کد خبر : 96957
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 23:32
-

عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر، ریشه‌ی اصلی مشکلات افراد

عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر، ریشه‌ی اصلی مشکلات افراد

ایسنا/آذربایجان شرقی یک متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: ریشه‌ی اصلی مشکلات مراجعین، عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر است که درست صحبت کردن و شنیدن از اصلی ترین عوامل آن به شمار می‌روند. دکتر مهستی علیزاده امروز سه شنبه ۲۹ تیر ماه در نشست بهداشت و سلامت بانوان در محل استانداری اظهار کرد: سلامت

عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر، ریشه‌ی اصلی مشکلات افراد

ایسنا/آذربایجان شرقی یک متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: ریشه‌ی اصلی مشکلات مراجعین، عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر است که درست صحبت کردن و شنیدن از اصلی ترین عوامل آن به شمار می‌روند.

دکتر مهستی علیزاده امروز سه شنبه ۲۹ تیر ماه در نشست بهداشت و سلامت بانوان در محل استانداری اظهار کرد: سلامت به معنای شرایط مناسب جسمی، روانی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جنسی است که در تمام ابعاد زندگی تعریف می‌شود.

وی در خصوص مشکلات اجتماعی شایع زنان در جامعه افزود: ازدواج، طلاق، همسر گزینی، فرزند پروری، سرپرستی خانوار و بد سرپرستی از مشکلات اجتماعی شایع زنان هستند اما یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی، طلاق است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ها، روند طلاق افزایش یافته به طوریکه طبق داده‌های سازمان آمار و مراجع دیگر، هر سال سه تا چهار درصد کاهش ازدواج و چهار تا پنج درصد افزایش طلاق را شاهد هستیم که اهمیت توجه به این مسئله را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه در رابطه با شایع ترین دلایل طلاق خاطرنشان کرد: توانایی و مهارت های کافی زندگی مشترک در جوانان وجود ندارد که ریشه‌ی آن در مهارت های فرزند پروری، ارتباط موثر و برخورد با تعارضات است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در این مسئله افزود: کتاب های آموزشی مناسبی در این زمینه تدوین شده‌اند که از اصول آموزشی خوبی برخوردار هستند اما مهارت آموزش دهندگان و همکاری خانواده نیز بسیار مهم است.

این عضو انجمن بین‌المللی پزشکی جنسی ادامه داد: بر اساس آمار، بیشترین سن طلاق زنان ۱۵ تا ۱۹ سال است زیرا که طبق شرایط فعلی آموزش کشور، فرد نه آموزش دیده و نه از تجربه‌ی مناسبتی برخوردار است و غالب شخصیت او، کودک است لذا موضوع سن ازدواج و آمادگی قبل از آن اهمیت بسیاری دارد.

وی با اشاره به افسردگی و اضطراب در بانوان اضافه کرد: مطالعات مروری از تمامی مقالات در حوزه‌ی افسردگی و اضطراب، نشان دهنده‌ی آمار شش الی ۷۳ درصدی افسردگی در جامعه‌ی ما است که به طور متوسط ۳۰ الی ۴۰ درصد جامعه‌ی ما افسرده بوده و این مسئله در زنان بسیار شایع تر از مردان است.

وی ادامه داد: افسردگی و اضطراب زمینه‌ساز بسیاری از بیماری ها و مشکلات اجتماعی، ارتباطات فردی و جنسی هستند که از جمله‌ی آن می‌توان به طلاق، اعتیاد، خشونت، فساد و ایدز اشاره کرد.

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری با بیان اینکه سلامت فقط جسم و روان نیست، متذکر شد: مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اشتغال و بیکاری در سلامت زنان بسیار موثری هستند لذا حوزه‌ی سلامت بیش از دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه‌ی وزرات در اختیار استانداری و تمامی واحد های تحت پوشش آن است چرا که اصلی ترین عوامل و ریشه های تعیین کننده‌ی آن، اجتماعی و سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما اقدامات بسیاری برای آموزش خانواده ها انجام شد اما در واقعیت هیچکدام از آنها به درستی در میان مردم جا نیافتاده و در عمل حداقل ارتباط موثر را نیز بلد نیستیم.

وی افزود: اگر برنامه‌ی دراز مدت را در زندگی مردم رواج دهیم و حقوق خود و طرف مقابل را شناخته و عمل کنیم، اتفاقات خوبی در جامعه می‌افتد.

علیزاده شفاف صحبت کردن و متمرکز شدن بر روی موضوع اصلی را مهم و به رخ کشیدن گذشته را یکی از موانع ارتباط موثر معرفی کرد و در خصوص روابط بین فردی گفت: اکثریت ما در روابط زناشویی و حتی با بقیه‌ی افراد، صحبت و مذاکره را به سمت میدان جنگ کشانده که حتماً باید یک برنده داشته باشد اما باید با همسر و خانواده‌ی خود یک تیم با هدف پیروزی باشیم.

وی با بیان اینکه ذهن خوانی یکی از مشکلات ارتباط موثر است، افزود: گاهاً نسبت به حرف ها و اعمال طرف مقابل خود تصمیم می‌گیریم، بدون اینکه با او گفت‌وگو کنیم که این موضوع یک معضل بزرگی است.

وی یادآور شد: برخی افراد مسئولیت اعمال خود را نمی‌پذیرند که البته یکی از دلایل آن، عدم کنترل خویشتن است لذا باید روی این موضوع بسیار تمرین کنیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گفت‌وگو در زندگی مشترک بسیار با ارزش است اما زوجین اکثراً در مورد فرزندان و مسائل زندگی صحبت کرده و خیلی کم به مسائل جنسی و ارتباطات عاطفی خود می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مسائل جنسی اصلی ترین عامل دعوا در زندگی مشترک است، بیان کرد: پیدا کردن نظرات مشترک یکدیگر و رفع سوء تفاهم ها در مشاجره‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار است و همیشه لازم نیست به توافق برسیم چرا که برخی اوقات عدم توافق، خود نوعی توافق است.

وی با اشاره به خیانت تاکید کرد: یکی از معضلات اصلی جامعه‌، خیانت است که در شرایط فعلی روند آن صعودی بوده و شایع ترین علل آن، نیاز های جنسی و عدم درک متقابل است.

این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری ادامه داد: خیانت زمانی ایجاد می‌شود که فرد در فرصتی قرار گیرد که در شرایط امروزی جامعه‌، این فرصت فضای مجازی بوده و نیاز، سبب وسوسه می‌شود.

وی در خصوص راهکار های مقابله با خیانت افزود: مهمترین راه مقاومت، فکر کردن به زندگی مشترک، خوبی ها و آینده‌ی آن است.

وی با تاکید به اینکه بسیاری از مشکلات زندگی ناشی از  روزمرگی و غیر جذاب بودن آن است، گفت: باید کنار هم لحظات خوب و متفاوتی ایجاد کنیم چرا که بسیاری از مشکلات و بویژه خیانت ناشی از آن بوده که اصطلاحاً هم افزایی گویند.

علیزاده در پایان تاکید کرد: خانواده ها در هیچ شرایطی نباید دخالت کرده و وارد مسائل زندگی مشترک دو نفر شوند تا خود افراد مشکل را حل کرده یا در نهایت به مشاوره رجوع کنند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح