کد خبر : 120169
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 نوامبر 2021 - 22:25
-

شادمانی؛ گمشده انسان معاصر

شادمانی؛ گمشده انسان معاصر

ایسنا/خراسان رضوی شادمانی، گمشده انسان معاصر، بنیادی‌ترین مفهوم در روانشناسی مثبت‌گرا است. انسان‌ها بنا بر سرشت و ماهیت وجودی خویش همواره از افسرده بودن گریزان‌اند و دوست دارند به سوی شاد بودن و شاد زندگی کردن در حرکت باشند. احساس نشاط یا بهزیستی از آغاز تمدن انسانی یکی از نیازهای اساسی نوع بشر در تمامی فرهنگ‌ها به شمار

شادمانی؛ گمشده انسان معاصر

ایسنا/خراسان رضوی شادمانی، گمشده انسان معاصر، بنیادی‌ترین مفهوم در روانشناسی مثبت‌گرا است. انسان‌ها بنا بر سرشت و ماهیت وجودی خویش همواره از افسرده بودن گریزان‌اند و دوست دارند به سوی شاد بودن و شاد زندگی کردن در حرکت باشند. احساس نشاط یا بهزیستی از آغاز تمدن انسانی یکی از نیازهای اساسی نوع بشر در تمامی فرهنگ‌ها به شمار رفته است.

استنباط بشر نیز از غایت زندگی، رسیدن به شادمانی بوده است. با وجود این؛ در طول تاریخ درک بشر از نشاط متفاوت بوده است و تلاش‌های بسیاری برای فهم و تعریف نشاط انجام گرفته که این مفهوم را در ظرف زمان و مکان دگرگون کرده است. در مجموعه ادبیات نظری، نشاط عمدتاً به معنای عاطفه مثبت، رضایت از زندگی و نبود عاطفه منفی تعریف شده است.  در واقع احساس نشاط یکی از ابعاد سلامت روان و عواطف مثبت است که در مقابل احساسات منفی از قبیل افسردگی، اندوه و یأس قرار می‌گیرد.

جامع‌ترین و در عین حال عملیاتی‌ترین تعریف شادمانی اینگونه تعریف شده است. شادمانی به قضاوت فرد از درجه با میزان مطلوبیت کیفیت کل زندگی اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر شادمانی به این معنا است که فـرد چقدر زنـدگـی خود را دوست دارد.

تحقیقاتی که توسط دانشمندان علوم اجتماعی انجام گرفته نشان می‌دهد حالت‌های عاطفی مثبت از جمله احساس نشاط بر سلامت افراد تأثیر بسزایی دارد. در تحقیقات مشخص شده است که احساسات مثبت موجب افزایش انعطاف‌پذیری جسمی، روانی و تفکر خلاقانه‌تر می‌شود.  احساس نشاط موجب ایجاد انرژی، شور، حرکت و پویایی در جامعه می‌شود، افراد را برای زندگی بهتر آماده می‌کند و به دلیل ویژگی مسری بودن آن بستگی‌های فرد را با محیط افزایش می‌دهد. احساس شادکامی همچون سپری می‌تواند آدمی را در برابر مشکلات محافظت نموده و سلامت او را تضمین کند. همچنین افراد شاد تمایل بیشتری به سالم رفتار کردن دارند و به احتمال زیاد از رفتارهای ناسالم دوری می‌کنند.

اما امروزه با وجود ماشینی شدن زندگی و پیشرفت در زمینه فناوری و تأمین آسایش، نه تنها احساس بهزیستی و نشاط افزایش نیافته بلکه تنش‌های فکری و شرایط محیطی به کاهش احساس نشاط منجر شده است و این امر سلامت گروه‌های مختلف جامعه را به خطر می‌اندازد.

در یک پژوهش فراتحلیلی، مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی افراد شاد را عاطفه مثبت و عزت نفس گزارش کرده‌اند.  همچنین صاحبنظران روان‌شناسی شادی، عزت نفس را جزء جدایی‌ناپذیر شادی و نشاط می‌داند. علاوه بر این، اغلب روان‌شناسان انسان‌گرای سده اخیر، نظیر مازلو، راجرز و کلارک نیز مزایا و اهمیت زیادی برای عزت نفس بالا قائل شده‌اند و یکی از شاخص‌های سلامت روانی و ویژگی‌های افراد برخوردار از عزت نفس بالا را داشتن نگرش مثبت و احساس شادی و لذت از زندگی برشمرده‌اند

بر همین مبنا از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد در  نگاه سازمان ملل برای تعیین سطح توسعه یافتگی کشورها متغیرهای نشاط یا شادکامی امید به آینده خشنودی و رضایت افراد به عنوان  یک  متغییر کلیدی وارد محاسبات شده است. اگر جامعه‌ای می‌خواهد توسعه و پیشرفت کند و  به آرمان انسانی خود برسد لازمه آن داشتن شهروندانی با  نشاط و  شاداب است و زمانی می‌توان  به کمال نشاط اجتماعی رسید که تمامی آحاد مردم  با  نشاط و  شاداب  باشند. با نشاط اجتماعی می‌توان به  اهداف اجتماعی  سیاسی، فرهنگی و…  دست  یافت.

عوامل موثر بر  شادمانی چیست؟

مطالعات مختلـف نشان می‌دهد کـه ابعاد شخصیتی افـراد بـر شادمانی آن‌ها تأثیر زیادی دارد. به نظر برخی از کارشناسان، دو بعد شخصیت انسان در تعیین میزان شادمانی از اهمیـت بیشتری برخوردارند. یکی از این دو بعـد برونگرایی و آرامــش  و دیگـری را درونگرایی و عصبانیت می‌نامند. صاحبنظران معتقدند اکثر مردم شخصیتی تک بعدی و افراطی ندارند، یعنی فرد طبیعـی نـه کـاملاً درونگراسـت و نه کسی اســت کـه کـاملاً خونسـرد است. بـا ایـن حـال، آرام و نــه کـاملاً خشن و عصبانی است.  شخصیت بسیاری از افراد در یک بعد نسبت به بعد دیگر پیشرفته‌تر است.

عزت نفس

عزت نفس نیز یکی از عواملی است که بر میزان شـادمانی افـراد تـأثیر زیادی دارد. دانشمندان عــزت نفــس را اساسی‌ترین عامل شادمانی می‌دانند و  گزارش کرده‌اند  که عزت نفس یکـی از مـهم‌ترین پیشبینی کننده‌های شـادی است. اهمیت عزت نفس در ایجاد شادمانی به حدی است که برخـی پژوهشگران روانشناســی شـادی، آن را جزء جدایی ناپذیــر شـادمانی می‌داننـد.

سرمایه‌های اجتماعی

یکـی از مفـاهیمی کـه در سال‌های اخیر وارد حـوزه علوم اقتصادی شده است، مفهوم «ســرمایه اجتمـاعی» اسـت. دانشمندان سرمایه اجتماعی یا همبسـتگی اجتماعی را چگونگی شـبکه روابـط اجتمـاعی دوسـتی‌ها، احسـاس کنـترل شـخصی و اعتماد اجتماعی می‌داند. به عقیدە او سرمایه اجتماعی بیش از سرمایه انسانی مانند سطح تحصیلات، درآمد، موقعیــت اجتمـاعی فـرد بـر مـیزان  شادمانی افراد جامعه اثر می‌گذارد.

فعالیت‌های اوقات فراغت

فعالیت‌های اوقات فراغت منبع بسیار خوبی برای ایجاد شادمانی هستند. شادی آفرینی فعالیت‌های اوقات فراغت را با اسـتفاده از دو تئوری می‌توان توضیح داد. تئوری اول مربوط بـه انتخـابگر بـودن انسان است. از آنجا که فعالیت‌های اوقـات فراغـت، فعالیت‌هایی با آزادی عمل در مورد آن‌ها هستند که فرد با توجه به علاقه خود تصمیم‌گیری می‌کند؛ اینگونه فعالیت‌ها حتی وقتی کــه فـرد را از نظر جسمانی آزار می‌دهنــد نـیز موجـب شـادمانی او می‌شـوند.

وضعیت اقتصادی

به نظر می‌رسد شادمانی انسان با افزایش ثروت افزایش می‌یـابد و کاهش ثروت، شادی را می‌کـاهد. برخـی از صـاحبنظران نـیزهمیـن عقیده را دارند. برخی از تحقیقات چنیـن گـزارش کرده‌انـد کـه مردم کشورهای ثروتمند از مردم کشورهای فقیر بسیار شادترند. برخی از پژوهش‌ها نشـان می‌دهـد کـه ایـن ارتبـاط در بیـن اقشار کم‌درآمد بیشتر است؛ یعنی درآمد تا اندازه‌ای کـه نیازهـای مادی افراد را بر طرف می‌سازد بر شادمانی تأثیر دارد، ولی درآمـد بیش از حد مورد نیاز شادمانی را افزایش نمی‌دهد.

سلامت

شادمانی و سلامت با یکدیگر ارتباط دارنـد. برخـی از تحقیقـات بیـانگر این نکته هستند که شادی، دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند و دستگاه ایمنی، سلامت فرد را بهبود می‌بخشد. دانشمندان معتقدند که عواطف مثبت به خصـوص شادی، فعالیت‌های قلبی عروقی و سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.

اعتقادات مذهبی

یکی از عوامل موثر بر ایجاد شادمانی ایمان مذهبی است. از آنجایی که فرد با ایمان دارای ارتباطات و اعتقادات مذهبی است کمتر احساس پوچی و رها شدگی می‌کند. ایمان مذهبی تاثیر  بسیاری بر شادمانی دارد. فعالیت‌های مذهبی دارای کارکردهایی هستند که موجب افزایش شادمانی فردی می‎‌شود.

به  طور کلی نشاط افراد در اجتماع می‌تواند زمینه ورود جوامع به فرایندهای توسعه  یافتگی را فراهم کرده و جوامع در این مسیر موفق شود. توسعه و نشاط ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند که برای رسیدن به آن‌ها باید تمرکز  صورت گیرد. سیاست گذاران کشور  برای ارتقای سطح  نشاط اجتماعی  بر روی متغییرهای موثر بر آن مانند  رضایت  از زندگی رفاه اجتماعی و… تمرکر نمایند تا با افزایش نشاط اجتماعی افراد زمینه برای دستیابی و روند توسعه را فراهم سازند.

منابع:

*شریف زاده، ح. ا و  دیگران. (۱۳۹۶). «بررسی عوامل موثر بر  نشاط اجتماعی در ایران». راهبرد فرهنگ. شماره چهلم. صص: ۱۸۰-۱۶۰.

*میرشاه جعفری، س. ا. و دیگران. (۱۳۸۱).«شادمانی و عوامل موثر بر آن». تازه‌های علوم شناختی. شماره ۳.  صص: ۵۸-۵۰.

*رضا دوست، ک و دیگران. (۱۳۹۴). «بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانی بر احساس نشاط». نشریه جامعه شناسی کاربردی.  شماره ۳. صص: ۲۲-۱.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح