کد خبر : 164478
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 دسامبر 2021 - 15:21
-

سنگینی سایه سنت بر سر تئاتر کودک

سنگینی سایه سنت بر سر تئاتر کودک

ایسنا/اصفهان یک نمایشنامه‌نویس، با بیان تاریخچه کوتاهی درباره نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان، یادآور شد که امروزه در دنیا، تئاتر کودکان و نوجوان با شیوه تعاملی و خلاقانه پیش می‌رود اما در ایران هنوز زیرساخت‌های این تئاتر سبک و سیاق سنتی دارد. شهرام کرمی، مدرس و کارگردان تئاتر، در اولین کارگاه آنلاین آموزشی نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان

سنگینی سایه سنت بر سر تئاتر کودک

ایسنا/اصفهان یک نمایشنامه‌نویس، با بیان تاریخچه کوتاهی درباره نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان، یادآور شد که امروزه در دنیا، تئاتر کودکان و نوجوان با شیوه تعاملی و خلاقانه پیش می‌رود اما در ایران هنوز زیرساخت‌های این تئاتر سبک و سیاق سنتی دارد.

شهرام کرمی، مدرس و کارگردان تئاتر، در اولین کارگاه آنلاین آموزشی نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان «بادکنک طلایی» که با محوریت ایده و داستان، از سوی اداره توسعه فرهنگ شهروندی وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، با تأکید بر تفاوت و پیچیدگی نمایشنامه کودک نسبت به نمایشنامه بزرگ‌سالان اظهار کرد: شاید نوشتن نمایشنامه کودک و نوجوان ساده به نظر برسد، اما ورود به عرصه نوشتاری نمایشنامه کودک و نوجوان دشوار است چراکه هم نیازمند مهارت اندوزی و هم دارای پیچیدگی‌های فنی است.

وی قدمت هنر تئاتر را بسیار کهن دانست و گفت: قدیمی‌ترین تئاتری که نمایشنامه آن به دست ما رسیده، اثر سوفوکل است که به پنج قرن پیش از میلاد برمی‌گردد. برخلاف تئاتر بزرگ‌سالان، تئاتر کودک و نوجوان نوپاست و به دو قرن گذشته برمی‌گردد. اواخر قرن ۱۹ میلادی را می‌توان آغاز شکل‌گیری تئاترهای دوره‌گردی با مضامین سرگرمی برای کودکان در نظر گرفت.

این نمایشنامه‌نویس، خاستگاه تئاتر کودک و نوجوان را اروپا معرفی کرد و یادآور شد: تئاتر کودک و نوجوان در پی شکل‌گیری و گسترش «رمان» ظهور یافت. رمان «دون کیشوت» اثر سروانتس، سرآغاز مهمی در پدیده رمان شد و به دنبال آن خلق رمان‌هایی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفت.

وی تصریح کرد: رمان «آلیس در سرزمین عجایب» در سال ۱۸۶۵ را نخستین رمان اختصاصی نوجوانان می‌دانند اما در این زمان هم هنوز ادبیات جدی برای کودکان مطرح نبود.

این کارشناس نمایشنامه‌نویسی و تئاتر به آثاری از جک لندن، مارک تواین، چارلز دیکنز در قرن نوزدهم اشاره کرد و ادامه داد: در ابتدای قرن بیستم با توسعه آثار ادبی در حوزه نوجوان تئاتر کودک و نوجوان شکل گرفت. در ایران نیز پدیده تئاتر کودک و نوجوان به اجرای تئاتر در مهدکودک توسط جبار باغچه بان برمی‌گردد.

کرمی خاطرنشان کرد: نخستین نمایشنامه کودک و نوجوان منتشرشده در ایران مربوط به ۷۰ سال گذشته است و با شکل‌گیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در دهه چهل خورشیدی، تئاتر کودک و نوجوان تجلی یافت.

وی با بیان اینکه از دهه چهل تاکنون نمایشنامه‌نویسی و تئاتر کودک و نوجوان در ایران افت‌وخیزهایی را طی کرده، افزود: در بسیاری از موارد تئاتر کودک و نوجوان در ایران جنبه اجرایی داشته، به‌طوری‌که یا نمایشنامه‌ای از آن در دست نیست و یا از فقر محتوا رنج می‌برد.

این مدرس، در ادامه، برخی از چهره‌های شاخص ادبیات کودک و نوجوان در ایران را معرفی کرد و گفت: داوود کیانیان، منصور خلج، حسن دولت‌آبادی، رضا بابک و مرضیه برومند از پیشکسوتان عرصه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی کودک محسوب می‌شوند.

کرمی با تأکید بر اینکه نمایشنامه کودکان و نوجوان باید به سرگرمی، تفریح، آموزش و اندیشه هم‌راستای هم بپردازد، تصریح کرد: نگاه تک بعدی به نمایشنامه و تئاتر کودک و نوجوان خطاست و باید در این‌گونه ادبی، تمام وجوه از سرگرمی گرفته تا آموزش، مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، وی توضیح داد: نمایشنامه بنیاد و پایه تئاتر است و ضرورت خلق یک نمایشنامه، کسب اصول نگارش همراه قریحه ذاتی با چاشنی خلاقیت و تخیل است. خواندن منابع ادبی، مذهبی، اسطوره‌ها و داستان‌های پریان نیز می‌تواند الهام‌بخش نمایشنامه شود؛ البته مقوله الهام با کپی‌برداری صرف متفاوت است.

این نمایشنامه‌نویس خطاب به دوستداران نمایشنامه‌نویسی گفت: منابع تاریخی را مرور کنید اما تحت تأثیر احساسات، به نگارش نمایشنامه دست نزنید. سعی کنید طوری پلات نمایشنامه را طرح‌ریزی کنید که برای آیندگان هم ماندنی و خواندنی شود. در نمایشنامه کودک و نوجوان از دیالوگ‌نویسی پرهیز کنید، حتماً پلات را بر روی کاغذ بیاورید، بر اساس آن پیش بروید و هیچ‌گاه در نوشتن عجله نکنید.

کرمی در بخش دیگر به تفاوت قوه تخیل و فانتزی پرداخت و یادآور شد: قوه تخیل با واقعیت می‌تواند مرتبط باشد چه‌بسا انسان در تخیل پرواز را دنبال کرد و به آن دست‌یافت اما این نکته را فراموش نباید کرد که فانتزی هیچ جایگاهی در عالم واقعیت ندارد.

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس با بیان اینکه شخصیت‌پردازی در نمایشنامه‌نویسی یک اصل مهم است، خاطرنشان کرد: امروزه تئاتر کودکان و نوجوان با شیوه تعاملی و خلاقانه در دنیا پیش می‌رود و این در حالی است که هنوز زیرساخت‌های تئاتر و نمایشنامه کودک و نوجوان ایران همان سبک و سیاق سنتی را دارد.

کرمی بر هماهنگی عین و ذهن در نگارش نمایشنامه کودک و نوجوان نیز تأکید کرد و گفت: باید اطمینان حاصل کرد که ایده‌ها را از طریق واژه‌ها به ذهن مخاطب منتقل می‌شود.

وی، نمایشنامه‌نویسی کودکان و نوجوانان را یک ژانر پیچیده و ظریف دانست چراکه نمایشنامه دشوارترین گونه ادبیات است و نمایشنامه کودک و نوجوان هم مشکل‌ترین گونه نمایشنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح