کد خبر : 184116
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 ژانویه 2022 - 17:00
-

سیری در چند کتاب مرتبط با حاج قاسم سلیمانی

سیری در چند کتاب مرتبط با حاج قاسم سلیمانی

تا کنون آثار مکتوب متعددی پیرامون سیره و زندگی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به چاپ رسیده است که در این گزارش به معرفی ۱۳ اثر شاخص آن خواهیم پرداخت. به گزارش ایسنا، سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی از فرماندهان بزرگ دفاع‌مقدس، حساسیت ویژه‌ای به مطالعه و کتابخوانی داشت. کتابخوانی، یکی از دغدغه‌های مهم شهیدسلیمانی به

سیری در چند کتاب مرتبط با حاج قاسم سلیمانی

تا کنون آثار مکتوب متعددی پیرامون سیره و زندگی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به چاپ رسیده است که در این گزارش به معرفی ۱۳ اثر شاخص آن خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا، سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی از فرماندهان بزرگ دفاع‌مقدس، حساسیت ویژه‌ای به مطالعه و کتابخوانی داشت. کتابخوانی، یکی از دغدغه‌های مهم شهیدسلیمانی به حساب می‌آمد و ایشان اهل مطالعه و ترویج‌دهنده کتابخوانی بود. سردار سلیمانی مرتب و منظم کتاب‌های تاریخی، اخلاقی، دینی و تفسیری و کتاب‌های حوزه تاریخ شفاهی جنگ را می‌خواند و با یادداشت‌ها و تقریظ‌هایش گاه باعث معرفی و رونق فروش این آثار و مطالعه آن کتاب‌ها می‌شد.

اکنون که دو سال از شهادت این اسطوره مقاومت می‌گذرد، مروری بر آثار منتشر شده پیرامون زندگی سپهبهد شهید حاج قاسم سلیمانی خواهیم داشت.

کتاب نخست: «حاج‌ قاسمی که من می‌شناسم»

در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، کتاب «حاج‌ قاسمی که من می‌شناسم» اثر حجت‌الاسلام علی شیرازی با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در  استانبول و مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر شد. این کتاب با ترجمه آیکوت پازارباشی در ۱۷۶ صفحه و شمارگان یک هزار از سوی انتشارات «فتا» ترکیه به چاپ رسیده است.

در  پشت جلد این کتاب، آمده است: حجت‌الاسلام علی شیرازی سال ۱۳۸۱ به عنوان مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در نیروی دریایی سپاه پاسداران منصوب شد. ارتباط او با سردار سلیمانی در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدا و خاطرات جنگ ادامه یافت. شهریور سال ۱۳۹۰ به خواست سردار سلیمانی، علی شیرازی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس شد. علی شیرازی ۸ سال در این سمت به همراه سردار سلیمانی انجام وظیفه کرد. به گفته او، در این ۸ سال همانند روزهای جنگ خود را سرباز سردار سلیمانی می‌دانست. هر یک از دوستان و همراهان بی‌شمار شهید بزرگ سردار سلیمانی دیدگاه خاص خود را در مورد او دارند. حجت‌الاسلام شیرازی در این کتاب از «رفاقت سی و هشت ساله خود با او» می‌گوید.

کتاب دوم: «سیمای سلیمانی»

کتاب «سیمای سلیمانی» مجموعه خاطراتی از زندگی سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در انتشارات خط‌ مقدم به چاپ رسید.تبیین مکتب و عظمت وجودی سردار سلیمانی کتاب‌های گوناگونی می‌طلبد. نگارش «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» با همین نگاه از سوی حجت‌الاسلام علی شیرازی رقم خورد و خاطرات شخصی وی از سردار سلیمانی نیز در کتاب «حاج‌قاسمی که من می‌شناسم» از همین نشر در دسترس است.کتاب پیش‌رو «سیمای سلیمانی» در ادامۀ همان بناست تا ما را با ویژگی‌های شهید بزرگ جبهۀ مقاومت «از زبان دیگران» آشنا کند.

کتاب سوم: «داغ دل رُبا»

«داغ دل رُبا» به تشییع شهید سردار قاسم سلیمانی در دی ماه ۹۸ در شهرهای مختلف کشور می‌پردازد و مخاطب را با خود در این سفرها همراه می‌کند. میثم امیری  در این کتاب سعی کرده است تا همه مخاطبان را با خود تا پایان کتاب نگه دارد و انگار که مخاطب  در آن لحظات حضور دارد.

سردار، پنج روز از اهواز تا کرمان، روی دست ایرانیان بود؛ دست‌های گرم و پینه‌بسته؛ دست‌های ظریف و ورزیده؛ دست‌های پرچروک و کودکانه. این دست‌ها ـ دست‌های همه ملت ایران ـ حلقه و پروانه شد. سردار، در کانون این حلقه بود. حلقه، مهر دید و مهر ریخت؛ غم دید و گریه کرد؛ شعر خواند و دندان سایید؛ لبخند زد و حماسه سرود؛ داغ دید… و داغ دید.»

این کتاب در ۱۹۶ صفحه از سوی انتشارات خط مقدم به چاپ رسیده است.

کتاب سوم:نسخه زبان کُردی کتاب «صبح شام»

صبح شام» روایتی دیپلماتیک از بحران سوریه است، روایتی که به دلیل نقش محوری ایران در آن جایگاهی برجسته میان روایت دیپلمات‌ها و مقامات کشورهای دیگر از وقایع سوریه خواهد داشت.

در بخشی از این کتاب آمده است: «در خصوص فوعه و کفریا، دو منطقه شیعه نشین که در محاصره مسلحین بودند، تروریست‌ها برنامه ریزی کرده بودند که وقتی وارد شدند، زنان و دختران را به غنیمت بگیرند و مردان را بکشند. فراموش نمی‌کنم که سردار سلیمانی همیشه از موضوع فوعه و کفریا نگرانی داشت و دائماً در حال برنامه ریزی و مشورت با مقامات سوریه برای آزادسازی این منطقه و مردم مظلوم آن بود؛ و سرانجام هم طرح‌هایش منجر به آزادی مردم دربند این مناطق شد.برای نجات مردم این دو منطقه، که بیش از ۸۰۰ روز در محاصره بودند، کارهای مختلفی انجام شد. عملیات به گونه‌ای طراحی شد که تروریست‌ها نتوانند کمترین فرصت را برای چپاول و تعدی به زن‌ها و بچه‌ها پیدا کنند. این کار با روش‌های خیلی پیچیده طراحی و سازماندهی شد، به شکلی که تروریست‌ها را دچار گیجی و سرگشتگی کرد.»

کتاب چهارم: «اسرار سلیمانی»

در کتاب «اسرار سلیمانی» مقالات جمعی از صاحب‌نظران درباره شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گردآوری شده به کوشش «احد کریم‌خانی» است.این اثر  دربردارنده مقالاتی از علی‌اکبر ولایتی، حسین سلامی، محسن رضایی، حسین امیرعبدالهیان، سعدالله زارعی، یدالله جوانی، محمد صادق خرازی، عبدالله علی‌عسگری و چند تن دیگر است. این اثر را انتشارات خط مقدم در ۴۷۲ صفحه به چاپ رسانده است.

در پشت جلد می‌خوانیم:«اسرار سلیمانی همچنان ناگشوده است و به این سادگی فاش نمی‌شود. اما این کتاب گزارشی از روش و سبک تفکر و عمل سردار حاج قاسم سلیمانی است. این گزارش توسط جمعی از فرماندهان و مدیران صاحب منصب جمهوری اسلامی ارائه شده است. آنان سال‌ها پیدا و پنهان، دور و نزدیک، با سردار شهید همکاری کرده‌اند».

کتاب پنجم: «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»

گفتن و شنیدن از شهید حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادت این سردار رشید، برای خیلی‌ها به یک موضوع مهم تبدیل شده‌ است. کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» که به تازگی منتشر شده است از آن کتاب‌ها است که می‌تواند اطلاعات خوب و مستندی را به مخاطب ارائه بدهد.

بخشی از این کتاب می‌خوانیم:«عظمت سردار سلیمانی و شکوه مکتب سلیمانی، به اخلاص او بود. مظهر معنویت آن شهید بزرگوار، در درجه­‌ی‌ اول، اخلاص او بود. کاری به مدح مردم نداشت. دنبال این بود که خدا از او چه می‌خواهد. دیگران ببینند، نبینند، بدانند، ندانند، تمجید کنند، خوش­شان بیاید، خیلی مهم نبود. این اثر را انتشارات خط مقدم به چاپ رسانده است.

کتاب ششم:«من قاسم سلیمانی هستم» (ویژه کودکان)

کودکان زیادی در شهادت حاج قاسم سلیمانی غمگین شدند و نسبت به جنایت آمریکایی‌ها به خشم آمدند و بی‌تردید کودکان امروز که آینده‌سازان آینده خواهند بود این جنایت را فراموش نخواهند کرد.

کتاب من قاسم سلیمانی هستم روایتگر مراحل مختلف زندگی شهید از تولد تا شهادت برای آینده‌سازان این مرزوبوم است. انتشارات  «مبشر» این کتاب را به چاپ رسانده است.

کتاب هفتم: «این مرد پایان ندارد»

مخاطب در این کتاب از فرمانده جبهه مقاومت خاطراتی را می‌خواند که تعدادی از آن‌ها برای اولین بار منتشر می‌شوند. نگارنده تلاش کرده است مطالب کتاب به‌گونه‌ای سامان یابد تا خواننده مکتب شهید قاسم سلیمانی را بیشتر بشناسد. ویژگی منحصربه‌فرد این کتاب تصاویر رنگی منتشرنشده از حاج قاسم است. «راه بهشت» ناشر این اثر است.

کتاب هشتم: «سلیمانی عزیز»

کتاب سلیمانی عزیز حاوی خاطراتی متفاوت و خوانده‌ نشده از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از کرمان تا کرملین، از جنگ با آمریکایی‌ها در نجف تا نبرد با داعش در شهر محاصره‌شده آمرلی، از عمو قاسم فرزندان شهدای مدافع حرم تا ژنرال سلیمانی دلهره‌آور اوباما. «حماسه یاران» این کتاب را به چاپ رسانده است.

کتاب نهم: «شرح دلبری»

شرح دلبری نگاهی گذرا به وصیت‌نامه حاج قاسم که منشور عشق و دلدادگی و انسانیت است و با گریز به اندیشه‌های والای او روزنه‌ای برای فهم بهتر آن و اعتلای مکتب سلیمانی است.
«موسسه جوانان آستان قدس رضوی» این کتاب را منتشر کرده است.

کتاب دهم: «عمو قاسم» (ویژه کودکان)

کتاب عموم قاسم با انتخاب هدفمند ۲۰ داستان کودک را با زوایایی از شخصیت حاج قاسم آشنا می‌کند و برای نهادینه‌سازی پیام هر داستان تمرینی ذیل آن طراحی‌شده تا مخاطب را به تفکر برانگیزد و الگو گیری از سردار را نهادینه کند. تصویرسازی جداگانه برای هر داستان بر جذابیت کتاب افزوده است. «کتابک» ناشر این اثر است.

کتاب یازدهم: «مالک اشتر»

امیرالمؤمنین در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه توصیه‌های مهم به فرمانده سپاه خود مالک اشتر نمود. این توصیه‌ها محدود به زمان و مکان خاصی نبود. در زمان ما مالک اشتر دیگری پا به عرصه نهاد و توصیه‌های مولای متقیان را عملی کرده. کتاب مالک زمان مشتمل بر ۵۰ داستان زیبا و تطبیقی از زندگی و مجاهدت‌های سرداران رشید اسلام، مالک اشتر و حاج قاسم سلیمانی است.
این اثیر توسط انتشارات ابراهیم هادی روانه بازار شده است.

کتاب دوازدهم: «متولد مارس»

متولد مارس روایتی از خاطرات دوستان هم‌رزمان و نزدیکان حاج قاسم سلیمانی است. این خاطرات از تحولات سوریه، عراق تا شهادت و همچنین درباره خلق‌وخوی این شهید بزرگوار و شیوه زندگی اوست که به‌صورت مصاحبه جمع‌آوری‌شده است. ناشر این کتاب انتشارات «یا زهرا» است.

کتاب سیزدهم: «آورتین»

آورتین فقط اسم یک روستایی دورافتاده در اطراف کرمان نیست. آورتین یادآور حماسه ایستادگی و مبارزه حاج قاسم در برابر مردانی است که امنیت و آرامش مردم را هدف گرفته بودند. داستان یک جنگ نابرابر باکسانی که از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کردند. این کتاب را انتشارات «ستارگان درخشان» منتشر کرده است.

سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت صبح روز جمعه ۱۳دی‌ماه سال ۹۸ در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح