کد خبر : 84945
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 - 2:02
-

علاقه دانش آموزان اصفهانی به رشته تجربی

علاقه دانش آموزان اصفهانی به رشته تجربی

ایسنا/اصفهان رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین علاقه و تمایل دانش آموزان به رشته تجربی است، گفت: ایده آل این است که هر دانش آموزی براساس علائق و استعداد خود بتواند در هر رشته‌ای ثبت نام و تحصیل کند، اما امکانات، محدودیت و توزیع متوازن رشته‌ها این اجازه را نمی‌دهد

علاقه دانش آموزان اصفهانی به رشته تجربی

ایسنا/اصفهان رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه بیشترین علاقه و تمایل دانش آموزان به رشته تجربی است، گفت: ایده آل این است که هر دانش آموزی براساس علائق و استعداد خود بتواند در هر رشته‌ای ثبت نام و تحصیل کند، اما امکانات، محدودیت و توزیع متوازن رشته‌ها این اجازه را نمی‌دهد که همه دانش آموزان وارد رشته تجربی شوند.

غلامرضا شاهمرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال تحصیلی که پشت سر گذاشتیم حدود ۵۲ درصد از دانش آموزان شاخه نظری و ۴۸ درصد شاخه کار و دانش و فنی و حرفه ای را انتخاب کردند که در شاخه نظری حدود ۳۸ درصد از دانش آموزان رشته تجربی، حدود ۲۰ درصد ریاضی و حدود ۴۲ درصد ادبیات و علوم انسانی را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه محدودیت‌هایی در سیاست‌های کلی کشور برای توزیع متوازن رشته ها وجود دارد، افزود: تجمع دانش آموزان در رشته تجربی زیاد شده و پذیرش این رشته محدود است، بنابراین انتخاب رشته‌ باید متناسب با نیازهای کشور و همچنین امکانات هر منطقه و ناحیه باشد.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه هدایت تحصیلی شامل دو بخش است، گفت: بخش اول بررسی‌های مشاوره‌ای است که انجام شده و بخش دوم عملکرد تحصیلی دانش آموزان است که هم اکنون درحال ارسال نمرات هستیم و پس از ارسال و تحلیل اطلاعات در سامانه همگام، تلاش می کنیم هدایت‌های تحصیلی دانش آموزان در نیمه دوم تیرماه صادر شود.

انتخاب رشته؛ اولین انتخاب مهم زندگی 

وی با بیان اینکه انتخاب رشته اولین انتخاب مهم زندگی دانش آموزان پایه نهم است، گفت: شاید تا پیش از این انتخابی به معنای واقعی نداشتند و این انتخاب در بسیاری از مواقع انتخاب‌های بعدی زندگی آنها را نیز تحت الشعاع قرار داده و به همین دلیل لازم است با آگاهی و شناخت کامل در این زمینه تصمیم گیری کنند.

شاهمرادی با تأکید بر اینکه تصمیم گیرنده اصلی برای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموز است، تصریح کرد: خانواده‌ها، معلمان و مشاوران همه کمک کننده به دانش آموز هستند و باید نقش حمایتی داشته باشند تا دانش آموز بتواند انتخاب درستی داشته باشد.

وی ادامه داد: دانش آموز برای انتخاب درست باید ملاک‌هایی مدنظر قرار دهد از جمله هوش و استعداد، علایق و رغبت ها، ارزش‌ها، اعتقادات،‌ ویژگی‌های شخصیتی، توانایی و مهارت‌ها، خودباوری، اهداف و حتی جنسیت در برخی رشته‌ها.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان به دانش آموزان توصیه کرد برای انتخاب رشته تنها به نمرات خود اتکا نداشته باشند و توضیح داد: برگه شماره ۷ یعنی برگه ثبت نام که براساس نمرات دانش آموز است و برگه شماره ۶ تلفیق نمرات و بررسی‌های مشاوره‌ای است که فقط نقش راهنمایی را برای دانش آموزان دارد، اما در این زمینه می تواند کمک زیادی کند، چون آزمون رغبت و توانایی و علایق و نظرات دانش آموز، مشاور و خانواده جمع بندی شده است.

خانواده‌ خواسته خود را به دانش آموز تحمیل نکند 

وی از دانش آموزان خواست با آگاهی و شناخت کامل نسبت به خود و رشته‌های تحصیلی و در نظر گرفتن آینده اقدام به انتخاب رشته کنند و ادامه داد: نقش خانواده در انتخاب رشته دانش آموزان بسیار مهم است، اما خانواده نباید خواسته‌های خود را به فرزندش تحمیل کند، بلکه باید نقش حمایتی داشته باشد و با فرزندش همفکری کند، در عین حال که باید به دانش آموزان حتما این نکته را یادآوری کنند که دنیای شغلی آینده براساس خلاقیت و کارآفرینی است و می بایست بیشتر بر روی مهارت‌های خود کار کنند.

شاهمرادی با بیان اینکه پدر و مادر بهتر از هرکسی استعداد و توانایی فرزندانش را می داند، اظهار کرد: پدر و مادر از کودکی در کنار فرزند بوده‌اند و با شناخت کامل از او بهتر می توانند کمک کنند.

رشته‌های تحصیلی را درجه بندی نکنید 

وی از خانواده ها خواست در زمان تصمیم گیری دانش آموزان رشته‌ها را درجه بندی نکنند و گفت: هیچ رشته‌ای بر رشته دیگر برتری ندارد و بهترین رشته، رشته‌ای است که با استعداد، علایق و توانمندی فرد منطبق باشد.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان به دانش آموزان و خانواده هایشان توصیه کرد از افرادی که در زمینه شغلی و تحصیلی آگاه هستند مشورت بگیرند و افزود: مشاوران مدرسه نیز آماده راهنمایی دانش آموزان هستند، همچنین دانش آموزان می‌توانند از محیط دبیرستان و هنرستان بازدید کرده و از شرایط و محیط آگاهی بیشتری به دست آورند.

وی نگاه تک بعدی و صرف در نظر گرفتن نمرات، بدون توجه به توان فرد را در انتخاب رشته اشتباه دانست و گفت: در این موقعیت دانش آموز یک انتخاب سخت دارد و آنچنان که باید شناخت ندارد، پس لازم است خانواده و مدرسه در کنار دانش آموز قرار گیرند تا دانش آموز بتواند انتخاب درستی انجام دهد.

شاهمرادی در مورد اهمیت علاقه و استعداد دانش آموز برای انتخاب رشته تحصیلی، گفت: وقتی فردی استعداد کاری دارد برای انجام آن زمان کمتری صرف می‌کند، در حالی که اگر فقط علاقه داشته باشد و در کنار آن استعداد کافی نداشته باشد باید برای رسیدن به هدف تلاش بیشتری انجام دهد و انرژی و زمان بیشتری صرف کند و امکان دارد هدفش نیز محقق نشود. هر چقدر استعداد و علاقه به یکدیگر نزدیک باشد احتمال موفقیت فرد بالاتر می‌رود، بنابراین هر دو را باید در نظر گرفت.

علاقه کافی نیست 

وی ادامه داد: علاقه از شرایط انتخاب رشته هست، اما کافی نیست و همه شرایط فردی و حتی محیطی را باید در نظر گرفت.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان با یادآوری اینکه هدایت تحصیلی دانش آموزان براساس اولویت‌های دوازده گانه انجام می شود، توضیح داد: شاخه نظری شامل چهار رشته ادبیات، ریاضی، تجربی و معارف است و دو شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای دارای چهار زمینه هستند که شامل خدمات، کشاورزی، صنعت و هنر است، بنابراین ۱۲ اولویت برای دانش آموزان وجود دارد.

وی با اعلام اینکه براساس اطلاعات ثبت شده بیشترین علاقه و تمایل دانش آموزان به رشته تجربی است، گفت: این درحالی است که امکانات و توزیع متوازن رشته‌ها اجازه نمی‌دهد همه دانش آموزان وارد رشته تجربی شوند.

شاهمرادی تصریح کرد: با وجود اینکه محدودیت‌هایی وجود دارد، اما مشاوران نمی توانند دانش آموز را مجبور به انتخاب رشته خاصی کنند، بلکه مشاوران باید مقدمات را فراهم کنند و آگاهی لازم را به دانش آموز بدهند تا دانش آموزان انتخاب درستی انجام دهند.

چاره‌ای جز محدود کردن پذیرش در برخی رشته‌ها نیست 

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان افزود: شاید تقاضا برای رشته ای وجود داشته باشد، اما براساس امکانات منطقه چاره ای جز محدود کردن پذیرش در برخی رشته‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر دانش آموز براساس معیارهای یاد شده و با آگاهی رشته تحصیلی خود را انتخاب کند می تواند در هر رشته‌ای موفق باشد، تأکید کرد: هدف فقط گرفتن مدرک تحصیلی نیست، بلکه دانش آموز باید مهارت‌های زیادی یاد بگیرد و در عین حال از زندگی خود لذت ببرد. اگر رشته تحصیلی متناسب با خصوصیات فرد، شخصیت، استعداد، علایق و همه معیارهای گفته شده باشد، حتما موفق خواهد بود و از زمانی که می گذارد لذت می‌برد. پس دانش آموز باید خود، محیط و محدودیت‌هایش را بشناسد و تعادلی بین این دو برقرار کند تا بتواند انتخاب درستی داشته باشد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: اگر دانش آموز بدون درنظر گرفتن این موارد انتخاب رشته کند، این انتخاب درست نخواهد بود و انتخاب نادرست منجر به افت تحصیلی، سرخوردگی، نارضایتی، شکوفا نشدن استعداد و هدر دادن عمر و افسردگی می شود، در حالی که انتخاب درست براساس معیارها باعث موفقیت، رسیدن به موقعیت اجتماعی بهتر، کسب درآمد بیشتر، رضایت شغلی، پیشرفت و در یک کلمه رضایت از زندگی می شود. به همین دلیل انتخاب رشته یکی از انتخاب های مهم است که مسیر طولانی بر اساس این انتخاب در زندگی فرد شکل می‌گیرد.

به فکر استخدام سنتی نباشید 

وی شناخت رشته‌ها و آینده شغلی در منطقه را نیز از موضوعات مهمی دانست که باید درنظر داشت و گفت: شاید یکسری از مشاغل در آینده برای دانش آموزی که می خواهد وارد محیط کار شود منسوخ و شغل‌های جدید ایجاد شود. دانش آموزان دیگر نباید به فکر استخدام به شکل سنتی باشند، بلکه باید به دنبال کارآفرینی و خلاقیت باشند تا خودشان بتوانند شغل ایجاد کنند و در کنار تحصیل بتوانند مهارت‌های جدیدی نیز کسب کنند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه دنیای شغلی آینده براساس خلاقیت و کارآفرینی است و نه استخدام سنتی، گفت: خانواده ها براساس شناخت واقعی از فرزندشان در فرایند انتخاب رشته به آنها کمک کنند، نه اینکه ایده آل نگر باشند، همچنین توجه داشته باشند که هیچ رشته‌ای برتر نیست و هر انتخابی باید متناسب با استعداد و علاقه دانش آموز باشد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: همه ما نقش راهنما را داریم و باید کمک کنیم دانش آموز بهترین تصمیم را بگیرد، انتخاب نهایی با دانش آموز است و مسئولیت این انتخاب هم با خود او است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح