کد خبر : 68045
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اکتبر 2021 - 12:26
-

سندروم پلی‌کیستیک عاملی مهم در ناباروری/اهمیت اجرای غربالگری تشخیصی

سندروم پلی‌کیستیک عاملی مهم در ناباروری/اهمیت اجرای غربالگری تشخیصی

ایسنا/فارس پژوهشگر گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی استان فارس گفت: سندرم “تخمدان پلی کیستیک” از رایج‌ترین اختلالات اندوکرین و از علل مهم ناباروری محسوب می‌شود که برپایه مطالعات شیوع آن بین زنان در سن باروری در جوامع مختلف بین ۵ تا ۱۸ درصد است. دکتر علی زارعی یکشنبه ۹ آبان در جمع خبرنگاران، ضمن یادآوری اینکه سندرم تخمدان پلی

سندروم پلی‌کیستیک عاملی مهم در ناباروری/اهمیت اجرای غربالگری تشخیصی

ایسنا/فارس پژوهشگر گروه ژنتیک جهاد دانشگاهی استان فارس گفت: سندرم “تخمدان پلی کیستیک” از رایج‌ترین اختلالات اندوکرین و از علل مهم ناباروری محسوب می‌شود که برپایه مطالعات شیوع آن بین زنان در سن باروری در جوامع مختلف بین ۵ تا ۱۸ درصد است.

دکتر علی زارعی یکشنبه ۹ آبان در جمع خبرنگاران، ضمن یادآوری اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک، یک وضعیت رایج است که در آن تخمدان‌ها مقادیر غیر طبیعی از اندروژن ها (هورمون های جنسی مردانه) تولید می کند، حال آنکه میزان این هورمون در خانم‌ها بسیار پائین است، گفت: نام این سندروم به واسطه ایجاد کیست‌های کوچک فراوان در تخمدان است.
وی با یادآوری اینکه تخمک گذاری زمانی رخ می‌دهد که تخمک بالغ از یک تخمدان آزاد می شود و این تخمک توانایی لقاح با اسپرم را دارد، گفت: در برخی موارد، یک خانم شاید میزان کافی از هورمون های مورد نیاز برای تخمک گذاری را نسازد؛ در این حالت، تخمدان می‌تواند کسیت‌های بسیار کوچکی ایجاد کند و این کیست‌ها هورمونی به نام آندروژن، ترشح می‌کنند. بنابراین زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، اغلب دارای سطوح بالایی از آندروژن یا هورمون‌های مردانه هستند.
این متخصص ژنتیک اضافه کرد: علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل، قاعدگی های نامنظم، حادث نشدن قاعدگی یا قاعدگی های خیلی کم، تخمدان هایی که خیلی بزرگ شده یا تعداد زیادی کیست دارند، افزایش موی بدن در نواحی سینه و شکم و کمر، چاقی به خصوص اطراف شکم، آکنه پوستی و ناباروری است.
او با بیان اینکه دلیل واقعی سندرم تخمدان پلی کیستیک دقیقا مشخص نیست، گفت: بسیاری از خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به انسولین مقاومت دارند؛ این نشان می دهد که بدن نمی تواند به خوبی از انسولین استفاده کند. بنابراین سطوح انسولینی که در بدن ساخته می شود ممکن است مسبب افزایش سطوح اندروژنی باشد. البته چاقی نیز می تواند سطوح انسولین را افزایش دهد و علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را بیشتر کند.
زارعی ضمن یادآوری اینکه مطالعات زیادی در زمینه ژن‌های مسبب این اختلال ناباروری در حال انجام است، گفت: با توجه به اینکه برپایه مطالعات، چاقی یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک محسوب می‌شود، شخصا سال ۲۰۱۴ مطالعه‌ای را روی ژن “واسپین” که یکی از آنزیم های ترشح شده از بافت چربی‌ست، انجام دادم که نتایج قابل تاملی داشت.
او در خصوص نتایج این مطالعه گفت: براساس مطالعات مشخص شد که نوع ژنوتیپ (ژنتیک) افراد در معرض خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تاثیر گذار است؛ به عنوان مثال افرادی که “آلل A” برای چند شکلی ژن واسپین (rs۲۲۳۶۲۴۲) دارند، ریسک ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در آن‌ها و در مقایسه با “آلل T” کمتر است؛ از طرفی این مطالعه نشان داد که ژن های مرتبط با وضعیت چاقی به طور مستقیمی در ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و نا باروری تاثیر دارد.
این پژوهشگر عضو جهاددانشگاهی استان فارس گفت: سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان ایرانی به شمار می‌رود و علائم این بیماری در سنین پایین تر بروز دارد و اگر به آنها توجه نشود، می‌تواند به ناباروری فرد در سنین تولید مثل منجر شود.
زارعی خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل افزایش استفاده از غذاهای چرب و فست فودها، شاخص توده بدن در دختران دبیرستانی افزایش چشمگیری داشته و این امر مسبب چاقی در افراد، خصوصا بانوان محسوب می‌شود، چاقی نیز همانگونه که تاکید شد، یکی از ریسک فاکتورهای مهم در ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.
عضو گروه ژنتیک جهاددانشگاهی استان فارس در خصوص سایر ریسک‌فاکتورها، ضمن یادآوری اینکه دخانیات هم بر ابتلا به این سندروم تاثیر دارد، گفت: مصرف دخانیات می توانند ریسک ابتلا به این اختلال ناباروری را به دلیل اثرات سمی بر تخمدان ها، افزایش دهد.
زارعی با یادآوری اینکه دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور، از روند رو به رشد مصرف دخانیات بین جامعه زنان در سال ۱۴۰۰ را هشدار داده بود، این موضوع را عاملی اثرگذار بر بروز اختلالات ناباروری دانست و گفت: با توجه به بار سنگین و تاثیر قابل توجهی که سندرم تخمدان پلی کیستیک در باروری و بهداشت عمومی زنان ایرانی دارد، برای کاستن از ریسک ابتلا به این اختلال، باید یافتن روش های غربالگری در برنامه مسئولان و دستگاه‌های متولی امر بهداشتی و درمانی کشور قرار گیرد.
منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح