کد خبر : 124756
تاریخ انتشار : جمعه 26 نوامبر 2021 - 20:34
-

لباس عروس خراسانی ثبت ملی شد

لباس عروس خراسانی ثبت ملی شد

ایسنا/خراسان جنوبی مسئول ثبت میراث منقول ( اشیاء ) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: لباس‌های عروس خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد. جواد سیروسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لباس‌های عروس در هر منطقه برگرفته از عوامل مهمی مانند جغرافیای محیطی، شیوه معیشت، اعتقادات، شغل افراد

لباس عروس خراسانی ثبت ملی شد

ایسنا/خراسان جنوبی مسئول ثبت میراث منقول ( اشیاء ) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: لباس‌های عروس خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

جواد سیروسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لباس‌های عروس در هر منطقه برگرفته از عوامل مهمی مانند جغرافیای محیطی، شیوه معیشت، اعتقادات، شغل افراد و طبقه اجتماعی آنان است.

وی افزود: لباس عروس معمولا دارای تزئینات زیادی است، معمولا این لباس‌ها را به وسیله گلدوزی یا بخارا دوزی تزئین می کرده‌اند.

مسئول ثبت میراث منقول ( اشیاء ) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: پارچه‌های این لباس‌ها از جنس کرباس است، لباس عروس شامل سرپوش یا شال، کلاه، پیراهن، دامن، شلوار و چادر بوده است.

سیروسی ادامه داد: لباس‌ها متعلق به شهرستان‌های، نهبندان، بیرجند، قاین و سرایان بوده و این لباس‌ها نمونه‌های شاخص استان خراسان جنوبی است، همه این لباسها دارای تزئین گلدوزی یا بخارا دوزی و سیاه دوزی است، این گلدوزی‌ها با نخ‌های ابریشم رنگی بر روی پارچه سفید انجام شده است.

وی ادامه داد: با پژوهش‌های بیشتر نمونه لباس‌های سایر نقاط استان شناسائی و در این فهرست قرار می‌گیرد.

ثبت سنگ‌های آسباد خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی

مسئول ثبت میراث منقول ( اشیاء ) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه سنگ‌های آسباد  شهرستان نهبندان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد، افزود: آسبادها از جمله مهم‌ترین بناهایی است که بیانگر نبوغ گذشتگان ما در تعامل با محیط پیرامون خود و همچنین بیانگر بهترین استفاده از نیروهای طبیعت پیرامونشان است.

سیروسی ادامه داد: یکی از مهمترین اجزای هر آسیا سنگ آن است هر آس دارای 2 سنگ یکی در بالا و یکی در پایین بوده؛ معمولا سنگ بالا به صورت صاف و سنگ پایین به صورت مقعر تراشیده می‌شده است.

وی افزود: ضخامت آن از مرکز به سمت لبه بیشتر و درنتیجه دو سنگ به هم نزدیکتر می‌شود که این امر باعث آرد شدن گندم می‌شده است.

وی بیان کرد: قطر این سنگ‌ها معمولا 2 متر و ضخامت آنها 20 سانتی متر است؛ جنس این سنگ‌ها آندزیت و بازالت است و تماما توسط سنگ تراشان ماهر با ابزارهای بسیار ساده مانند چکش تراشیده می شده‌اند.

مسئول ثبت میراث منقول ( اشیاء ) تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: از مهمترین شاخصه این سنگ‌ها می‌توان به تزئینات روی سنگ بالایی اشاره کرد که نقوش زیگزاگی نقش شبیه به خورشید برجسته‌ است که در هنگام چرخیدن سنگ سبب می‌شود که پایه‌های ناودان (اسبک) در برخورد با این برجستگی‌ها مرتعش شده و سبب لرزش ناودان و ریختن گندم به داخل گلویه سنگ شود.

سیروسی خاطرنشان کرد: این سنگ‌ها دارای تاریخ نیز هستند که بر روی یکی از این سنگ ها تاریخ 1340 قمری حک شده و محیط سنگها 156 و 177 سانتیمتر است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آراد برندینگ

نظر سنجی انتخابات 1403

زنگوله

اخبار سلامت

دیزل ژنراتور

صیغه نامه برای هتل

پریفرم

سایت مدیر اکسپرت

خرید انواع هدایای تبلیغاتی خلاقانه

خرید دتکتور گاز از نماینده رسمی ایران

خرید صندل عمده

نحوه محاسبه اقساط

قیمت خرید تلویزیون زیر 5میلیون

صندلی آرایشگاه

زير نويس ساز

لمینت متحرک دندان

اهمیت استفاده از رپورتاژ

بهترین صرافی های ارزدیجیتال

New punjabi songs

سامانه خودنویس

آزمایشات طب کار بدو استخدام

مرجع خرید و فروش هماتیت

سازمان امور مالیاتی

مانیتور دنا

شیشه ماشین

تشک دو نفره

دکتر علی پرند

https://nipoto.com/ethereum

خرید تابلو برق

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت

  شیائومی 

 سامسونگ 

 گوشی 

 مارک  

اینتل 

 گواهینامه

  قرمز  گورمن

  تبلت  آیفون 

 طراحی

  لایکا  تایوان 

 یوتیوب  

دوربین

  اندروید  

تاشو  

چین

  گلکسی

  پیکسل 

 ساعت 

 ای‌بی 

 هوشمند 

 سطح  

جدید  

شرکت 

 معرفی  

تجاری

  طرح