کد خبر : 98312
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 نوامبر 2021 - 20:11
-

سهم ما از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است

سهم ما از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است

عکس از آرشیو است ایسنا/خراسان رضوی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: علی‌رغم همه‌ ظرفیت‌هایی که در کشور در زمینه تولید زعفران داریم، از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران، سهم ما کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است. اولین روز از ششمین همایش ملی زعفران امروز، ۲۶ آبان ماه، با حضور مسئولان کشوری، استانی و جمعی

سهم ما از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: علی‌رغم همه‌ ظرفیت‌هایی که در کشور در زمینه تولید زعفران داریم، از بازار ۸ میلیارد دلاری زعفران، سهم ما کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است.

اولین روز از ششمین همایش ملی زعفران امروز، ۲۶ آبان ماه، با حضور مسئولان کشوری، استانی و جمعی از مسئولان شهرستان و اساتید حوزه‌های مختلف به میزبانی دانشگاه گناباد برگزار شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این همایش عنوان کرد: گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است که از این میزان سهم ایران کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است.

محمد مهدی برومندی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه زعفران با آن مواجه هستیم، افزایش تولید از طریق افزایش سطح زیر کشت است و ما در این سال‌ها تولید در واحد سطح را افزایش نداده‌ایم بلکه بیشتر سطح زیر کشت را افزایش دادیم که این مورد مهم باید آسیب‌شناسی و حل‌ و فصل شود.

وی افزود: ما باید تولید در واحد سطح را افزایش دهیم و متناسب با آن به سمت تکمیل زنجیره و جلوگیری از خام‌فروشی پیش برویم و توسعه‌ صادرات در بازارهای جهانی هدف نهایی ما باشد.

برومندی خاطرنشان کرد: در حوزه زعفران صادرات عمده فله یکی از گرفتاری‌های ماست. همچنین ناتوانی کشاورز حتی در جهت بیمه کردن، آشنا نبودن بسیاری از کشورها با زعفران ایران و… که این موارد باید آسیب‌شناسی شود و حتی باید به سمتی برویم که مزارع کشاورزی ما شناسنامه‌دار شوند، چرا که سیاست‌ها در حوزه جهانی تغییر کرده و جامعه‌ جهانی از ما گواهی تولید ارگانیک می‌خواهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، شکل‌گیری شورای قیمت‌گذاری را یکی از کارهای بسیار خوب در حوزه کشاورزی دانست و گفت: در این شورای قیمت‌گذاری یک کشاورز خبره یک حق رای دارد. وزیر اقتصاد هم یک حق رأی دارد و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم یک حق رای دارد و این معنایش حضور مردم، تشکل‌ها، تولیدکنندگان و بهره‌برداران در تصمیم‌گیری‌هاست.

وی بیان کرد: با شکل‌گیری شورای قیمت‌گذاری، شاهد هستیم که سال جاری روند قیمت‌گذاری‌ها یک روند رو به رشد و متناسب با هزینه‌کردهای کشاورزان و بهره‌برداران است.

برومندی افزود: در شورای قیمت‌گذاری برای قیمت‌گذاری که برای زعفران انجام شد، چند اتفاق افتاد. یکی اینکه یک منابعی را با دستور آقای وزیر گذاشتیم که تا آخر پای زعفران کاران کشور بایستیم با حمایت از زعفران کاران اجازه ندادیم بازار زعفران دچار مشکل شود و یا مشکلات قبلی بعضا تکرار شوند.

وی یادآور شد: یکی از نیازهای حوزه زعفران که به آن اشاره شد ضرورت وجود یک صندوق حمایتی است که از طرف قانونگذار به ما تکلیف شده است که در بخش باغبانی کشور باید ۱۴ صندوق محصولی داشته باشیم که یکی از این محصولات زعفران است.

وی بیان کرد: برای نخستین بار از محل یارانه که به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد، ۲۰ میلیارد تومان تحت عنوان سهم کشاورز برای این صندوق اختصاص دادیم و در حال انجام ساز و کار لازم برای راه‌اندازی این صندوق هستیم.

برومندی تأکید کرد: استفاده درست از منابع، بهره‌وری بالا، ارتقاء کیفیت محصول، استانداردسازی محصولات، ایجاد بازارهای جدید، توسعه‌ تحقیقات، بازاریابی، تنوع‌بخشی فرآورده‌ها به خصوص در حوزه‌های دارویی، عطرسازی، آرایشی و بهداشتی از جمله نکاتی است که در حوزه‌ زعفران باید به آن بپردازیم.

تولید غذا یعنی تولید قدرت و تولید قدرت زمینه‌ساز امنیت است

وی در ادامه به معضلات و مشکلات بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و توضیح داد: کشور ما علی‌رغم اینکه دارای اقلیم‌های متفاوتی است اما جزء مناطق خشک و نیمه خشک در جهان هستیم و آب به عنوان مهمترین محدودیت در بخش کشاورزی ما یک اصل پذیرفته شده است.

وی افزود: متوسط بارندگی ما در کشور کمتر از ۲۴۰ میلی‌متر است و تبخیر در کشور ما یک مسئله بسیار مهم و جدی است به طوری که مثلا در خراسان رضوی که حدود ۲۱ میلیارد متر مکعب بارش و منابع آبی دارد، بیش از ۱۵ الی ۱۶ میلیارد آن تبخیر می‌شود که مسئله بسیار مهم و جدی در بخش کشاورزی است.

برومندی گفت: کشاورزی و بخش کشاورزی در کشور ما ضامن امنیت ملی است، تولید غذا یعنی تولید قدرت و تولید قدرت زمینه‌ساز امنیت، بازدارندگی و برتری است.

وی تصریح کرد: ما در کشور سال‌هاست که با جنگ اقتصادی مواجه هستیم، جنگی بسیار سخت که به مراتب سخت تر از جنگی است که در ۸ سال دفاع مقدس تجربه کردیم، چرا که در جنگ اقتصادی هدف دشمن، سفره‌های مردم است و وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان امید مردم و سفره‌دار مردم هستند و علی‌رغم تمام سختی‌ها، فشارها، کمبود منابع و… مفتخریم که علاوه بر تأمین امنیت غذایی کشور به سایر بخش‌ها هم کمک کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: سال ۹۹ در بخش کشاورزی، کشور ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است که بیش از ۳.۲ میلیارد دلار آن مربوط به بخش باغبانی بوده است.

سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات یک قلم موز شده است

برومندی همچنین به ظرفیت‌های کشور در زمینه تولید محصولات باغبانی اشاره کرد و گفت: در حوزه باغبانی در تولید همه‌ میوه‌ها به جز چند میوه گرمسیری علاوه بر خودکفایی و تأمین نیاز داخلی، صادرات هم داریم.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات یک قلم موز شده است، همچنین برای خرید چند میوه گرمسیری از جمله انبه، موز و نارگیل، بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان پول از کشور خارج شده است، در صورتی که در بعضی نقاط کشور ظرفیت بسیار خوبی برای تولید این میوه‌ها داریم.

وی در ادامه گفت: در بودجه ۱۴۰۰ علی‌رغم اینکه دولت دچار کسری بودجه است ولی برای نخستین بار گفته شد که بودجه رنگ و بوی کشاورزی گرفته است و در این زمینه تلاش زیادی کردیم.

در کشور یک میلیون هکتار باغ فرسوده داریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در کشور ۳ میلیون هکتار باغ داریم و در قانون بودجه یک ردیف بودجه به نام اصلاح، احیاء و نوسازی باغات کشور داریم که در این بخش با کمک‌های فنی و تسهیلات ارزان قیمت به باغدار و کشاورز کمک می‌کنیم که باغش را اصلاح کند.

وی افزود: تخصیص بودجه برای این امر در سال ۹۶ صفر بود، در سال ۹۷ ، ۱۰ میلیارد تومان، در سال ۹۸، صفر و در سال ۹۹، ۱۷ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ با کمک مجلس شورای اسلامی، این بودجه را به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

وی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون هکتار باغ فرسوده در کل کشور داریم که نیازمند اصلاح و احیا هستند خاطرنشان کرد: انتظار داریم که نمایندگان سال آینده بودجه اختصاصی به این بخش را چند برابر کنند.

برومند در ادامه به تنظیم سند توسعه برای بخش باغبانی کشور اشاره و بیان کرد: ما در دوره جدید برای توسعه باغبانی کشور در حال تنظیم یک سند توسعه هستیم که در این سند توسعه، یک باردیگر استان‌های کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر اساس آن برای مناطق مختلف ظرفیت‌ سنجی شده و مواردی از جمله سهم محصولات مختلف از منابع آبی و… را مشخص کنیم.

وی افزود: وزارت کشاورزی به تنهایی قادر به عملیاتی کردن این موضوع نیست و همه‌ بخش‌های کشور باید پای کار بیایند و کار وزارت جهاد کشاورزی باید فقط سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری باشد.

وی تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی نباید رقیب بخش خصوصی باشد بلکه تشکل‌ها و بخش خصوصی حتما باید رکن اصلی اجرای این برنامه‌ها باشند.

گفتنی است ششمین همایش ملی زعفران ۲۶ و ۲۷ آبان ماه در شهرستان گناباد و به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد در حال برگزاری است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح