کد خبر : 160114
تاریخ انتشار : شنبه 11 دسامبر 2021 - 17:59
-

عفو بین‌الملل ارتش اریتره را به قتل عام در تیگرای متهم کرد/ اریتره: اتهامات سخیف و نامعقول است

عفو بین‌الملل ارتش اریتره را به قتل عام در تیگرای متهم کرد/ اریتره: اتهامات سخیف و نامعقول است

دولت ارتیره گزارش عفو بین الملل از وقوع یک قتل عام توسط نظامیان اریتره در منطقه تیگرای را رد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، یمانی مسقل، وزیر اطلاع رسانی اریتره در توییتی نوشت، گزارش عفو بین الملل درباره حادثه خونین، حرفه‌ای نیست و بیانگر “کارزار تبلیغاتی سیاسی” است. وی در ادامه

عفو بین‌الملل ارتش اریتره را به قتل عام در تیگرای متهم کرد/ اریتره: اتهامات سخیف و نامعقول است

دولت ارتیره گزارش عفو بین الملل از وقوع یک قتل عام توسط نظامیان اریتره در منطقه تیگرای را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، یمانی مسقل، وزیر اطلاع رسانی اریتره در توییتی نوشت، گزارش عفو بین الملل درباره حادثه خونین، حرفه‌ای نیست و بیانگر “کارزار تبلیغاتی سیاسی” است.

وی در ادامه نوشت، اریتره عصبانی است و قاطعانه اتهامات “سخیف” و “نامعقول” عفو بین الملل را  رد می کند.

مسقل گفت، عفو بین الملل تلاش نکرده از صحت اطلاعات جمع آوری شده اطمینان حاصل کند. گزارش این سازمان برپایه شهادت حامیان جبهه آزادسازی تیگرای است که به اردوگاه سودانی گریخته‌اند.

عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرد سربازان اریتره صدها غیرنظامی را ماه نوامبر ۲۰۲۰ در منطقه تیگرای واقع در شمال اتیوپی در قتل عامی که جنایت علیه بشریت است، کشته‌اند.

مدیر عفو بین الملل در شرق و جنوب آفریقا گفت، ادله و شواهد این قتل عام قانع کننده و بیانگر یک نتیجه وحشتناک است. نیروهای اتیوپی و اریتره جنایت های جنگی متعددی در حملات خود برای کنترل اکسوم مرتکب شدند.

وی افزود، فراتر از آن نیروهای اریتره به شکل هدفمند صدها غیرنظامی را کشتند، این اقدام وحشیانه بدترین چیزی است که تا الان در درگیری تیگرای ثبت شده است.

میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به گزارش‌ها از مشارکت نیروهای اریتره در درگیری تیگرای در کنار ارتش اتیوپی و نیز ادعاها درباره همدستی اریتره در نقض‌های سنگین حقوق بشر ابراز نگرانی کرده است.

تیگرای از نوامبر ۲۰۲۰ از زمان شروع عملیات نظامی ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی علیه جبهه مردمی آزادسازی تیگرای میدان جنگ است. احمد این جبهه را به حمله به اردوگاههای نظامی ارتش فدرال متهم کرد.

۲۸ نوامبر آبی احمد پیروزی بر تیگرای را اعلام کرد در حالی که جبهه آزادسازی تیگرای متعهد شده بود به درگیریها ادامه دهد.

به دلیل قطع اینترنت و دشواری در ورود به این منطقه از زمان شروع درگیری ها، تایید یا تکذیب ادعاها درباره بروز خشونت سخت است‌ اما ساکنان محلی، امدادرسانان و مسوولان در منطقه حضور نیروهای اریتره در اتیوپی را تایید کردند هرچند آدیس آبابا و اسمره تکذیب می کنند.

اریتره بین سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ زمان تسلط جبهه آزادسازی تیگرای بر ائتلاف حاکم در اتیوپی، وارد یک جنگ مرزی خونین با اتیوپی شد.

عفو بین الملل اعلام کرد، با ۴۱ بازمانده این قتل عام صحبت کرده و آنها گزارش دادند که ۱۹ نوامبر ۲۰۲۰ نیروهای نظامی اتیوپی و اریتره طی یک حمله گسترده بر اکسوم کنترل یافتند و ۹ روز پس از آن یعنی ۲۸ نوامبر ارتش اریتره طی عملیاتی گسترده ممتلکات مردمی را غارت کرده و دست به عملیات اعدام غیر قانونی زد.

این شاهدان گفتند، شناسایی نیروهای اریتره از طریق خودرو، زبان و خال هایی که بر صورت دارند، آسان است و خود آنها هم صراحتا هویت خود را اعلام کردند.

طبق شهادت ها، در زمان حمله یک گروه کوچک حامی جبهه آزادسازی تیگرای به پایگاه نظامی در ۲۸ نوامبر بدترین اقدامات خشونت آمیز رخ داد و نیروهای این پایگاه در واکنش انتقام جویانه کشته‌های بسیاری در اکسوم برجای گذاشتند.

در این رابطه یک جوان ۲۲ ساله گفت، ۲۸ نوامبر سربازان اریتره وارد اکسوم شده و کورکورانه دست به قتل اهالی زدند.

ساکنان اکسوم گفتند، تعدادی از قربانیان در این شهر بی‌دفاع بودند و حین فرار زخمی شدند. سربازان روز ۲۹ نوامبر هم به سمت کسانی که تلاش داشتند اجساد را بیرون آورند، تیراندازی کردند.

یک مرد دیگر تعریف کرد که سربازانی را مقابل منزلش دیده که به شش مرد دستور می دادند در یک صف بایستند و بعد از پشت سر به آنها شلیک کردند.

عفو بین الملل اعلام کرد، اسامی بیش از ۲۴۰ قربانی را جمع آوری کرده اما نتوانسته به صورت مستقل درباره تعداد کل کشته شده ها تحقیق کند با این وجود شهادت‌ها و ادله از مرگ صدها تن حکایت دارد.

عفو بین الملل اعلام کرد، تعداد ۲۴۰ کشته با شهادت ساکنان مطابقت می کند. تصاویر ماهواره‌ای هم بیانگر نشانه‌هایی از گورهای جمعی در اکسوم است.

مدیر عفو بین الملل در شرق و جنوب آفریقا گفت، باید تحقیقات عادلانه‌ای تحت نظارت سازمان ملل در مورد نقض‌های سنگین در اکسوم انجام شود و کسانی که مظنون به ارتکاب جنایت‌های جنگی یا ضد انسانی هستند، محاکمه شوند. دولت اتیوپی باید به سازمان‌های انسانی، حقوق بشری و رسانه‌ای اجازه دهد وارد تیگرای شوند.

“جین بپسایت گالوپین” از اعضای عفو بین‌الملل، که مصاحبه‌های متعددی با شهروندان و شاهدان شهر تاریخی آکسوم، محل رخداد قتل‌عام ادعایی، انجام داده، به دویچه وله گفت: مرتکبان قتل‌ها، از اریتره بودند.

وی ادامه داد: ما طی دو مأموریت تحقیقاتی با ۴۱ شهروند و شاهد از آکسوم مصاحبه کردیم. بنابراین از یافته‌های خود کاملاً مطمئن هستیم. ما همچنین از تصاویر ماهواره‌ای استفاده کردیم که به ما اجازه اثبات مکان‌های دفن را داد.

گالوپین افزود علاوه بر این، بمباران بی‌رویه شهر و غارت توسط نیروهای اریتره هم انجام شده است.

گالوپین، محقق عفو بین‌الملل خواستار اقدام جامعه بین‌المللی به ویژه در زمانی است که دولت اتیوپی برای افراد خواهان انجام تحقیقات، مانع‌تراشی می‌کند.

وی به دویچه وله گفت: عفو بین‌الملل خواستار تحقیقاتی با هدایت سازمان ملل در مورد قتل عام و نیز دیگر موارد شدید نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قانون بین‌المللی حقوق بشر در آکسوم است.

سازمان ملل گفته است حدود ۲ میلیون نفر در داخل و اطراف تیگرای نیاز به کمک دارند و ۱ میلیون نفر به خاطر جنگ آواره شده‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار “دسترسی بشردوستانه بدون محدودیت شده” اما ورود به این منطقه به شدت تحت کنترل قرار دارد.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح