموزشی و زبانی بومیان ماپوچه است. وی روز یکشنبه توسط ۹۶ تن از مجموع ۱۵۵ مرد و زن از جمله ۱۷ فرد بومی که این هیات نمایندگان قانونی برای تدوین قانون اساسی جدید شیلی را تشکیل می‌دهند، انتخاب شد. این قانون اساسی جدید قرار است جایگزین قانون اساسی کنونی این کشور شود که در جریان دیکتاوری “آگوستو پینوشه” تدوین شده بود.

لونکن در حالی که مشت گره‌زده‌اش را بالای سر برده بود، این سمت را پذیرفت و به همکارانش گفت: من به تمامی مردم شیلی در جای جای این کشور سلام می‌کنم. من از حمایت ائتلاف‌های مختلف که اعتماد و آرزوهایشان را به دستان ملت ماپوچه سپردند و به یک زن از قوم ماپوچه رای دادند تا تاریخ این کشور را تغییر دهد، سپاسگزارم.

انتخاب لونکن بیانگر نقطه اوجی در یک روز پر سر و صدا بود که شامل تعلیق روند ایراد سوگند هیات‌ها پس از اعتراضات در داخل و خارج از محل رای‌گیری و همچنین درگیری با نیروهای پلیس که منجر به تاخیر در برگزاری این رویداد شد، بود.

مشکلات پس از آن آغاز شدند که راهپیمایی‌های سازمان‌دهی شده توسط گروه‌های مستقل، جناح چپ و بومی که هیات‌ها برای این نهاد قانون اساسی را تشکیل می‌دهند و همچنین دیگر گروه‌های ذینفع با موانع نیروهای پلیس سر تا پا مسلح در مقابل ساختمان کنگره سابق سانتیاگو، جایی که این مراسم در حال برگزاری بود، مواجه شدند.

هیات‌های حاضر در این رویداد سپس به سازمان‌دهندگان نسبت به تاکتیک‌های نیروهای پلیس سر تا پا مسلح اعتراض کرده، بر طبل کوبیدند و بر سر یک ارکستر کلاسیک جوانان که سرود ملی را می‌نواخت فریاد می‌زدند.

در بحبوحه درخواست هیات‌های حاضر برای بیرون کردن نیروهای ویژه سرکوبگر پلیس، رئیس این مراسم با تعلیق این رویداد تا ظهر موافقت کرد.

این جار و جنجال‌ها بر چالش‌های جدی برای تدوین یک قانون اساسی جدید با وجود تفرقه‌ها و اختلافات عمیق در شیلی تاکید دارد؛ تفرقه‌های عمیقی که پس از اعتراضات گسترده آغاز شده در اکتبر ۲۰۱۹ میلادی بر سر نابرابری و نخبه‌سالاری که با واکنش شدید پلیس تشدید شده، شیلی را همچنان گرفتار کرده است.

این هیات قانون اساسی در ماه مه از طریق یک رای‌گیری مردمی تشکیل شد و نامزدهای چپ‌گرا و مستقل که برخی از آنها در این جنبش اعتراضی ریشه دارند، بر این هیات سلطه دارند.

نمایندگان متعهد شده‌اند تا به موضوعاتی چون حقوق مالکیت، استقلال بانک مرکزی و مسائل کاری رسیدگی کنند.

بومیان ماپوچه که در قانون اساسی کنونی شیلی به آنها اشاره‌ای نشده، امیدوارند قانون اساسی جدید به مردمان این قوم حقوق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جدیدی بدهد.

این کمیسیون یک سال فرصت دارد تا با یک کتاب قانونی مشترک و جامع موافق کند، کمیته‌هایی تشکیل دهد و متن جدید قانون اساسی را تدوین کند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح