کد خبر : 70576
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 2 نوامبر 2021 - 12:09
-

زمان حذف ارز 4200 تومانی فرا رسیده است؟

زمان حذف ارز 4200 تومانی فرا رسیده است؟

ایسنا/کرمانشاه بر اساس آنچه که از سوی مجلس و دولت مطرح شده بود، قرار بود کشور در نیمه دوم سال با ارز 4200 تومانی خداحافظی کند و اختصاص این ارز به واردات کالا با هدف جلوگیری از رانت و سواستفاده‌هایی که صورت گرفته، حذف شود. اکنون با گذشت بیش از یک ماه از پایان نیمه اول

زمان حذف ارز 4200 تومانی فرا رسیده است؟

ایسنا/کرمانشاه بر اساس آنچه که از سوی مجلس و دولت مطرح شده بود، قرار بود کشور در نیمه دوم سال با ارز 4200 تومانی خداحافظی کند و اختصاص این ارز به واردات کالا با هدف جلوگیری از رانت و سواستفاده‌هایی که صورت گرفته، حذف شود.

اکنون با گذشت بیش از یک ماه از پایان نیمه اول سال، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و در حالیکه برخی حذف ارز 4200 تومانی را اقدامی اجتناب ناپذیر برای کمک به درمان اقتصاد بیمار ایران می‌دانند، اما برخی عقیده دارند تورمی که بواسطه حذف این ارز به جامعه تحمیل می‌شود نگران کننده است و فعلا مردم کشش این تورم را ندارند.
در این رابطه یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اگرچه ارز 4200 تومانی باید حتما از اقصاد کشور حذف شود، اما اگر همراهی مردم وجود نداشته باشد فعلا زمان مناسبی برای این کار نیست.
دکتر علی حیات‌نیا در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به چند و چون‌هایی که اخیرا درباره حذف ارز 4200 تومانی مطرح است، گفت: این ارز در هر صورت باید از معاملات اقتصادی کشور حذف شود.
وی از تفاوت قیمت قابل توجه بین ارز مرجع و ارز بازار آزاد یاد کرد که باعث ایجاد رانت و سوءاستفاده برای عده ای خاص شده و مردم عادی سود چندانی از آن نمی‌برند.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: اما زمان حذف این ارز بسیار حیاتی است، زیرا قطعا با تورم و افزایش قیمت کالاها همراه خواهد بود.
حیات‌نیا معتقد است، با این شرایط حذف ارز 4200 تومانی باید زمانی صورت بگیرد که سرمایه اجتماعی و همراهی مردم را داشته باشد که فعلا این شرایط فراهم نیست.
وی یادآور شد: از آنجایی که مردم طی سه سال اخیر تورم‌ شدیدی را تجربه کرده اند، بین دولت و مردم فاصله افتاده و همراهی لازم از سوی مردم برای پذیرش این کار اکنون وجود ندارد.
این کارشناس مسائل اقتصادی نکته دیگری که درباره حذف ارز 4200 تومانی مطرح است را لزوم اجرای پلکانی آن دانست و عنوان کرد: اگر این طرح نیز مانند افزایش قیمت بنزین ناگهانی صورت بگیرد، تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد.
حیات‌نیا با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی ابتدا باید برای کالاهایی صورت بگیرد که سهم کمتری در سبد خانوار دارد، یادآور شد: پس از اینکه بازخورد حذف این ارز برای کالاهای اینچنینی ارزیابی شد، سپس باید سراغ کالاهای اساسی برویم.
وی همچنین بر لزوم شفاف بودن منابعی که از حذف ارز 4200 تومانی به دست می‌آید تاکید کرد و گفت: باید دقیقا مشخص شود از محل حذف ارز 4200 تومانی چه میزان منابع به دست می‌آید و این منابع باید برای حمایت از دهک‌های پایین در نظر گرفته شود.
به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، اگر حذف ارز 4200 تومانی بدون برنامه باشد و مشخص نشود منابع حاصل از آن کجا می‌رود، با تبعات جبران ناپذیری برای اقتصاد کشور همراه خواهد بود.
منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح