کد خبر : 96455
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 21:06
-

قربان؛ عید قربانی کردن خواسته‌های نفسانی

قربان؛ عید قربانی کردن خواسته‌های نفسانی

ایسنا/خراسان رضوی عید قربان، یادآور اراده حضرت ابراهیم (ع) برای قربانی کردن فرزندش اسماعیل (ع) است. خداوند از ارادت ابراهیم (ع) به خود راضی بود و قوچی را به‌جای فرزندش برای ذبح فرستاد. از آن زمان به بعد، قربانی کردن احشام قسمت عمده‌ای از مراسم عید قربان شده است. عید قربان که به معنای جشن قربانی

 قربان؛ عید قربانی کردن خواسته‌های نفسانی

ایسنا/خراسان رضوی عید قربان، یادآور اراده حضرت ابراهیم (ع) برای قربانی کردن فرزندش اسماعیل (ع) است. خداوند از ارادت ابراهیم (ع) به خود راضی بود و قوچی را به‌جای فرزندش برای ذبح فرستاد. از آن زمان به بعد، قربانی کردن احشام قسمت عمده‌ای از مراسم عید قربان شده است.

عید قربان که به معنای جشن قربانی است، مصادف با پایان مراسم حج اسلامی است. به مناسبت عید قربان، خانواده‌های مسلمان مبلغی را به‌عنوان ذبح با قربانی بز یا گاو اهداء می‌کنند که بخشی از این قربانی به دیگران و بخشی به خانواده داده می‌شود. امسال نیز مانند سال گذشته در کشورهای مختلف مراسم عید قربان در سایه کرونا برگزار می‌شود.

انگلستان

مسلمانان مقیم انگلیس برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۹  عید قربان را بدون محدودیت قرنطینه اجباری جشن گرفتند. سال گذشته، کمتر از ۲۴ ساعت قبل از مراسم با اعلام محدودیت سفر و تجمعات اجتماعی برنامه‌های عید قربان برای بسیاری از خانواده‌ها در آخرین لحظه لغو  شد اما امسال با وجود افزایش محدودیت‌ها، مسلمانان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه عید را جشن می‌گیرند. برخلاف سه مناسبت گذشته، ازجمله عید سعید فطر در ماه مه سال جاری، خانواده‌ها مجاز به جمع شدن بدون نیاز به محدود کردن تعداد یا فاصله اجتماعی هستند.

سلیمان نقدی، سخنگوی فدراسیون سازمان های اسلامی در لستر (FMO) گفت: «مردم از این‌که می‌توانند خانواده‌های خود را ببینند و همچنین در یک اجتماع بدون محدودیت نماز بخوانند بسیار هیجان‌زده شدند البته برای بسیاری، این روز شاید غم‌انگیز باشد زیرا بسیاری از افراد اعضاء خانواده خود را از دست داده‌اند.»

خدمات نماز جماعت در پارک‌های محلی و مراسم عید پس از سه بار متوالی لغو شدن ۲۰ جولای ساعت ۹ صبح در پارک Spinney Hill برگزار شد. نمازهای جداگانه سازمان یافته نیز همزمان در پارک ویکتوریا برگزار شد و یک جشنواره عید و سرگرمی خانوادگی و غذا نیز به‌دنبال داشت.

هند

در روز دهم ذی الحجه، مسلمانان در سراسر دنیا نماز عید قربان را در مسجد برپا می‌کنند. نماز پس از طلوع آفتاب قبل از ورود به زمان ظهر (وقت نماز ظهر) اقامه می‌شود. مسلمانان کشور هند برای مراسم یک عید قربان دیگر در شیوع بیماری کووید-۱۹ آماده شده‌اند. در حالی که اکثر ایالت‌ها محدودیت‌هایی مانند قرنطینه را اعمال کرده‌اند، ایالت‌های مختلف دستورالعمل‌های جدیدی را برای جشن باکرید ۲۰۲۱ صادر کرده‌اند. برخی از ایالت‌ها نماز جماعت دسته جمعی را ممنوع کرده‌اند. به‌عنوان مثال در جامو و کشمیر تجمع گسترده مردم  تا ۲۵ نفر محدود شده است و هیچ نماز جماعتی در میان تهدید موج سوم کووید مجاز نیست. در اوتار پرادش، محدودیت در مجالس جشن‌های عید قربان  در ۲۱ جولای صادر شد و بیش از ۵۰ نفر نباید در یک زمان در یک مکان جمع شوند. همچنین ذبح یا قربانی کردن حیوانات نباید در مکان‌های عمومی انجام شود و فقط باید در مکان‌های تعیین شده برای این مراسم، انجام شود.

دولت آسام دستورات جدیدی صادر کرد مبنی بر اینکه جورهات، گلاغات، بیسوانات، سونیت پور، لاخیم پور همچنان تحت کنترل کامل هستند. با این حال، منع رفت و آمد تا ساعت یک بعدازظهر در ماریگاون و گولپارا برداشته شده است اما هیچ تغییری در زمان منع رفت و آمد در گواهتی ایجاد نمی‌شود. در ۲۶ منطقه دیگر نیز مقررات منع رفت و آمد تا ساعت پنج بعد از ظهر برداشته شده است. طبق دستورالعمل‌های جدید، همه مسافران هوایی و راه آهن، حتی اگر واکسینه شوند، باید تحت آزمایش کووید-۱۹ قرار گیرند. علاوه بر این، حتی مسافرانی که به ایالت‌های شمال شرقی سفر می‌کنند باید این پروتکل را دنبال کنند. در جشن عید، فقط پنج نفر مجاز هستند برای انجام مناسک خود در مساجد جمع شوند.

در دهلی هیچ نماز جمعی در مسجد جامع در آستانه باکرید ۲۰۲۱ برگزار نخواهد شد. رهبران مذهبی از مسلمانان درخواست کردند که از پروتکل‌های کووید-۱۹ پیروی کنند. در راجستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دستورالعمل‌های جدید برای اجتماعات گسترده در آستانه عید قربان اعلام شد. دولت راجستان از مردم خواست که اقدامات احتیاطی را انجام دهند و پروتکل کووید-۱۹ را دنبال کنند. دولت ماهاراشترا از مسلمانان خواسته است که باکرید را فقط در خانه جشن بگیرند. از آنجا که مکان‌های مذهبی به‌دلیل محدودیت‌های کووید-۱۹ تعطیل شده‌اند، دولت ماهاراشترا از مردم خواسته است که در خانه نماز بخوانند. حضور نمازگزاران در مساجد یا عیدگاه‌ها ممنوع است. دولت ایالت کارناتاکا دستورالعمل‌های جدیدی را برای جشن‌های باکرید صادر کرد. بر این اساس، فقط ۵۰ نفر اجازه ورود به مسجد دارند و مردم باید مسافت ۶ فوت را در میان خود را حفظ کنند. مومنان هنگام حضور در مساجد باید جانماز  به همراه داشته باشند. کودکان زیر ۱۰ سال اجازه بازدید از مساجد را ندارند. همه کسانی که وارد مسجد می‌شوند باید دستان خود را به درستی بشویند و همیشه ماسک بزنند. قربانی حیوانات به‌صورت عمومی به‌طور کامل ممنوع است.

ایالات‌متحده

در ایالات‌متحده، بیشتر مسلمانان مراسم عید قربان را در شب ۱۹ جولای برگزار کردند. عید در کشورهای دارای اکثریت مسلمان مراسمی سه روزه است اما در ایالات‌متحده، بیشتر مردم فقط یک روز را جشن می‌گیرند. در شرایط معمول، مسلمانان در  مساجد یکدیگر را دیدار می‌کردند و اجتماعات گسترده‌ای داشتند. به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، امسال جشن‌ها کمی متفاوت به‌نظر می‌رسد.

در حال حاضر، حیوانات، به‌طور معمول بزها، بره‌ها یا گاوها به مناسبت این عید قربانی می‌شوند. برخی مسلمانان با یک شرکت برای پرداخت گوشت جهت توزیع در سایر کشورهایی که نیاز زیادی دارند، همکاری می‌کنند.

آنا بیگلو، استادیار مطالعات دینی در دانشگاه استنفورد گفت: گوشت حیوانات قربانی شده در مناطقی که مسلمانان فقیر یا محتاج هستند، توسط جامعه و بانک‌های غذایی تقسیم می‌شود.

وی افزود: از آنجا که مفهوم فداکاری در ابتدا به قربانی کردن آنچه که ارزشمند است، اشاره دارد (آزمایش تقدیم فرزند خود به خدا) اما سنت دیرینه مسلمانان این است که قربانی را در سطح نمادین انجام دهند که نشان می‌دهد هدف از این مراسم قربانی کردن خواسته‌های نفسانی است.

جشن‌ها به‌طورمعمول وقت گذرانی با دوستان و خانواده، پوشیدن لباس جدید و هدیه دادن است. درواقع، جشن یا مراسم مذهبی مشترک بزرگ برگزار می‌شود که شامل یک نماز و یک خطبه است. مراسم در هر مکان متفاوت است. بعضی از جوامع ممکن است نماز جمعی را لغو کنند، برخی ممکن است آن را در فضای باز با فاصله اجتماعی و برخی دیگر ممکن است آن را در داخل خانه و مکانی دیگر برگزار کنند.

عمان

عمان قرنطینه کل فعالیت‌های تجاری و جابجایی افراد و وسایل نقلیه در تعطیلات عید قربان را تا ۲۴ جولای تمدید کرده است. مقامات، تعطیلی شبانه مراکز تجاری و همچنین محدودیت حرکت ساکنان و وسایل نقلیه را به استثنای سه روز عید قربان تا پایان ماه جولای تمدید کردند. خبرگزاری دولتی عمان اعلام کرد: از ساعت پنج عصر تا ساعت چهار صبح روز بعد هیچ کدام از مشاغل مجاز به فعالیت نیستند. کمیته عالی، نهاد اصلی دولت که وظیفه رسیدگی به کلیه مسائل و نگرانی‌های کووید-۱۹ را بر عهده دارد، تصمیم گرفته است که ممنوعیت ورود مسافران از سنگاپور و برونئی دارالسلام به عمان را از روز دوشنبه ۱۹ جولای لغو کند.

اندونزی

اندونزی مسلمانان را به نماز عید فطر در خانه فرا خواند. دولت جشن‌های عمومی را ممنوع کرده و پروتکل‌های بهداشتی سختی را برای کشتار حیوانات صادر کرده است. تجمع مسلمانان  پیش از تعطیلات محدود شد همچنین تجمع در هنگام ذبح حیوانات برای قربانی نیز ممنوع اعلام شده است.

در یک بیانیه، وزیر هماهنگی امور سیاسی، حقوقی و امنیتی، دکتر محمد محفود گفت: این فراخوان با حمایت فتوایی یا حکم اسلامی از سوی نهادهای مذهبی پشتیبانی می‌شود و برای پیشگیری از اجتماعات صادر شده است.

محفود از مردم خواست که در هنگام ذبح حیوانات قربانی شده و توزیع گوشت پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای را رعایت کنند.

در پاسخ به درخواست دولت، مسجد استقلال، بزرگترین مسجد کشور، نماز عید را لغو کرد. ابوهوریره، مسئول پروتکل‌های بهداشتی برای مسجد گفت: «ما نماز عید را برگزار نمی‌کنیم و فقط صبح چهارشنبه حیوانات قربانی را  با رعایت محدودیت پروتکل‌های بهداشتی ذبح می‌کنیم.»

محمدیه، یکی از بزرگترین سازمان‌های مسلمان در اندونزی، همچنین از مردم خواست نماز عید را در مساجد، حیاط‌های باز یا سایر اماکن عمومی اقامه نکنند.

عبدالموطی، دبیر کل گروه، در یک خبرنامه مطبوعاتی گفت: «نماز عید قربان را می‌توان در خانه با اعضاء خانواده اقامه کرد».

دولت اندونزی پیش از تعطیلات مسلمانان محدودیت‌هایی را برای تحرک و فعالیت‌های جامعه اعمال کرده است زیرا این کشور همچنان شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ است. پلیس ۱۰۳۸ مسیر در جزایر جاوه و بالی و همچنین استان لامپونگ مسدود کرده است تا از سفر مردم به زادگاهشان جلوگیری کند. پیش از این، یاقوت چولیل قوماس، وزیر امور دینی نیز از مردم خواسته بود که پیش از عید به زادگاه خود نروند زیرا بیم آن می‌رود، انتقال ویروس کرونا که به‌دلیل شیوع ویروس دلتا به‌شدت افزایش یافته است، بدتر شود. در دو هفته گذشته، اندونزی با بیش از ۵۰ هزار مورد جدید روزانه، کانون اصلی انتقال کووید-۱۹ در جهان شده است.

ترکیه

ترکیه تعطیلات عید سعید قربان که پایان مراسم سالانه حج تمتع و دومین جشن مذهبی مهم بعد از عید سعید فطر است را جشن می‌گیرد. برای دومین سال متوالی، میلیون‌ها نفر در سراسر ترکیه تعطیلات را تحت سایه همه‌گیری اما با اقدامات محافظتی سبک‌تر نسبت به سال گذشته برگزار می‌کنند. به دنبال تشریفات عید، مردم در این روز کشتار مذهبی گوسفندان و گاوها را انجام می‌دهند تا گوشت را بین اعضاء خانواده و  فقرا تقسیم می‌کنند. به‌طور معمول افراد در کشتارگاه‌ها یا فضاهای اختصاص یافته از سوی مدیریت شهری، کشتار مذهبی را انجام می‌دهند. با این حال، بسیاری از افرادی که این جشن را با روش‌های سنتی جشن نمی‌گیرند، قصد دارند در تعطیلات عید که با تصمیم مقامات ترکیه به ۹ روز تمدید شد، به استراحتگاه‌های تابستانی بروند. میلیون‌ها نفر از مردم ترکیه از قبل در جاده‌ها به راه افتاده‌اند تا در استان‌های ساحلی توقف کنند و از آب‌وهوای آفتابی، ساحل و دریا در دوره تعطیلات لذت ببرند.

منابع

www.news۱۸.com

http://asianews.it/news

www.hurriyetdailynews.com

www.aa.com.tr

https://arab.news/pqdwy

www.leicestermercury.co.uk

https://indianexpress.com

www.usatoday.com

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

قیمت فنس

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

مبانی حقوق مهندسی

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

قیمت فنس

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

جعبه سازی

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

گن بعد از جراحی ژینکوماستی

آموزش خرید بیت کوین

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

بهترین فیلم های 2023

تقویت انتن موبایل

مانیتور دنا

شیشه ماشین

عرضه کننده سیم خاردار،فنس،ورق های شیروانی با قیمت عمده

خرید اکانت کلش

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

شرکت کیمیا همرنگ

خرید تابلو برق

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح