کد خبر : 118652
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 نوامبر 2021 - 16:32
-

عضویت ایران در شانگهای و شرکت در اجلاس اکو، در حل و فصل مشکلات منطقه موثر است

عضویت ایران در شانگهای و شرکت در اجلاس اکو، در حل و فصل مشکلات منطقه موثر است

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای و شرکت در اجلاس اکو از عواملی است که باعث افزایش قدرت چانه‌زنی ما و حل و فصل اختلافات می‌شود و می‌تواند برای انجام اقدامات بعدی تجاری و اقتصادی نیز راهگشا باشد. دکتر روح‌الله اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری

عضویت ایران در شانگهای و شرکت در اجلاس اکو، در حل و فصل مشکلات منطقه موثر است

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای و شرکت در اجلاس اکو از عواملی است که باعث افزایش قدرت چانه‌زنی ما و حل و فصل اختلافات می‌شود و می‌تواند برای انجام اقدامات بعدی تجاری و اقتصادی نیز راهگشا باشد.

دکتر روح‌الله اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری پانزدهمین اجلاس سران اکو در هفتم آذرماه، اظهار کرد: کشورهای عضو سازمان اکو، با یکدیگر مشترکات فرهنگی دارند و خصوصا سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان که سه عضو موسس این سازمان هستند، از جمله کشورهای در حال توسعه‌اند و نیازهای شبیه به هم دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.

وی افزود: با توجه به روی کار آمدن طالبان در افغانستان و مشکلاتی که برای ایران و پاکستان به وجود آمده است و همچنین با توجه به تنش بین آذربایجان و ارمنستان که مشکلاتی را برای ایران و ترکیه ایجاد کرده است، اجلاس اکو می‌تواند محلی برای گفت‌وگو و مذاکره به منظور حل این چالش‌ها باشد.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه سازمان اکو بیشتر سازوکار اقتصادی دارد، عنوان کرد: شرکت در اجلاس اکو می‌تواند از نظر اقتصادی برای ما مفید باشد و همچنین در حل و فصل مسائل دیپلماتیک ما و مذاکرات پیش رو نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اسلامی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم الویت سیاست خارجی خود را گسترش روابط با همسایگان قرار داده است، بیان کرد: عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای و شرکت در اجلاس اکو از عواملی است که دولت را در رسیدن به این هدف خود یاری می‌کند و باعث افزایش قدرت چانه‌زنی ما و حل و فصل اختلافات نیز می‌شود و می‌تواند برای انجام اقدامات بعدی تجاری و اقتصادی هم راهگشا باشد.

وی ادامه داد: اما باید توجه داشت که برای حل مشکلات و افزایش توان اقتصادی کشور، صرفا گسترش روابط با همسایگان کافی نیست. ما باید برنامه‌ای راهبردی در سیاست خارجی خود تدوین کنیم که بر اساس آن به منظور تامین منافع ملی خودمان، به سمت برقراری موازنه در سیاست خارجی خود حرکت کنیم تا امکان بازیگری خود را افزایش دهیم. در غیر این صورت حتی اگر در تحولات سیاسی هم پیروز شویم، در بهره‌برداری‌های اقتصادی شکست می‌خوریم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در روابط ایران و همسایگان، گفت: البته این مسائل تنها تقصیر ایران نیست. با توجه به شرایط منطقه و وجود گروه‌های تروریستی بسیار، ایران علاوه بر بازیگری نظامی و سیاسی که انجام می‌دهد، نباید بازیگری دیپلماتیک ضعیفی داشته باشد.

اسلامی با تاکید بر لزوم دارا بودن نگاهی واقع‌گرایانه در عرصه سیاست خارجی، اضافه کرد: ایران باید بتواند در شرایط منازعه منطقه، منافع ملی خود را تامین کند و به درستی در منطقه نقش‌آفرینی کند. ما باید در برابر اقداماتی مثل سدسازی ترکیه، از حق کشورمان دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از ابزار سیاسی باید دیپلماسی اقتصادی خود را به سطح قابل قبولی برسانیم، عنوان کرد: وقتی دولت‌ها یکدیگر را به رسمیت بشناسند و با یکدیگر روابط محترمانه و به دور از تنشی داشته باشند، روابط اقتصادی بین کشورها نیز تقویت می‌شود، بین دو کشور مراودات فرهنگی برقرار می‌شود و حتی برای رفت و آمد بین دو کشور، اهمیت گذرنامه نیز کمرنگ می‌شود. بنابراین نمی‌توان بدون ابزارهای سیاسی و نظامی و دارا بودن توان دیپلماتیک، دیپلماسی اقتصادی را به نتیجه رساند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه ما باید در سطح بین‌الملل برای فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی خود تلاش کنیم، عنوان کرد: ما باید به وسیله دیپلماسی اقتصادی، مشکلات خود در حوزه‌های حمل و نقل، بانک و بیمه را حل کنیم و اگر بتوانیم چنین کنیم، بسیاری از بحران‌های داخلی ما حل خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح