کد خبر : 89792
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 نوامبر 2021 - 1:32
-

فرصت توسعه روابط ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم

فرصت توسعه روابط ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم

عابد اکبری با اشاره با پیام تبریک رییس جمهور تاجیکستان به رییس جمهور منتخب ایران می‌نویسد: به‌رغم چند سال پرتنش در روابط تاجیکستان با ایران و بروز برخی سوءتفاهم‌ها، به نظر می‌رسد روابط دو کشور در حال تغییر و تحولات مثبت است و مقامات ارشد تاجیکستان از سال 2019 ضمن تلاش به‌منظور جبران برخی کاستی‌ها

فرصت توسعه روابط ایران و تاجیکستان در دولت سیزدهم

عابد اکبری با اشاره با پیام تبریک رییس جمهور تاجیکستان به رییس جمهور منتخب ایران می‌نویسد: به‌رغم چند سال پرتنش در روابط تاجیکستان با ایران و بروز برخی سوءتفاهم‌ها، به نظر می‌رسد روابط دو کشور در حال تغییر و تحولات مثبت است و مقامات ارشد تاجیکستان از سال 2019 ضمن تلاش به‌منظور جبران برخی کاستی‌ها در روابط با ایران، بر اهمیت تقویت هرچه بیشتر روابط با تهران اذعان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، عابد اکبری، مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر در یادداشتی آورده است: امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان روز 29 خرداد 1400 همزمان با اعلام پیروزی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران طی نامه ای این پیروزی را به رییس جمهور منتخب تبریک گفت. وی با اشاره به پیوندهای فرهنگی، تاریخی و تمدنی دو کشور از خواست همیشگی کشورش برای تحکیم و توسعه روابط دوستی و همکاری‌های سودمند براساس اصول حسن تفاهم نیکخواهی و اعتماد خالصانه سخن گفت.

موضوع روابط جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان همواره بااهمیت زیادی مطرح‌شده و این امر پیش از هر چیز به سبب پیوندهای تاریخی، فرهنگی و زبانی موجود میان دو کشور بوده است. ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخته و روابط اقتصادی و سیاسی قابل‌توجهی به دنبال این اقدام میان دو کشور برقرار شد. اوج روابط دو کشور در این سالها به نقش میانجی گرایانه ایران در پایان دادن به بحران داخلی در تاجیکستان بر می‌گردد. همکاری‌های متقابل در زمینه‌های گوناگون در این سالها توانست بسترهای مناسب همگرایی بین دو کشو را فراهم آورد که البته در ادامه بروز برخی چالش‌ها در روابط دو کشور باعث سردی روابط تا سال‌های اخیر شد.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، از یک‌سو بر پایه عوامل همگرایی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، از فرصت‌ها و زمینه‌های نفوذ و همکاری، از جمله در حوزه های انرژی و امنیت غذایی، رهایی از بن‌بست ارتباطاتی و بهره‌برداری از امکانات بنادر دریایی ایران برای تاجیکستان، همکاری های فنی و … برخوردار است و از طرف دیگر با توجه به عوامل واگرایی با چالش‌ها و تهدیداتی مثل نفوذپذیری مرزهای این کشور در برابر جریان افراط‌گرایی مذهبی و تروریسم و نقش برخی از بازیگران منطقه‌ای در تضعیف جایگاه و نفوذ ایران مواجه است که برآیند این امر، همواره در جهت‌گیری سیاست خارجی ایران در تاجیکستان تأثیرگذار بوده است.

به‌رغم چند سال پرتنش در روابط تاجیکستان با ایران و بروز برخی سوءتفاهم‌ها میان مقام‌های دوشنبه با تهران، به نظر می‌رسد روابط دو کشور در حال تغییر و تحولات مثبت است و مقامات ارشد تاجیکستان از سال 2019 ضمن تلاش به‌منظور جبران برخی کاستی‌ها در روابط با ایران، بر اهمیت تقویت هرچه بیشتر روابط با تهران اذعان کرده‌اند. البته این تلاش‌ها در چند سال اخیر با حاشیه‌ها و کارشکنی‌هایی نیز همراه بوده است. اما مواضع واقع بینانه ایران و تاجیکستان مانع بروز بحران در روابط دو کشور شده است.

به‌هرحال نشانه‌های مثبتی مبنی بر ازسرگیری روابط میان دو کشور بعد از رکود چند سال گذشته دیده‌شده که این امر می‌تواند نویدبخش این باشد که این روابط می‌تواند به دوران اوج خود یعنی اوایل دهه 2000 برگردد. در این میان لازم است مقام‌های تهران بخصوص دولت جدید ایران با سعه‌صدر، تنش‌زدایی و ارتباط گسترده با تاجیکستان را از اهداف عمده خود دانسته و ضمن برقراری ثبات در روابط و همچنین شناسایی همه پتانسیل‌های موجود ازجمله در حوزه‌های تمدنی و فرهنگی در راستای مناسبات هرچه بیشتر و گسترده‌تر با دوشنبه همه مساعی خود را به کار گیرد. بخصوص اینکه بسیاری از رقبا و دشمنان منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مترصد سوءاستفاده از هرگونه فرصتی برای دور کردن تاجیکستان از کشورمان هستند. در مقابل انتظار می‌رود طرف تاجیکستانی نیز تغییر دولت در ایران را فرصتی جدید برای بهبود روابط با ایران بداند بخصوص اینکه قدرت گیری طالبان در افغانستان ضرورت همکاری میان دو کشور را ایجاب می‌کند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح